Gå til innhold

Tråden om solarium. OPPDATERT 28.01.08


Anbefalte innlegg

Heisann. I sommer ble jeg veldig solbrent! Lå 6 timer i knallsterk sol uten noen form for solkrem. Fikk fullt av blemmer og full pakke! MEN, jeg vil så gjerne bli brun! Jeg har litt skille fra magen og til under bokseren osv., nå, så jeg er ikke helt likbleik, men det siste jeg vil er å bli solbrent! Har aldri tatt sol før, men i kveld skal jeg prøve på "brun og blid" ganske nærme her jeg bor. Noen som vet: hvor lenge det er åpent? Hvor lenge på kvelden man får kjøpt forskjellige solkremer? Hvor høy faktor? Hvilken solkrem som er til å anbefale? Tror dere 8 min holder? eller tror dere jeg ikke blir brent ved 10 min?

 

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd solsenger før når jeg var yngre men har totalt slutta med dette i og med jeg har lært for mye på skolen om hvor skadelig det er på huden. Man syntes kanskje det er pent og sexy å være brun nå, men er ikke mye pent å se ut som du er 10 år eldre en du er. Legger meg så og si aldri ned for å sole meg om sommeren . men man får jo sol på seg når man er ute og bader osv(ja jeg bruker solkrem) Sol er bra i små mengde, men jeg gidder ikke risikere helsa mi for å få litt farge :p Dere får tenke litt på om det virkelig er verdt å risikere å få solskadet hud resten av livet og sette helsa i fare for litt brunfarge, når man kan bruke spary og andre kremer i steden.

 

ett tips : ikke bruk solkremen fra i fjor da solfaktoren har sunket (forde den blir gammel)

Lenke til kommentar

Har du ikke fått med deg at det faktisk er sunt å sole seg? Så lenge du bruker kremer med ulike vitaminer og aloe vera, så er du ganske sikra en sunn og fin hud, uten rynker senere i livet.

 

Bruker du derimot INGEN kremer, og ligger i senga i mye lengre tid enn du skal, så er dette en perfekt oppskrift på sånn hud du snakker om.

 

Gjør man det riktig, er det ikke farlig, men sunt.

Lenke til kommentar
Har du ikke fått med deg at det faktisk er sunt å sole seg? Så lenge du bruker kremer med ulike vitaminer og aloe vera, så er du ganske sikra en sunn og fin hud, uten rynker senere i livet.

 

Bruker du derimot INGEN kremer, og ligger i senga i mye lengre tid enn du skal, så er dette en perfekt oppskrift på sånn hud du snakker om.

 

Gjør man det riktig, er det ikke farlig, men sunt.

 

Ja du får skylde på hudpleie lærerene mine da at de lærer meg "feil" :p jo sunt å sole seg i små megder forde de danner vitamin D i huden(trengs vell ca 10min daglig) men den mengden får jeg uansett når jeg er ute og går i sola..men sånn som mange foteller at de har blitt solbrente osv så er ikke det mye sunt uansett hvor mye kremer du smører på etterpå. Mulig det har kommet noen vindunderkremer som hindrer aldring og rynker og kreft på disse tre årene(solkrem kan forebygge)

 

ps: jeg håper virkelig ikke du bruker alovera når du soler deg , men etter.

 

og jeg veit med meg selv at jeg har en hud som ikke bør være i sola forde jeg blir fort solbrent selv med høysolkrem.

Endret av estella_87
Lenke til kommentar
Har du ikke fått med deg at det faktisk er sunt å sole seg? Så lenge du bruker kremer med ulike vitaminer og aloe vera, så er du ganske sikra en sunn og fin hud, uten rynker senere i livet.

 

Bruker du derimot INGEN kremer, og ligger i senga i mye lengre tid enn du skal, så er dette en perfekt oppskrift på sånn hud du snakker om.

 

Gjør man det riktig, er det ikke farlig, men sunt.

