Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor mange XP PC'er kan dele en printer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg er litt usikker på om dette er rette stedet å henvende meg, men jeg prøver, hvis det er galt bare flytt tråden til der den skal være...

 

Okay, her kommer spørsmålet.

 

Hvor mange XP maskiner kan dele en printer? Det er ikke noen servere eller liknende i dette nettverket...

 

Jeg har hørt at det er kun ti som kan dele en printer. Personlig synes jeg det høres litt rart ut, så jeg henvender meg til alle sammen som gidder å kaste bort tid på dette... :D

 

Jeg tar i mot alle svar med stor takk! :D

 

 

Mvh

 

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det skal da ikke være noen grense for det.. vi har da flere skrivere her på skolen som brukes av flere hunder maskiner og over 1000 brukere til daglig..

8083029[/snapback]

da er ikke ressursene på en winxp maskin, men på en win2003 server.

les her:

http://support.microsoft.com/kb/314882

det antallet gjalt faktisk ikke bare printere, men alle nettverkskoblinger. altså en samba share telles som en kobling i denne sammenhengen også.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

du kan ha et ubegrenset antall pc-er som kan være koblet til en nettverkskriver.

Men seff kan ikke alle skrive ut sammtidig, men så lenge ikke absolutt alle ska skrive ut samtidig så går det strålendes, og det er det skjeldent at skjer også.

Lenke til kommentar
du kan ha et ubegrenset antall pc-er som kan være koblet til en nettverkskriver.

Men seff kan ikke alle skrive ut sammtidig, men så lenge ikke absolutt alle ska skrive ut samtidig så går det strålendes, og det er det skjeldent at skjer også.

8083624[/snapback]

 

der har du det litt bedre beskrevet ja. det er nok ikke et problem så lenge ikke pågangen er stor. men etter det som stod i support meldingen så påvirker andre nettverkskoblinger antallet også. la oss si at du har 13 pcer, der 10 pcer kobler seg på windows delte mapper på en winxp, så prøver de resterende 2 å printe. da vil du antageligvis få en feilmeldning?

Lenke til kommentar

Dette kommer ned til at du må dele ting via kontoer på en av pcene, om det er guest eller egne bruker kontoer har lite å si, på en vanlig xp pc har du kun lov til å ha 10 aktive kontoer om gangen (10 tilkoblinger), så om du f.eks deler musikk mappen din på et hjemmelan, kan kun 10stk streame musikk av deg om gangen.

 

En 2003(2000) server har også normalt ikke mer enn 10 i grunnpakken, men du kan kjøpe lisenser til et mer eller mindre ubegrenset antall.

 

Tilbake til ditt "problem", så lenge ikke over 10 brukere prøver å sende jobben sin til printeren likt (store jobber som tar tid å sende), så skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Så, sånn som jeg har forstått det. Jeg kan koble til så mange PC'er jeg vil til en printer... Men den vill ikke spoole mer en de 10 første? :D

8088229[/snapback]

 

nesten.

du kan koble til så mange pcer du vil til skriveren.

men den vil ikke ta imot ti samtidige(concurrent connections) koblinger/utskrifter.

det blir kø utover de til koblingen.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...