Gå til innhold

Hva er tankene rundt HDR-fotografier?


Anbefalte innlegg

Som ungen i godtebutikken har jeg bladd meg gjennom menger av HDR-bilder på flickr, og jeg er fullstendig målløs. Greit nok- mange av bildene er overdrevet, men fy så flotte de er.

 

HDR-kameraer ser ut til å kunne gjøre all gråstein om til gull, men kommer de til å ta over for vanlige apparater hos fotografer, eller er det kameraer for rikinger som bare vil leke seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDR-bilete vert vel vanlegvis laga ved at ein tek fleire bilete av det same motivet, men med ulike eksponeringsnivå. Bileta vert so satt saman til eitt bilete i eit biletbehandlingsprogram. Det er altso ikkje nokon spesielle kamera som vert brukt.

 

Sjå ogso denne artikkelen frå Fotopia/Akam.no, ei liste over HDR-programvare og desse trådane frå forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=702792

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=637235

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=634399

Lenke til kommentar

HDR er ikke nødvendigvis malerier, grunntanken bak det er å ta flere eksponeringer for å øke dynamikken i bildene, spesielt under vanskelige lysforhold. Typisk lys himmel og mørk forgrunn. Jeg digger også de photomatrix-bildene som virkelig er overdrevet, det blir noe mer enn bare foto, og kan virkelig være spennende under de rette omstendigheter.

Lenke til kommentar
HDR-bilete vert vel vanlegvis laga ved at ein tek fleire bilete av det same motivet, men med ulike eksponeringsnivå. Bileta vert so satt saman til eitt bilete i eit biletbehandlingsprogram. Det er altso ikkje nokon spesielle kamera som vert brukt.

 

Åh - takk for oppklaring.

Finnes det altså ingen kameraer som foretar denne prosessen på egen hånd?

 

Når man gjør det manuelt tar det jo lenger tid, men jeg har sett HDR-bilder av skyer, så hvordan får en til dette?

Er det mest vanlig å endre eksponeringsinnstillinger manuelt, eller er det vanlig med auto-bracketing (nå skal jeg være litt forsiktig med foto-begrep her, men det betyr vel at kamerat tar flere bilder med ulik eksponering)?

 

Og "riktig"- det eksempelet du ga i denne tråden kan vel sies gir en slags HDR-effekt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Som ungen i godtebutikken har jeg bladd meg gjennom menger av HDR-bilder på flickr, og jeg er fullstendig målløs. Greit nok- mange av bildene er overdrevet, men fy så flotte de er.

 

HDR-kameraer ser ut til å kunne gjøre all gråstein om til gull, men kommer de til å ta over for vanlige apparater hos fotografer, eller er det kameraer for rikinger som bare vil leke seg?

8094949[/snapback]

Selv om jeg ser at HDR faktisk kan ha noe for seg så er ikke jeg noen stor HDR entusiast.

For meg ser det ut som om effektene kommer av at fargemetningen blir påvirket ulikt i de ulike tonområdene.

Dere som har greie på dette: Høres dette riktig ut?

 

Uansett hva effektene kommer av, så synes jeg at mange bruker de på en ukritisk og lite gjenomtenkt måte. Jeg kan tenke med at dette er en modningssak. Når vi blir mer vant til det vil det nok bli brukt mer reflektert og dermed bedre.

 

Bare så det er sagt: Dette er ikke noen kritikk, det er bare utrykk for litt småfilosofering fra undertegnedes side.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Finnes det altså ingen kameraer som foretar denne prosessen på egen hånd?

Hvis jeg har forstått det riktig, kan Nikon D80 gjøre det i kamera:

 

Multiple Exposure shooting option automatically produces an effect that resembles multiple exposure techniques used with film

8100796[/snapback]

 

Nei, dette er i utgangspunktet en helt annen funksjon, som neppe kan brukes slik du beskriver. Man kan imidlertid få en del andre kule effekter vha denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Nikon D200 kan (etter sikker kilde, les eier av D200) ta 9 bilder med forskjellig eksponeringsnivå, ut av et bilde. Så han trykker en gang på utløseren, og 9 bilder blir lagret.

 

Correct me if I'm wrong :)

 

Har kun D50 selv, enn så lenge... :love:

 

 

Edit: Prøvde HDR i PS, men fikk ikke noen god effekt, bare et grått bilde.

Men jeg mener at dybdeskarpheten ble større (Litt logisk med tanke på bilder med høyere blender).

 

Jeg ble annbefalt Photomatix, men på grunn av at kameraet er på reparasjon så kan jeg ikke prøve ut programmet.

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar
Nikon D200 kan (etter sikker kilde, les eier av D200) ta 9 bilder med forskjellig eksponeringsnivå, ut av et bilde. Så han trykker en gang på utløseren, og 9 bilder blir lagret.

Dette kalles bracketing og er ikke HDR, men det kan bli et godt utgangspunkt for å lage HDR. Correct me if I'm wrong.. ;)

Lenke til kommentar
Nikon D200 kan (etter sikker kilde, les eier av D200) ta 9 bilder med forskjellig eksponeringsnivå, ut av et bilde. Så han trykker en gang på utløseren, og 9 bilder blir lagret.