 

Ja du får skylde på hudpleie lærerene mine da at de lærer meg "feil" :p jo sunt å sole seg i små megder forde de danner vitamin D i huden(trengs vell ca 10min daglig) men den mengden får jeg uansett når jeg er ute og går i sola..men sånn som mange foteller at de har blitt solbrente osv så er ikke det mye sunt uansett hvor mye kremer du smører på etterpå. Mulig det har kommet noen vindunderkremer som hindrer aldring og rynker og kreft på disse tre årene(solkrem kan forebygge)

 

ps: jeg håper virkelig ikke du bruker alovera når du soler deg , men etter.

 

og jeg veit med meg selv at jeg har en hud som ikke bør være i sola forde jeg blir fort solbrent selv med høysolkrem.

Du må supplere med D vitamin med kremer, samt aloe-vera når du soler deg. Aloe vera er jo en fantastisk krem som tilfører meget god fuktighet, så hvorfor skal man ikke bruke denne?

 

Jeg bruker Australian Gold produkter når jeg soler meg, og jeg trenger ikke å smøre meg inn med noe etter soling.

 

Jeg sier ikke at jeg veit alt om soling, for jeg har bare tatt sol 5 ganger. Men etter hva jeg har hørt og skjønt er det sunt å sole seg om man gjør det riktig. (Altså, ikke soler seg 40min første gang uten krem, men gradvis økning i minuttene fra rundt 10-12min og bruker gode kremer)

 

Så kom gjerne med noen gode argumenter som disse "lærerne" dine har plantet i hodet ditt som slår mine.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fått høre at man ikke skal bruke alover når man er i sola pga man kan få flekker/sholler i huden av det.(men husk det er en del år siden jeg lærte dette, så jeg sier ikke at det er 100% sikkert. tross alt så får man jo vite ene dagen at ting er farlig og dagen etter så er det sunt)

 

Når det gjelder vitaminer så får vi mye av det gjennom maten vi spiser. D vitaminer er som kjent i fet fisk, l, smør,melk og egg

D vitaminer får man Fet fisk,melk smør og egg

 

Ang solproduktene du bruker skal jeg ikke utale meg i og med jeg ikke er kjent med de. Men vil tro de er bedre en mange av billig produktene man har i butikken og rema :p

Endret av estella_87
Lenke til kommentar

D vitaminer er det masser av i de kremene jeg bruker fra AG, og jeg tror nesten alle kremene fra AG har D-vitaminer. Det står masse om dette på forsida. Så, det er ingen grunn til å ikke sole seg! Gjør du det riktig, har du bare godt av det. Det er digg med en farge på kroppen, og man slipper å ha en helvettes usunn hud med kviser og faenskap (som jeg prøver å bli kvitt nå med å sole meg).

 

Bruk skikkelige kremer og sol deg gradvis lengre! :)

 

EDIT til din edit:

 

Australian Gold produktene kan vel ikke kalles solkrem, da de ikke har noen solfaktor. Men de har masse oljer og vitaminer osv for å gi huden det den trenger mens du ligger å soler deg. AG produkter er noe du IKKE får kjøpt på Rema for å si det sånn. De anbefales! Les om de i førsteposten! :) DIGG lukter de og!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Bruker ikke solfaktor når jeg soler meg i solarie nei. Det er en vesentlig forskjell på å sole seg i solarie og å ligge på stranda.

 

EDIT: Og du gikk kanskje på outdoor produktsiden dems? Da er det isåfall ikke rart du fant solkremer med faktor.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Heisann. I sommer ble jeg veldig solbrent! Lå 6 timer i knallsterk sol uten noen form for solkrem. Fikk fullt av blemmer og full pakke! MEN, jeg vil så gjerne bli brun! Jeg har litt skille fra magen og til under bokseren osv., nå, så jeg er ikke helt likbleik, men det siste jeg vil er å bli solbrent! Har aldri tatt sol før, men i kveld skal jeg prøve på "brun og blid" ganske nærme her jeg bor. Noen som vet: hvor lenge det er åpent? Hvor lenge på kvelden man får kjøpt forskjellige solkremer? Hvor høy faktor? Hvilken solkrem som er til å anbefale? Tror dere 8 min holder? eller tror dere jeg ikke blir brent ved 10 min?

