Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

C at 5 eller cat6?


Anbefalte innlegg

Skal legge kablel opp fra brebåndsuttaket mitt til et rom i 2. etasje. Men lurer på om jeg skal ha cat5 eller cat6. :hmm: Det er ca. 15 meter+ opp til rommet.

 

Vil ha gigabit hastighet. Er også litt redd for støy fra det elektrikse anlegget, siden skal trekke kabelen i veggen.

 

Hva bør jeg velge og hva er egentlig forskjellen?

 

Takker hjerteligst for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm..ja

 

Men hvor får jeg tak i slike kabler, ser de bulk kablene på komplett. Men cat6 kablene er hele 300m, og det blir litt overkill. :dontgetit:

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike kabler, må sette på kontaktene selv slik at jeg kan få tredd dem gjennom rørene? :hmm:

 

Takker hjerteligst for svar!

Lenke til kommentar

Hmm.. hvis du har en Biltema i nærheten, kan du jo stikke innom og ta med deg en rull på 100 meter. Det står i katalogen og på nettet at det er Cat 5, men det er faktisk cat 5e

 

Kjøpte en rull i stad.. kostet 298,- ikke så værst når man slipper frakt og slik.

Lenke til kommentar

Hei jeg var og besøkte Draka kabel Categori fabrikk i norge med Firmaet.

Husk og bruk skjermete kabler FTP foiled twisted pair isteden for UTP

ved 1000 megabit så vil du få sinsykt mye med feil bit 100 megabit overlever det meste uten veldig mye feil bit, men vi så på en tabell og da skjønte jeg først hvofor man bruker skjermede kabler når man trekker ved siden av strøm

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er det mye elektronikk (strøm) der du skal legge kabelen (f.eks langs strømkablene) så legg cat6. Eller funker cat5 greit.

 

Jeg bruker begge typer, går helt greit med Gb nett. cat6 er litt stivere og dermed vanskligere og legge i f.eks hjørner.

Lenke til kommentar

Beklager, ordla meg litt feil. Cat5E er også laget for gigabit, men Cat6 er bedre laget for det og gigabit fungerer langt bedre på sistnevnte.

 

Men det eg egentlig ville frem til er det som claus erik sier, at prisforskjellen er forsvinnende liten og verdt utlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...