Dette kalles bracketing og er ikke HDR, men det kan bli et godt utgangspunkt for å lage HDR. Correct me if I'm wrong.. ;)

8219491[/snapback]

 

Det var det jeg mente! ;)

Man kommer ikke hjem med et HDR bilde, men 9 bilder som er identiske med tanke på utsnitt, brennevidde, vinkel, men har forskjellig "lysmenge", om jeg kan si det slik.

Lenke til kommentar
Nikon D200 kan (etter sikker kilde, les eier av D200) ta 9 bilder med forskjellig eksponeringsnivå, ut av et bilde. Så han trykker en gang på utløseren, og 9 bilder blir lagret.

Dette kalles bracketing og er ikke HDR, men det kan bli et godt utgangspunkt for å lage HDR. Correct me if I'm wrong.. ;)

8219491[/snapback]

 

Det var det jeg mente! ;)

Man kommer ikke hjem med et HDR bilde, men 9 bilder som er identiske med tanke på utsnitt, brennevidde, vinkel, men har forskjellig "lysmenge", om jeg kan si det slik.

8221111[/snapback]

Jepp. Dette forutsetter naturligvis at du bruker stativ!

Lenke til kommentar
Nikon D200 kan (etter sikker kilde, les eier av D200) ta 9 bilder med forskjellig eksponeringsnivå, ut av et bilde. Så han trykker en gang på utløseren, og 9 bilder blir lagret.

Dette kalles bracketing og er ikke HDR, men det kan bli et godt utgangspunkt for å lage HDR. Correct me if I'm wrong.. ;)

8219491[/snapback]

 

Det var det jeg mente! ;)

Man kommer ikke hjem med et HDR bilde, men 9 bilder som er identiske med tanke på utsnitt, brennevidde, vinkel, men har forskjellig "lysmenge", om jeg kan si det slik.

8221111[/snapback]

Jepp. Dette forutsetter naturligvis at du bruker stativ!

8222340[/snapback]

 

Faktisk så er Photoshop CS3 (jeg er betatester :cool:) såpass god til å aligne at man ikke trenger å bruke stativ. Men det er såklart en fordel.

Lenke til kommentar
HDR-kameraer ser ut til å kunne gjøre all gråstein om til gull

8094949[/snapback]

Det er vel også det største 'problemet' med HDR - på Flickr så bruker jo 9 av 10 HDR som en 'effekt' istedet for å faktisk øke det dynamiske omfanget i bildet.

 

Sjekk ut True Tone High Dynamic Range-gruppen på Flickr der folk har et litt mer edruelig forhold til HDR og mange av bildene *ikke* ser ut som om de er kjørt igjennom et par harryfilter i Photoshop.

 

http://www.flickr.com/groups/truetonehdr/

 

 

HDR vil om noen år bli sett på som dette tiårets kitsch i fotografi

8214383[/snapback]

 

Helt klart, det tror jeg og - ihvertfall den type bilder som pusher det altfor langt (slik de fleste dessverre gjør)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Nikon D200 kan (etter sikker kilde, les eier av D200) ta 9 bilder med forskjellig eksponeringsnivå, ut av et bilde. Så han trykker en gang på utløseren, og 9 bilder blir lagret.

Dette kalles bracketing og er ikke HDR, men det kan bli et godt utgangspunkt for å lage HDR. Correct me if I'm wrong.. ;)

8219491[/snapback]

 

Det var det jeg mente! ;)

Man kommer ikke hjem med et HDR bilde, men 9 bilder som er identiske med tanke på utsnitt, brennevidde, vinkel, men har forskjellig "lysmenge", om jeg kan si det slik.

8221111[/snapback]

Jepp. Dette forutsetter naturligvis at du bruker stativ!

8222340[/snapback]

 

Faktisk så er Photoshop CS3 (jeg er betatester :cool:) såpass god til å aligne at man ikke trenger å bruke stativ. Men det er såklart en fordel.

8222437[/snapback]

 

Snakker vi om at man må bruke stativ på D200 med bracketing? Det er iallefall ikke det jeg mener.

 

Man bruker ikke noe lengre tid ved å ta et bilde som å ta 9 med bracketing?

 

Jeg vet ikke, hiver bare ut meninger :!:

Lenke til kommentar
Snakker vi om at man må bruke stativ på D200 med bracketing? Det er iallefall ikke det jeg mener.

 

Man bruker ikke noe lengre tid ved å ta et bilde som å ta 9 med bracketing?

 

Jeg vet ikke, hiver bare ut meninger :!:

8222514[/snapback]

 

Grunnen til at man bør bruke stativ ved bracketing er å få samme utsnitt på alle bildene, dette gjelder alle kameraer. Bildene tas ikke samtidig, men etter hverandre.

Lenke til kommentar
Snakker vi om at man må bruke stativ på D200 med bracketing? Det er iallefall ikke det jeg mener.

 

Man bruker ikke noe lengre tid ved å ta et bilde som å ta 9 med bracketing?

 

Jeg vet ikke, hiver bare ut meninger :!:

8222514[/snapback]

 

Grunnen til at man bør bruke stativ ved bracketing er å få samme utsnitt på alle bildene, dette gjelder alle kameraer. Bildene tas ikke samtidig, men etter hverandre.

8222944[/snapback]

 

Ok, så det er det samme som å ta 9 bilder etterhverandre i seriemodus, bare at kameraet har satt bildene til forskjellig blender?

 

Trying to understand..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...