Gå til innhold

V.g elever i Hordaland får "gratis" bærbar pc

Dimanche

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hordaland Fylkeskommune har spesial bestilt pc-ane og dei er dermed skreddarsydd til vårt formål, det tyder unødvendige finessar som bluetooht osv. er utelat får å halda kostnadane nede.

Skrevet
Hordaland Fylkeskommune har spesial bestilt pc-ane og dei er dermed skreddarsydd til vårt formål, det tyder unødvendige finessar som bluetooht osv. er utelat får å halda kostnadane nede.

9496415[/snapback]

går det ikkje an å lasta det ned då?

Skrevet (endret)

Tja, jeg tror jeg laster ned litt mer ram til pcen min jeg.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Neida, man kan verken laste ned ram eller bluetooth, det er fysiske komponenter.
Endret av Dimanche
Skrevet
Tja, jeg tror jeg laster ned litt mer ram til pcen min jeg.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Neida, man kan verken laste ned ram eller bluetooth, det er fysiske komponenter.

9496482[/snapback]

ok sjønne de, men hvordan installere de?

Skrevet

Han mener vel hvordan man setter det på. Først må du ha en ram-brikke, kjøpt på f.eks www.komplett.no. Så må du bare sette inn brikken under et panel under pcen.

Bluetooth er bare en liten USB-sak, kjøpt på samme sted som ram'en ;)

Ikke noe stress..

Skrevet
Han mener vel hvordan man setter det på. Først må du ha en ram-brikke, kjøpt på f.eks www.komplett.no. Så må du bare sette inn brikken under et panel under pcen.

Ikke noe stress..

9496778[/snapback]

ram har eg kjøpt, men er det ikkje innebygget Bluetooth då?`???

Skrevet

Ikke noe stress..

9496778[/snapback]

ram har eg kjøpt, men er det ikkje innebygget Bluetooth då?`?

9496805[/snapback]

Vet ikke, har ikke fått pcen enda. Men hvis det ikke er innebygger, så er det ekstremt lett å kjøpe en liten usb-sak for 250kr ;)

Skrevet

Ikke noe stress..

9496778[/snapback]

ram har eg kjøpt, men er det ikkje innebygget Bluetooth då?`?

9496805[/snapback]

Vet ikke, har ikke fått pcen enda. Men hvis det ikke er innebygger, så er det ekstremt lett å kjøpe en liten usb-sak for 250kr ;)

9496815[/snapback]

ja de e de, men er jo bilde av Bluetooth og alt at det er under pcen, så de må vel vere innebygget da?

Skrevet

Ikke nødvendigvis siden dette er pc'er fylket har bestilt, de er spesiallagd og da bruker de bare ett kabinett fra en annen pc som sikkert har innebygget Bluetooth.

Skrevet

ok. åpnet nettopp den "luken" det er bilde av Bluetooth merke, og der va det ingenting. kun en ledning med mange mindre ledninger, så komunen har sikkert tatt ut Bluetoothen, så då e den saken oppklart.

Skrevet
ok. åpnet nettopp den "luken" det er bilde av Bluetooth merke, og der va det ingenting. kun en ledning med mange mindre ledninger, så komunen har sikkert tatt ut Bluetoothen, så då e den saken oppklart.

9496914[/snapback]

Tror ikke kommunen har tatt den nei :)

Maskinen er bestilt uten denne enheten fra produsent :cool:

Skrevet

jojo, (fylkes)kommunen har tatt ut BT'adaptern fra ett tusentalls PC-er og sitter nå på ett lager slike som de planlegger å selge til elevene til dobbel pris om ett halvt års tid eller noe...

Det bør være mulig å få kjøpt en slik intern BT-adapter og så sette den inn selv, spesielt hvis det er en egen luke man kan åpne for å komme til stedet der den kan sitte. Kontakt HP.

Skrevet

Er det andre enn meg som synst det er helt urimlig og spandere på elver så mangen kroner ved en bærbar pc?

Tanken er grei. Få folk til å jobbe på pc, mindre skolebøker, mer "kjekkere" undervisning for elver, bedre læring. Men hvordan fungerer egentlig dette i praksis? - Helt på trynet etter min menig.

Du har en splitter ny datamskin, noe som er i grunn spennende i seg selv. Denne fingeravtrykkeren er noe helt spesielt for ungdommer som ikke har sett dette før. Elever bruker alt for mye tid på maskinen, og andre ting som til dømes: CS, WOW, Musikk, msn, facebook, nettby, blink. Etc. Elevene bruker mye tid på slike tjenester hjemme, og da selvsagt på skolen. Elevene blir distrahert med bruk av datamaskin på skole, vist maskinen skal bli brukt hver time. Fristelsen er stor for at man bruker tida på å snakke med kompisen/kjæresten på msn, enn å følge med på hva læreren sier, og dette oppfatter jo læreren med en gang og sier at man skal slutte med det, og da er diskusjonen i gang om man virkelig dreiv å jobba med skole-arbeid eller noe annet.