 

takk!

Åpningstider varierer, finner du her (trykk på kartet): http://brunogblid.no Solkremer er vanligvis i automater. Husk mynt, i tilfelle det er av de "gammeldagse" automatene. 0 faktor, skal ikke ha faktor når man soler seg i solarium, sløse penger for ingenting det. Ang. kremer har jeg ikke mye erfaring, men den siste jeg har brukt en periode heter noe sånt som dark brown eller noe sånt. Brun, gylden flaske.

 

Anbefaler 10 min. så ser du det ann.

Endret av deu
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Heisann!

 

Tar har tatt solarium et par ganger nå. Har ikke brukt noen form for krem eller noe slikt i etterkant. Cirka 12 minutter begge gangene, uten briller.

 

Bør jeg kjøpe slike briller man bruker i et solarium? Og hvilken fuktighetskrem bør jeg bruke? Helst noe som ikke er kjempedyrt. Skal jeg bruke den før eller etter soling, og skal den brukes over hele kroppen?

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Tar har tatt solarium et par ganger nå. Har ikke brukt noen form for krem eller noe slikt i etterkant. Cirka 12 minutter begge gangene, uten briller.

 

Bør jeg kjøpe slike briller man bruker i et solarium? Og hvilken fuktighetskrem bør jeg bruke? Helst noe som ikke er kjempedyrt. Skal jeg bruke den før eller etter soling, og skal den brukes over hele kroppen?

 

 

Bruk fuktighetskrem på kvelden, du kan godt bruke ansiktskrem eller lignende rett etter.

Det er bra om det inneholder Aloe Vera, men jeg personlig bryr meg ikke så veeldig.

 

Og tips til briller, bruk et par en kroninger. Som du legger på hvert øye. :p

 

Er ikke noe stress for meg ettersom jeg bare hører på musikk, med mindre noen er med dam som jeg snakker med.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

På tide med noen solariumsuker nå, begynte på mandag og skal forsette sånn i 2-3 uker til jeg har fått oppnådd den fargen jeg vil og deretter vil jeg da bare sole meg av og til når det trengs. Betakaroten er kjøpt inn fra Sverige som er ekstra sterk, pluss solariumskrem. Satser på at jeg får en grei farge da etter solukene :)

Lenke til kommentar

På tide med noen solariumsuker nå, begynte på mandag og skal forsette sånn i 2-3 uker til jeg har fått oppnådd den fargen jeg vil og deretter vil jeg da bare sole meg av og til når det trengs. Betakaroten er kjøpt inn fra Sverige som er ekstra sterk, pluss solariumskrem. Satser på at jeg får en grei farge da etter solukene :)

 

Betakaroten er oppskrytt

Lenke til kommentar

Har du ikke fått med deg at det faktisk er sunt å sole seg? Så lenge du bruker kremer med ulike vitaminer og aloe vera, så er du ganske sikra en sunn og fin hud, uten rynker senere i livet.

 

Bruker du derimot INGEN kremer, og ligger i senga i mye lengre tid enn du skal, så er dette en perfekt oppskrift på sånn hud du snakker om.

 

Gjør man det riktig, er det ikke farlig, men sunt.

 

Dette er grov feilinformasjon!

 

1: Ikke rasjonaliser solariumsbruning. Vær ærlig og innrøm at det helt overveldende hovedsakelig er kosmetiske årsaker til solingen. Det er ikke nevneverdig sunt å sole seg, fordi vi i Norge har et kosthold som sikrer god tilgang til D-vitaminer. Er man bekymret for D-vitaminmangel spis heller D-vitamin.

 

2: Hovedgrunnen til at soling aldrer huden er at UV-strålene bryter ned kollagenet i huden. Kollagenet er det stoffet som gjør huden elastisk, og når den brytes ned blir også huden mindre elastisk. Det betyr i sin tur mer rynker. Det er altså ikke uttørkingen som gjør huden gammel, det er selve strålene. Dette er det ingen kremer som hjelper mot (jo, forresten, sunblock :p ).

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...