Gå til innhold

Samfunnet og alkohol


Anbefalte innlegg

Hei!

Har oppdaget at det er flere ungdommer en jeg trodde som drakk.

Var på leir for en stund siden å ble kjent med noen 15-17 åringer.

Jeg ble ikke akkurat overrasket over at 17-åringene sa at de drakk.

Men etter hvert når all (3) 15-åringer sier at de drikker blir jeg litt skeptisk.

 

Men ettersom kvelden gikk sin gang begynte vi å snakke.

Det viste seg at den ene 15-åringen (jente) hadde blitt tatt på et nyttårsball tidligere i år(Januar) for å ha med seg alokohol (sprit) inn. Moren som da var vakt på nyttårs ballet ble kontaktet. Moren hadde vist sendt henne hjem, men når moren kom hjem hadde hun ikke vært surr som man(Jeg ihertfall) forventer, tvert imot.

 

Jeg da at voksne nesten motiverer barnet til å drikke bare ikke på steder man ikke skal.

Noen andre ting som jeg også har lurt på lenge er:

1) Hvor drikker de generelt?

2) Dette er folk som har mye venner og ligger på mellom 4-5 i snitt på skolen, gjør de det da bare for å være kule?

3) Hvordan får de i det hele tatt tak i sprit og andre drikkevarer uten å bli tatt?

 

Min egen alder velger jeg å holde ukjent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De får andre til å kjøpe, evt kjøper de HB.

 

Til og med ungdom når jeg var 14 drakk seg fulle (tenker da på andre på 14), begynner å bli noen år siden, litt over 10 faktisk. Norge sliter med det at vi eier ikke drikkekultur. Det er om å gjøre å drikke mest mulig og bli fullest mulig på kortest mulig tid. Du er tøffest i klassen om du kommer inn på mandag og sier at du ikke husker noe siden fredag.

 

Forstå det den som kan, jeg gjør det ikke.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Sprit og drikke kjøper noen over 18/20 til de. Evt. også foreldre kjøper mye til egne barn.

 

Ungdommen drikker fordi alle andre ungdommer drikker. Man kan nesten si at foreldre "oppfordrer" til drikking, ja. Sannsynligvis fordi de vil at barna ikke skal havne utenfor venneflokken e.l.

 

Uansett så går tankegangen til foreldre slik - ja til alkohol, nei til narkotika. Som om alkohol er "englebarnet" blandt rusmidler. De drikker seg drita flere ganger om året og maser om at poltiet skal ta de "forbanna narkisene". For en rettferdig verden.

Lenke til kommentar

Å få tak i alkohol for en under 18 er da ikke vanskelig. Selv begynte jeg å drikka da jeg var 14-15. Han som så eldst ut i vennegjengen fikk ofte kjøpt, ellers var det å gå til storebrødre eller andre bekjente. Tok under 2 timer fra man fant ut at man skulle drikke til man sto med alkoholen i hendene. Så gjemte vi det bare i hagene våre eller andre steder og tok det med da vi skulle gå. Utrolig hvor kreativ man blir hvis man må. Så drakk man bare hos den som var aleine hjemme, og passet på å sove der eller å komme hjem etter foreldrene hadde lagt seg.

 

jeg drakk altså fra jeg var 14-15 år, og foreldrene mine hadde ikke den minste mistanke. Er ikke så vanskelig.

 

Nå som jeg har blitt eldre og erfart litt av hvert med alkohol er jeg enig i at det ikke er helt bra at man drikker så ung. Men drikke for å være kul? Hva faen? Man drikker for å ha det gøy.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller drikke drikken min uten alkohol om det er for smakens skyld. Alkohol smaker jo dritt.

 

F.eks. vin kan være godt til maten, men de fleste nordmenn tror vel at det er en grunn til at det er alkohol i drikken. Generelt har ikke nordmenn særlig kunnskap om alkohol, og resultatet av dette er som regel flatfylla/helgefylla e.l.

Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor skal visst drikke- og rusmiljøet være veldig ille. Merker ikke så mye til det lenger, ettersom jeg ikke omgås de verste gjengene i strøket.

 

1) Hvor drikker de generelt?

Det er mange skoger rundt omkring her. Blant annet en bak huset vårt. Passer alltid på å lukke gardinene og skru av lys så de ikke kan se inn vinduet mitt på hjemveien, som ofte ikke blir før tidlig neste morgen. Om vinteren drikker vel folk rundt i forskjellige kjellere. Husker også at det var flere som drakk i skoletida på ungdomsskolen, men dette gjelder vel ikke sånn generelt.

 

2) Dette er folk som har mye venner og ligger på mellom 4-5 i snitt på skolen, gjør de det da bare for å være kule?

De gjør det vel for å henge med, og for å bevise at de har 'kule' venner. Også gjør jo 'alle andre' det, da ...

 

3) Hvordan får de i det hele tatt tak i sprit og andre drikkevarer uten å bli tatt?

Venner, venners venner, tilfeldige utenfor butikker... Har også hørt om flere foreldre som kjøper til ungene sine. Går rykter om lettlurte betjeninger på Lidl og forskjellige små, avsidesliggende butikker som villig selger drikke og tobakk til mindreårige.

Lenke til kommentar
1) Hvor drikker de generelt?