Det er jo kjent at lærerene ikke kan noe om data, og i mangen tilfeller stemmer dette. Hvordan skal det da gå når en uten noe kunnskaper om et system skal undervise på nettopp dette mediet? - Frustrasjon, sinne. Det er mangen av lærerene som ikke liker datamaskiner en gang, så enkelt fordi at dem kan for lite om det. Og nettopp dette er tilfellet ved mangen skoler i Hordaland fylke.

Dette er da på VGS-nivå. Tenk på hva som skjer når politikere vil ha slikt inn i barneskolen?

Skal bærbar i skolen i heiletatt fungere så må man få en datamaskin med begrenset tillgang, null-toleranse på unødvendig bruk. og et styringsystem for en lærer. Der han kan skru av skjermen, kople fra tastatur o.l(netop shcool?) når man vil at elevene skal følge med. Og heller gi dei tilgang når man skal bruke pcane. Og selvsagt få stengt av populære innteraktive tjenester (facebook, msn, nettby, blink, cs, wow. etc) - Inntil dette skjer så er bærbar datamaskiner inn på skolebenkene helt dødfødt.

Alt dette er skrevet av mine meininger, personlige erfaringer som elev, og systemansvarlig.

Skrevet (endret)

HELT uenig med deg, Rartnamn. Eleven som disponerer en bærbar pc (i hvert fall på VGS-nivå) er selv voksen nok til å ta egne valg. Om eleven velger å kaste bort tiden på Facebook i stedet så er det elevens feil. Man kan ikke kaste dagens teknologi på dør på den måte du mener vi skal. Teknologien vi har er kommet for å *bli*, og det vil den også gjøre. Vedkommende får selv ta ansvar for sin egen læring, så enkelt er det. VGS er 100% frivillig, og da forventes det også at eleven gjør sitt for sitt eget beste.

Det er aldelels ikke dødfødt med PC på skolen. En bærbar PC er et meget, meget godt hjelpemiddel, og det kan gjøre læring både morsommere, enklere og ikke minst mer lærerik. Sånn er det bare.

Når det gjelder bærbare maskin på barneskolen så kan jeg være mer tilbøyelig. Der kan man gjøre det slik at man f. eks ikke får PC før 5. klasse e.l. - men å totalboikotte det helt slik du vil, er helt på trynet i mine øyne :)

- loathsome

Endret av loathsome
Skrevet

Enig med deg loathsome. Man er helt ansvarlig for egen læring på VGS, og med den rette bruken er en laptop et veldig godt hjelpemiddel for å heve nivået i skolene. Det kan stilles større krav til rapportskriving, diagrammer, grafer, tegninger osv for å heve kompetansenivået, samt folk blir generelt bedre i bruk av data. Noe som det er stort behov for.

Skrevet (endret)
HELT uenig med deg, Rartnamn. Eleven som disponerer en bærbar pc (i hvert fall på VGS-nivå) er selv voksen nok til å ta egne valg. Om eleven velger å kaste bort tiden på Facebook i stedet så er det elevens feil. Man kan ikke kaste dagens teknologi på dør på den måte du mener vi skal. Teknologien vi har er kommet for å *bli*, og det vil den også gjøre. Vedkommende får selv ta ansvar for sin egen læring, så enkelt er det. VGS er 100% frivillig, og da forventes det også at eleven gjør sitt for sitt eget beste.

Det er aldelels ikke dødfødt med PC på skolen. En bærbar PC er et meget, meget godt hjelpemiddel, og det kan gjøre læring både morsommere, enklere og ikke minst mer lærerik. Sånn er det bare.

Når det gjelder bærbare maskin på barneskolen så kan jeg være mer tilbøyelig. Der kan man gjøre det slik at man f. eks ikke får PC før 5. klasse e.l. - men å totalboikotte det helt slik du vil, er helt på trynet i mine øyne :)

- loathsome

9523736[/snapback]

Kan si meg enig i noe du sier. Det du sier at han har ansvar for egen læring er sant. Når en elev kaster bort tida si på internett så er det helt og holden han sin feil. Men da kommer man til punktet som jeg skreiv isted, at datamaskinen distraherer eleven i undervisningen, samtidig så det har negativ innvirkning på andre. Og kan i værste fall ødlegge undervisningen for alle andre som faktisk prøver å lære noe. Det er heller ikke snakk om å kaste teknologien på dør, men på skolen jobber man med skolen, andre ting gjør man på fritiden. - Jeg er sikker på at elevene ville ha fulgt bedre med uten bærbar i mangen timer.

Ikke misforstå meg. Jeg er helt i for pc i skolen, og ikke minst barneskolen. Men å dele ut bærbar til folk på barneskolen er jeg i mot. få flær stasjonære maskiner på skolene. Og med en dyktig lærer så er PC knall for undervisningen. Da gjerne med bruk av smartboard, da dette verktøyet er helt genialt for undervisning.

Endret av Rartnamn
Skrevet

Må si meg litt enig med det du sier, men det at man får lov til å bruke bærbar har negativ innvirkning de som ikke er så interesert, men det er jo deres problem at de ikke klarer å følge med, man har ansvar for egen læring.

Men jeg går selv Vg1 og de tre første ukene så var det veldig få som tok notater i timen, men nå som alle har PC-en så blir omtrent alt som blir sagt skrevet ned, grunnet at det er lettere og raskere å ta notater på en pc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...