Gå til innhold

Aktiv effekt i TT nett?!?!?!


Anbefalte innlegg

På teknisk fagskole har jeg fått en oppgave som går som dette:

 

Bygget er tilknyttet et TT-nett, og en ønsker å måle den aktive og reaktive effekten i bygget.

 

Tegn opp et komplett skjema som viser hvordan du vil måle den aktive effekten.

 

 

Noen som aner hvordan dette gjøres?

 

Jeg har en bok som heter prosjektering av elektriske anlegg, men her stpr ingenting om dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et TT-nett er nullpunktet på transformatoren jordet. ... på et IT-nett er nullpunktet på trafoen isolert ;) på et TN-nett føres både jord og N-leder tilbake til nøytralpunktet på trafoen via PEN-leder.. Praktiske forskjeller vil jeg ikke uttale meg om da jeg for det meste er borti IT-nett

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at norge bruker IT-nett, det er bare norge og albania som bruker det. TN- nett er mye bedre, det hadde spart mange pcer ved lynnedslag..

Pratet med en elektroingeniør, grunnen at norge valgte IT, var at det var noen professorer som hadde spesialisert seg på det, derfor fant de ut at det dårligste nettet var best, det er typisk norge... Vi velger bestandig den dårligste løsningen.. Som politikerne tror er best...

Endret av ToMmM
Lenke til kommentar

Tilbake til topic:

 

Det er lenge siden jeg regnet på disse tingene, men det bør bli likt som i IT-nett siden disse er helt likt oppbygd med unntak av at trafoen er jordet. Dette vil ikke ha noen innvirkning på effekten.

 

OT:

Mener bestemt at e-verkene sluttet for mange år siden (10-15 år) å sette ut trafoer for IT-anlegg, det er TN som er tingen. Selfølgelig må jo eksisterende anlegg opprettholdes, man kan ikke plutselig si at alle i dette området må bygge om det elektriske anlegget sitt.

 

TT anlegg blir mest brukt der hvor det er stor fare for lynnedslag. Husker ikke helt begrunnelsen, men det her noe med den jordede trafoen og for å hindre at nettet slår ut bare man lukter lyn i luften.

 

TN anlegg er ikke tillatt der hvor man må opprettholde forsyningen selv etter en feil, eks. sykehus.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Både IT og TN nett har sine akillesheler.

På operasjonssalen på et sykehus ville et TN nett være katastrofalt da det kortslutter ved første jordfeil.

IT nett derimot tåler dette meget godt og egner seg derfor godt i anlegg der det forlanges høy driftssikkerhet.

 

Når det kommer til TT nett kan det forårsake meget høye spenninger mellom jordelektrodene i anlegget.

I IT anlegg kan en jordfeil kun returnere til trafoen via den capasitive virkningen i trafokretsen mens i et TT anlegg kan strømmen finne tilbake til trafoen direkte i bakken og dermed forårsake høye potensialforskjeller med dertil høye jordstrømmer.

 

BTW. jeg tro det faktum at bygget er tilkoblet et TT nett har lite med oppgaven annet en at den forvirrer en del.

Det du skal finne ut av er den aktive (KW) og den reaktive(VA) effekten.

Ikke ta mitt ord for det, men det virker logisk og spesielt da du ikke finner noe om det i boken.

Lenke til kommentar
På teknisk fagskole har jeg fått en oppgave som går som dette:

 

Bygget er tilknyttet et TT-nett, og en ønsker å måle den aktive og reaktive effekten i bygget.

 

Tegn opp et komplett skjema som viser hvordan du vil måle den aktive effekten.

 

 

Noen som aner hvordan dette gjøres?

 

Jeg har en bok som heter prosjektering av elektriske anlegg, men her stpr ingenting om dette!

8110577[/snapback]

 

Du må regne ut faseforskyvningen vha trigonometri, da vil HK være aktiv effekt og MK være reaktiv effekt, Hyp vil være total.

 

Har om dette på elektro GK nå :)

Lenke til kommentar

Beregning av aktiv effekt i TT-nett gjøres på samme måte som i IT-nett, såvidt jeg vet.

 

http://www.google.no/search?q=effekttrekan...:en-US:official

 

Det øverste resultatet virka veldig greit! Jeg kom ikke inn på selve siden, men googles hurtigbuffer.