2) Dette er folk som har mye venner og ligger på mellom 4-5 i snitt på skolen, gjør de det da bare for å være kule?

3) Hvordan får de i det hele tatt tak i sprit og andre drikkevarer uten å bli tatt?

 

Min egen alder velger jeg å holde ukjent.

8068174[/snapback]

 

Lite poeng å skjule alderen din når den står i profilen.

 

1)For å ha det gøy? Det var første pri når vi begynte å drikke. Det er også ganske sosialt.

 

2)Har ikke skoleflinke barn lov til å ha det gøy?

 

3)Enkleste sak av verden.

Lenke til kommentar
2) Dette er folk som har mye venner og ligger på mellom 4-5 i snitt på skolen, gjør de det da bare for å være kule?

Jeg ville ikke bekymret meg for at de som ligger på 4-5 i snitt drikker litt i helgene.

Det er verre med de som ligger på en solid 2-er i snitt og sipper HB i store mengder hver helg.

 

Noen drikker kanskje for å være kule, og dette er nok en delgrunn til at mange drikker i den alderen.

Selvom du ikke vil si alderen din, så kan man se den ved å sjekke profilen din. I din alder begynner mange å drikke, mest fordi det er noe nytt og spennende vil jeg tro. Alkohol-rusen er ganske kos, kanskje dette er en grunn til at man drikker?

 

Jeg synes det får bli opp til hver enkelt å avgjøre hvorfor de drikker og når de vil starte med det. Blir mye synsing her, men det finnes jo ikke noe fakta å basere seg på uansett.

 

Jeg kommer ikke i fremtiden hvis jeg får barn til å nekte dem å drikke alkohol når de er i 15-16års-alderen, men jeg kommer heller ikke til å kjøpe for dem/motivere til å drikke. Det sunneste er å finne ut av dette selv - det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
1) Hvor drikker de generelt?

på rommet med noen venner. Alene hjemme runt ett bord. På fest. Gatelangs på vei til noen. På steder hvor det er fint.

2) Dette er folk som har mye venner og ligger på mellom 4-5 i snitt på skolen, gjør de det da bare for å være kule?

Nei, fordi det er bra for det blir stemning. Og det er spesiell annledning vanligvis.

3) Hvordan får de i det hele tatt tak i sprit og andre drikkevarer uten å bli tatt?

Fiske utafor en butikk. Eller kjøpe på butikker de ikke krever legitimasjon.

Lenke til kommentar
Så lenge folk ikke drikker for å bli fulle, desverre er det nok dette de fleste ungdommer og endel voksne gjør i dag. man skal drikke fordi man liker smaken på drikken, ikke fordi man skal bli full synes nå jeg :)

8070425[/snapback]

Det har seg nå sånn at de færreste liker øl, vin og de fleste andre drikker som inneholder alkohol første gangen de drikker da. Så man må gjennom en del runder med drikking for å kunne sette pris på smaken.

 

Dette er ihvertfall mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å drikke deg full for å venne deg til smaken.

 

Om du stupdrikker, kjenner du jo ikke hva det smaker etter en stund uansett.

 

Eneste "gode" poenget man kan ha med fyll, er å glemme/gi slipp på minner/tanker.

 

Personlig ser jeg ikke hele poenget i å drikke i utgangspunktet, men vet at akkurat der er jeg ganske alene.

Lenke til kommentar
- Dette er folk som har mye venner og ligger på mellom 4-5 i snitt på skolen, gjør de det da bare for å være kule?

8068174[/snapback]

- De skoleflinke drikker av samme grunner som dem som har 2 i snitt; styrket selvtillit, bedre humør, økt pratsomhet og en høyere sannsynlighet for å få seg et knull.:fun:

 

- Hvordan får de i det hele tatt tak i sprit og andre drikkevarer uten å bli tatt?

8068174[/snapback]

- I tillegg til de grunnene som er blitt nevnt over er det en del som får av foreldrene.

 

@lain - Du trenger ikke, men jo mer du drikker, jo mer venner du deg til smaken.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å drikke når jeg var rundt en 14 for å være tøff. Når jeg ble en 17 satte jeg pris på det sosiale aspektet med alkohol, og grisefylla var ikke gøy lenger. Nå fyller jeg snart 22 og jeg drikker meg mindre og mindre beruset. Selvsagt har jeg noen kuler i ny og ne, men jeg har funnet ut etter snart 8 år med alkohol at det sosiale, det å kunne ta en øl på en pub etter jobb, og det å kunne gå på byn uten å bli bært hjem er det gøyeste.

 

Så var det dette med at enkelte deler fungerer dårlig med masse alkohol i kroppen, meget viktig moment. :cool:

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
De får andre til å kjøpe, evt kjøper de HB.

 

Til og med ungdom når jeg var 14 drakk seg fulle (tenker da på andre på 14), begynner å bli noen år siden, litt over 10 faktisk. Norge sliter med det at vi eier ikke drikkekultur. Det er om å gjøre å drikke mest mulig og bli fullest mulig på kortest mulig tid. Du er tøffest i klassen om du kommer inn på mandag og sier at du ikke husker noe siden fredag.

 

Forstå det den som kan, jeg gjør det ikke.

8068197[/snapback]

 

Meget bra sagt... Syns faktisk det var så bra at jeg antagelig kommer til å bruke noe av det selv.

 

veldig bra innlegg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...