Gå til innhold

AmD eller Intel ?


ScientifiC

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å oppgradere pcen min med: Hk , RaM og Prosessor..

Men e vet ikke om e skal kjøpe AmD xp2400+ eller 2400Mhz! Er det noen som vet om noen som har testa di prosessorene mot Verandre?

 

 

KT3 Ultra KT333.

Athlon Xp1900 (1600@1700mhz).

512mb DDr Apacer pc2100.

Geforce 4Ti4200 64DDr 250/512 @ 300/566.

Wd 80gb 8mb cache.

IbM 80gb 2mb cache.

HyunDaI 19" ImageQuest.

3dmarks : 11660 @ 1024*768 32bits.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel litt an på hva du skal du bruke det til. Av egene erfaringer kan jeg iallefall ikke anbefale VIA chipset. Hadde en 2000+ og et ASUS A7V333 kort. Kjøpte inn en Promise 6-kanals raid-kontroller for å kjøre raid5. Det gikk så sinnsvakt tregt at jeg trodde det var noe galt med raid-kontrolleren. Byttet til en 3ware 7450 raidkontroller og forsøkte igjen (4x120GB WD m/8MB cache) - like tregt. Ca 18MB/sek sekvensiell skriv. Etter noen tips fra viaarena fikk jeg i underkant av 30MB/sek sekvensiell skriv. Fortsatt ikke fornøyd pælmet jeg 2000+ CPU'en og hovedkortet over i spillemaskinen min og kjøpte et MSI kort med 845 GE chipset og stappet raid kontrolleren i den. Vips - 50 MB/sek sekv. skriv - uten noen form for tweaking.

 

Min personlige konklusjon:

Dersom du er avhengig av PCI bus performance bør du i allefall ikke gå for VIA chipset. Andre chipset for AMD er muligens bedre, men tror ingen er bedre enn Intel. Dette er kun fra eget hode etter å ha lest litt om det for 1-2 måneder siden men verdt å tenke på tror jeg...

 

Redigert pga skriveleif

 

[ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-12-10 14:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 14:25, skrev ScientifiC:


Jeg har tenkt til å oppgradere pcen min med: Hk , RaM og Prosessor..

Men e vet ikke om e skal kjøpe AmD xp2400+ eller 2400Mhz! Er det noen som vet om noen som har testa di prosessorene mot Verandre?


 

Hva er best av Fanta og Cola? Hva er best av rødvin og hvitvin? Kommer trolig ann på maten man spiser og subjektive oppfatninger.

 

Det kommer ann på hva du skal bruke maskinen til. Sånn rent generelt kan man si at XP2400+ og P4 2,4 GHz er like raske. Så kan man begynne en diskusjon om overklokking etc. P4 er nok bedre å overklokke fordi man på noen av kortene kan låse AGP/PCI-bussen hastighet. Har selv overklokket en XP2700+ til harddisken ikke ville mer og ble korrupt, så overklokkingsegenskapene til prosessoren er ikke problemet, men chipsettet som benyttes.

 

"Athlon vs P4" er smak og behag, og du vil _aldri_ få et uniont svar her på forumet om hva som er best. Noen liker P4 best, andre liker AthlonXP best.

 

Leser du http://www.hardware.no/tester/cpu/athlonxp_2800/ finner du ut at forskjellen mellom XP2800+ og P4 2,8 GHz ytelsesmessig er litt fram og tilbake. Ved normal bruk er det ett fett.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 14:51, skrev _BOFH_:

Kommer vel litt an på hva du skal du bruke det til. Av egene erfaringer kan jeg iallefall ikke anbefale VIA chipset. Hadde en 2000+ og et ASUS A7V333 kort. Kjøpte inn en Promise 6-kanals raid-kontroller for å kjøre raid5. Det gikk så sinnsvakt tregt at jeg trodde det var noe galt med raid-kontrolleren. Byttet til en 3ware 7450 raidkontroller og forsøkte igjen (4x120GB WD m/8MB cache) - like tregt. Ca 18MB/sek sekvensiell skriv. Etter noen tips fra viaarena fikk jeg i underkant av 30MB/sek sekvensiell skriv. Fortsatt ikke fornøyd pælmet jeg 2000+ CPU'en og hovedkortet over i spillemaskinen min og kjøpte et MSI kort med 845 GE chipset og stappet raid kontrolleren i den. Vips - 50 MB/sek sekv. skriv - uten noen form for tweaking.


Min personlige konklusjon:

Dersom du er avhengig av PCI bus performance bør du i allefall ikke gå for VIA chipset. Andre chipset for AMD er muligens bedre, men tror ingen er bedre enn Intel. Dette er kun fra eget hode etter å ha lest litt om det for 1-2 måneder siden men verdt å tenke på tror jeg...


Redigert pga skriveleif


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-12-10 14:52 ]</font>


 

uheldig for deg da, mitt ASUS A7V333 funker utmerket, raid også

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å si er:

 

->Ikke kjøp KT333, men nForce2.

 

Fordeler:

 

* Raskere hovedkort (doble minnekanaler)

* Alle TB-b (2400+ og over) kan låses opp og overklokking som det virker som du vil gjøre er lett.

 

I praksis burde du kunne kjøre en 2400+ på en ca 2250-2400 Mhz og om du bruker 400 FSB på den så har du vel en tilsvarende 3000-3300+ TPI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...