Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrudde seg av og nekter å starte.


Anbefalte innlegg

Tidligere i dag så jeg på en tv-serie og helt uten videre skrudde PCen seg av. Men ikke 100%, det var fremdeles liv i den. Det kommer lyd fra CD-rommet og lyset blinker. CPU viften går rundt, men svært sakte og varierer i fart. Hovedviften helt nede-forran går derimot ikke rundt men blålyset som viften skal gi fra seg blinker og lager en lyd hver gang det skjer (Skal egentlig lyse konstant).

 

Verken 'av og på' eller restart knappene fungerer. Måtte skru av knappen til strømforsyningen for å stoppe alt.

 

Jeg har rikset på alle mulige ledninger. Tatt av CPU viften og oljet den, men den går like sakte. Tatt ut flere deler og montert dem igjen. Fjernet den ene harddisken som tidligere har skapt litt problemer. Men til ingen nytte.

 

Må nesten være en spesiell del som rett og slett er ødelagt. Kanskje sende PCen inn til folk med peiling som kan ta tester for å finne ut nøyaktig hvor feilen ligger?

 

Edit: Kan forresten ikke lukte noe spesielt (Utenom strømforsyningen, men den lukter alltid rart). Og kan ikke huske noe smell eller lignende når det skjedde.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg begynte å spekullere litt på den Olje på CPU Vifta jeg å. Den skal ikke oljes på noen måte.

 

Det første som slår meg er hovedkortet. Hverken skjermkortet, minne eller CPU skal gjøre at PC`en ikke starter. Det er det bare hovedkortet såvidt jeg vet som gjør at maskina ikke starter, eller rett og slett Strømforsyninga.

En PC skal no fint klare å starte både uten CPU, Ram og skjermkort, men den kommer ikke noe særlig videre da :p

Lenke til kommentar

Hm... Kanskje det var hovedkort vifta jeg hadde problemer med tidligere og ble anbefalt å olje. Tenkte vifte var vifte... Men ok skal ikke gjøre det igjen.

 

Eneste måten jeg kan komme på å sjekke hovedkortet og/eller strømforsyningen er ved å ta ut det gamle, og sette inn ett nytt for å prøve å eliminere alle de andre komponentene. Men har ikke ett passende hovedkort eller PSU liggene her.

Lenke til kommentar

Hm... Nå har jeg demontert hele PCen, prøvd å rikke litt i alle mulige ledninger jeg kunne finne (Ikke bare hovedledningene man først får øye på), tatt av dekselet på strømforsyningen og trikset inni der også. Og i tillegg tatt ut hovedkortet, Asus A8N-SLI Premium, for å kikke etter åpenlyse problemer.

 

Og jeg fant ut at en del kanskje har løsnet. For alt jeg vet skal den henge slik, men... Det er svært usannsynlig. Jeg tør ikke å starte opp PCen og begynne å pirke borti den for å se om det kommer mer liv hvis de henger sammen. Ikke enda hvertfall. Så har markert hvilken del som henger løst på dette bilde. Det er den store rektangelformete metalldelen med alle 'hullene' (rekker av hull) der som egentlig skal henge fast i et ikke like høyt, men alikevel lengre og helt komplett (Uten hull) metalrektangel like nedefor (Ser det såvidt på høyreside på bilde).

 

Og antar at noen kan svare meg om ikke dette er feilen?

 

Hvis det nå viser seg å være riktig, og jeg aldri har gjort noenting ekstremt med PCen som kan ha foresaket det. Og jeg kjøpte hovedkortet fra Netshop den 10/05/06. Er det mulighet for å få et nytt tilsendt? Er jo helt absurd at dette skal skje når ikke engang ett år har gått?

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Nei. Normalt så skal ikke den der være løs nei. Ikke på mitt ASUS A8N32-SLI Deluxe hovedkort iallefall. Den sitter som støpt som den skal gjøre. Men er det bare den som du har ringa rundt som sitter løst eller er det hele den stanga der som sitter løst?

Lenke til kommentar

Altså... Stanga henger jo fast i delen som er ringet rundt. Og siden den delen er løs, går det ann å bevege bitte litt på stanga. Men hvis man følger stanga nedover så ser man at den på andre siden henger fast i en mer kvadrat formet metaldel. Og den kvadrat formete delen sitter som støpt. Eneste grunnen til at hele greia ikke faller av er pga den kvadrat formete delen. Fordi stanga henger bare fast i både kvadratet og rektanget.

 

Edit: Forstod hvorfor du lurte nå, fordi rektangelet detter ikke av og faller i bakken slik som en kanskje hadde antatt basert på mine tidligere forklaringer. Hvis man ser på kortet ovenfra slik som på bilde, så hadde man ikke merket feilen. Skillet mellom rektangelet og underdelen er på et par mm, fordi stanga holder rektangelet i omtrent samme posisjon som den skal være. Den har bare løsnet fra underdelen.

 

Men hvordan dette har skjedd forstår jeg ikke. Flaten mellom de to, der hvor det har løsnet, er helt ruglete. Man ser at de har hengt sammen. Så hvordan festet har løsnet fullstendig over hele flaten... Er jo helt sprøtt.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Ok. Da er ikke ting som det skal være nei. Siden at den dingsen som det står "Fanless Design ASUS" på, som gjør at stanga og hele shiten ikke faller av så er det ikke riktig. Alt skal sitte som støpt. Kan jo være det som gjør det da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...