Gå til innhold

Vista finner ikke alt minne


Anbefalte innlegg

Sliter litt med at Vista (32bits) ikke finner alt minnet mitt. Vet at jeg nærmer meg 32 bits OS sine grenser, men trodde jeg enda var litt under.

 

Under oppstart oppdager BIOS 4 194 304K minne, men når jeg tar help -> about i Windows har den funnet 3 406 592KB. Har lest at Vista er følsom med minne så har kjørt en del minnetester, men den finner ikke noe feil.

 

Har jeg nådd 32bits grensen litt tidligere enn jeg regnet med? Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sliter litt med at Vista (32bits) ikke finner alt minnet mitt. Vet at jeg nærmer meg 32 bits OS sine grenser, men trodde jeg enda var litt under.

 

Under oppstart oppdager BIOS 4 194 304K minne, men når jeg tar help -> about i Windows har den funnet 3 406 592KB. Har lest at Vista er følsom med minne så har kjørt en del minnetester, men den finner ikke noe feil.

 

Har jeg nådd 32bits grensen litt tidligere enn jeg regnet med? Noen som har noen gode tips?

8055507[/snapback]

 

Hadde samme problem i Windows 2003 server. Les her, og se om ikke dette funker i Vista også:

 

http://blog.myhken.com/?p=50

 

om det ikke funker så kan du se her:

 

http://www.pro-networks.org/forum/viewtopic.php?t=88544

Lenke til kommentar
GeirGrusom: Nesten, 3.4Gb

[pirke]3.4 Gb = 425 MB, liten b = bit[/pirke]

hehe

 

Egentlig er det på 2 GB, men med en switch kan det økes til 3GB (og åpenbart mer :p ) men du når neppe 4 GB, selvom det er grensen til en 32-bit prosessor.

Grunnen er at deler av adresseområdet, blir brukt til virtual addressing av blant annet hardware I/O adresser.

 

edit: jeg legger til litt irrelevant flesk

En adresse for et program, vil bli kalt en virtual adresse, grunnen til det er at programmer i moderne operativsystem blir kjørt i protected mode, og adressen de får er ikke den "fysiske" adressen i minnet, men noe som internt blir tolket i kernelen for å f.eks. kunne utnytte pagefile, eller hindre to programmer i å kræsje inn i hverandre.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...