 

over til diskusjonen om TN/IT:

TN-nett kortslutter ikke nødvendigvis ved første jordfeil. Dette trodde de derimot tidligere da de unnlot kravet til jordfeilbryter på alle forbrukskurser i TN-nett.

 

TN-anlegg brukes faktisk ved noen sykehus, men dette er ved siden av 230V IT-anlegg. Jobba på sykehus. Der hadde de egne 230V og 400V tavler.. I det trangeste, innerste, mest bortgjemte rommet de kunne finne på i hele sykehuset! Ikke engang 1/3 av tavleplassen var brukt, og alt av kabelbruer var STAPP FULLE. Greit når man skulle jobbe i taket, da. Var bare å stikke armen opp :p

Dessuten er jordfeil, enten det er TN eller IT-anlegg på et sykehus katastrofalt. Det er noe som ikke skal skje :p Forstår forøvrig ikke det gale ved å ha TN- og ikke IT-nett på sykehus. Greit nok, IT er mer driftssikkert med tanke på jordfeil, men jeg mener man ikke engang skal tillate den minste jordfeil på et sykehus.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Selvsagt skal ikke jordfeil skje ved et sykehus men om en jordfeil skulle skje i ett eller annet apparat på samme kurs eller høyere oppe i trafokretsen som respiratoren ville en driftsstans her være katastrofal, derfor kravet til IT nett på operasjonssalen.

TN-nett kortslutter ikke nødvendigvis ved første jordfeil. Dette trodde de derimot tidligere da de unnlot kravet til jordfeilbryter på alle forbrukskurser i TN-nett.

Det er to tilfeller hvor jordfeil i TN nett ikke kortslutter.

 

1- Lekasjestrømmer til jord grunnet f.eks. fukt i det elektriske anlegget.

 

2- Isolasjonssvikt mellom N og jord.

 

Alle andre jordfeil i TN nett vil føre til kortslutning.

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på det med sykehus, så skal det nevnes at foran operasjonsstuer så bruker man IT-nett ja, men den går gjennom en liten skilletrafo IT nett. Grunnen til at det det skal være småe trafoer er at ved IT nett så får man en mindre jordfeil jo mindre trafoen er

Lenke til kommentar
Jordfeilstrømmen er vel det dobbelte i mA av trafoens ytelse i kVa.

8222976[/snapback]

 

Stemmer det :thumbup:

 

2 mA pr KVA

 

Eks:

 

300 KVA trefo vil ha en forventet jordfeilstrøm på 600 mA eller 0,6 A

 

EDIT: Dette gjelder altså for IT-nett

Endret av hojo
Lenke til kommentar
Selvsagt skal ikke jordfeil skje ved et sykehus men om en jordfeil skulle skje i ett eller annet apparat på samme kurs eller høyere oppe i trafokretsen som respiratoren ville en driftsstans her være katastrofal, derfor kravet til IT nett på operasjonssalen.
TN-nett kortslutter ikke nødvendigvis ved første jordfeil. Dette trodde de derimot tidligere da de unnlot kravet til jordfeilbryter på alle forbrukskurser i TN-nett.

Det er to tilfeller hvor jordfeil i TN nett ikke kortslutter.

 

1- Lekasjestrømmer til jord grunnet f.eks. fukt i det elektriske anlegget.

 

2- Isolasjonssvikt mellom N og jord.

 

Alle andre jordfeil i TN nett vil føre til kortslutning.

8219913[/snapback]

 

Respiratorer har UPS.

Lekkasjestrømmer fra faseleder til jord? Jeg vil ikke karakterisere en lekkasjestrøm som ubetydelig dersom den klarer å slå ut en 16A automatsikring..

 

Men dersom jordfeilen er stor nok (f.eks. direkte kontakt), vil sikringen slå ut ved jordfeil.

Lenke til kommentar

Ja lekkstrømmer fra fase til jord.

Lekasjestrømmer som ikke er store nok til å trippe en sikring.

F.eks. vannintrengning i skjøten eller endekoblinga til en varmekabel eller en koblingsboks ute full av vann.

Vann leder strøm men ikke godt nok til å kortslutte en 16A sikring.

 

BTW: er det respiratoren eller kursen respiratoren er koblet til som har UPS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...