Gå til innhold

Skredbrikke i Bergansjakker bare tull ?


Anbefalte innlegg

Fikk i går høre av en "kollega" i Røde Kors at skredbrikkene på Bergansjakkene ikke er noe vits.

Det fins bare en gruppe i Norge som har utsyr til å finne igjen disse brikkene, og det er forsvaret.

 

Ingen av Røde kors sine avdelinger eller andre skredgrupper i Norge har utstyret som trengs.

 

Blir da litt irritert over selgere på sportsbutikker som argumentere at det er bedre å kjøpe Bergans jakker med brikke framfor en skijakke som ikke har det.

 

Kan noen bekrefte dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett kan ikke Røde Kors gjøre stort for å redde liv når de har greid å rote seg opp i fjellet etter en time eller to. Redding av liv må gjøres umiddelbart gjennom kameratredning, og da må alle i laget ha skikkelig skredsøker.

Jeg stusser også på at jeg ikke finner skredsøkere til under 2000 kr. Da må de brikkene på jakkene være av veldig simpel og enkel kvalitet. Har noen vært med å prøve dem i skikkelige skred og sammenliknet med skikkelige skredsøkere?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Skredbrikkene som sitter på jakkene er passive, de sender ikke ut noen form for signaler. Det er "finneren" som gjør det.

 

Vi har brikker på Røde kors som er aktive (sender ut signaler selv), der du har en dings rundt magen, fungere veldig bra etter jeg har hørt, har ikke vert med å prøvd selv.

Lenke til kommentar
Skredbrikkene som sitter på jakkene er passive, de sender ikke ut noen form for signaler. Det er "finneren" som gjør det.

8084875[/snapback]

Jeg er klar over det, men en passiv brikke trenger vel ikke å være mindre kostbar og avansert enn en aktiv dings hvis begge er av lik kvalitet. Dermed synes jeg at det er rart at skredsøkere skal være så dyre mens brikkene på jakkene er en relativt billig sak. Jeg aner en enorm kvalitetsforskjell.
Lenke til kommentar
Skredbrikkene som sitter på jakkene er passive, de sender ikke ut noen form for signaler. Det er "finneren" som gjør det.

8084875[/snapback]

Jeg er klar over det, men en passiv brikke trenger vel ikke å være mindre kostbar og avansert enn en aktiv dings hvis begge er av lik kvalitet. Dermed synes jeg at det er rart at skredsøkere skal være så dyre mens brikkene på jakkene er en relativt billig sak. Jeg aner en enorm kvalitetsforskjell.

8085264[/snapback]

En Recco søker låner en visst for 5000 kr året, og da skifter de batterier.

Lenke til kommentar

Er inne til førstegangstjeneste nå og hadde skredkurs for ikke så alt for lenge siden, og mener da å huske at det kom frem at man i Norge bare har 3 (operative) Recco-søkere. Om det er sant vet jeg ikke, men vi ble uansett fortalt at de brikkene ble for det meste brukt til å finne de omkomne, og ikke søke etter overlevende.

Lenke til kommentar
Om det er sant vet jeg ikke, men vi ble uansett fortalt at de brikkene ble for det meste brukt til å finne de omkomne, og ikke søke etter overlevende.

8088426[/snapback]

Stemmer, fikk høre det samme, det er vell derfor de ikker er så mange som har skaffet utstyret.

Lenke til kommentar

Saken er at en Recco-brikke (som ofte er sydd inn i klesplagg) kun reflekterer signaler sendt ut av en Recco-detektor. En reflektor koster svært lite å produsere, og om du f.eks. har en sydd fast på ryggen og du ligger begravet i et snøras med magen oppover er sjansen minimal for at refleks-signalet er sterkt nok til at detektoren fanger opp dette. Forskjellen mellom aktive og passive komponenter er *veldig* stor, det gjelder også produksjonskostnadene.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...