Gå til innhold

XG Station kommer i mai


Anbefalte innlegg

Asus og andre produsenter av bærbare PCer burde heller lage maskinene slik at de enkelt kan oppgraderes med nye deler, som f.eks. skjermkort, men også hovedkort, prosessor, harddisk og minne. Dette er den største ulempen med dagens bærbare PCer - at de er for lite modulære. Det blir dyrt å kjøpe helt ny PC hvert 3. eller 4. år.

8084423[/snapback]

Jeg trodde den MXM (nVidia) -saken, og ATI sin "klone" skulle løse problemene med å koble til nytt skjermkort. Det ser ikke ut som at denne XG Station baserer seg helt på nVidia/ATI konseptet om skjermkortutvidelser på bærbare PC'er. Noen som har innsikt som kan bekrefte/avkrefte hva slags tilkoblinger det er snakk om? Trodde det stod PCIe. PCIe kan vel ta imot bildedata fra CPU, levere til GPU, for så å levere bilde til skjermen på den bærbare. Det må være noe i veien omkring brikkesett og det integrerte skjermkortet som sitter i den bærbare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om expresscard tilkobling, denne kommuniserer over en pci-e x1 bus. Selve tilkoblingen som xg-station bruker mot skjermkortet er same som du finner i en stasjonær. EDIT: ser du vil sende bildet tilbake over pci-e sporet, jeg tror ikke dette lar seg gjøre da det krever alt for mye båndbredde. Og den er det allerede stor mangel på.

 

mxm er en stort sett død standard, nesten ingen har fulgt den og i de tilfelle skjermkort er utskiftbare er det ofte proprietære løsninger, det finnes selvsagt hedelige unntak. Hovedproblemet er at uansett om din bærbare hadde brukt et svakt mxm-kort så ville den ikke tillatt oppgradering til et kraftigere kort pga. varme og effektproblemer. Det finnes allerede tre mxm standarder og man kan ikke oppgradere oppover i disse, bare nedover. Er vel få laptop produseter som gidder å designe maskinene sine for mye kraftigere skjermkort enn de blir levert med, for at en promille av forbrukerene skal kunne oppgradere på egenhånd.

 

Derfor er xg-station et bra initiativ, men det er foreløpig for upraktisk å bruke for min del, at man ikke kan få brukt laptopskjermen er turn-off for meg iallefall. Hadde vert mye morsommere å sett støtte for skjermkort i en dockingstasjon, hvor man benyttet pci-e x4 eller x8 ifra hket, brikkesetene har jo støtte for det, det er bare snakk om å finne en måte å få det ut av maskinen på, og da tror jeg en dockingstasjon må være perfekt, avstanden blir ikke mye lenger enn i en stasjonær, og i og med at man får cardbus (pci-e x1) i dockingstasjoner, bør det ikke være noe problem å legge opp til å utnytte flere "lanes" ifra hket. Da ville man nok også kunne sende skjermsignal tilbake til den integrerte skjermen. Eneste store problemet jeg ser for meg er "hot docking" og tilhørende bytte av skjermkort mens maskinen er i gang..

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
[..] denne boksen gjør så man er et steg nærmere en god mellomløsning på kraft og mobilitet.

 

[..]

 

Asus sin boks flytter problemet med skjermkort ut av pcen, som med tanke på at ekstern skjerm som oftest vil bli brukt ved spilling uansett, løser saken på en fin måte.

8087036[/snapback]

Den bærbare blir nok kraftigere med et slikt eksternt skjermkort, men mobiliteten går ned - under forutsetning at man tar med seg skjermkortet, naturligvis. Enda en duppedings som man må drasse på, i tillegg til strømadapteret, kabler, den eksterne diskettstasjonen, musa, o.l. Neida, ikke alle gidder å drasse med seg alt dette hver gang og mange har slike ting som diskettstasjon innebygget også, men poenget er at det kan fort bli mange løse deler å huske på. Da vil jeg heller ha mulighet til å bytte det interne skjermkortet. Joda, det er ofte mulig, men lett er det ikke. :)

 

Ellers er jeg enig i det andre du skrev.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Legg merke til "mellomløsning".

 

For de som er ute etter en 10-12" skjerm på en liten kraftig bærbar, er det ikke snakk om å spille så mye annet når man er hjemme, eller tar med seg skjerm + asusboks på lan.

 

Så da kan jeg velge om jeg vil ha en liten strømvennlig bærbar, eller en mer spillpreget "stasjonær" som jeg tar med skjerm, mus og tastatur til når jeg stikker.

 

Men ja, man må ofte endel mobilitet om man forventer å ha med seg boksen og skjerm hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg falt pladask for denne boksen. får bare håpe den fungerer sånn passe bra, er redd for hva båndbreddemangel kan gjøre. Kjører selv med en T7200 i min 1.6kg tunge laptop med 100GB 7200rpm disk og 1.5GB ram.. (ASUS W5F) Maskinen er meget rask til alt, UNNTATT spill osv. Intel GMA er ikke verdens beste skjermkort.

 

Blir gøy når det dukker opp reviews med tilhørende test av ytelse.

 

pris ja, dette er jo selvfølgelig enda en ting som kan felle denne boksen. noe særlig mer enn 3000kr kan den ikke koste før folk ikke gidder å kjøpe.. Tenker da på 3000kr INKL 7900GS kort.

 

laptop + xg station + lcd tv = stasjonær pc, hehe.

 

sist, men ikke minst.. jeg får den etterlengtede DVI kontakten jeg savner på W5F maskinen...

Endret av gmailrocks
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hvis Mac Mini hadde hatt en ExpressCard-tilkobling hadde dette vært en perfekt løsning for å oppgradere ytelsen til boksen og så brukt den som den ultimate PVR-boksen! Uansett; noen som vet status på ASUS XG Station? Er den på markedet? Prisguiden har foreløpig null priser på denne, så den finnes tydeligvis ikke i Norge enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...