Gå til innhold

Trenger Inspirasjon til en romantisk middag


arna

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å ordne meg en date med en dame jeg liker svært godt og har ikke kjent mer enn et par uker. Fikk senest for noen dager siden invitert henne med på en middag hos meg selv men er lite kreativ når det kommer til middag/dessert/vin så skulle gjerne hatt litt inspirasjon fra dere!

 

Først og fremst er jeg student så har ikke råd til allverdens hummer/kaviar og dyre viner(satt litt på spissen) og jeg vil aller helst ikke skremme henne for mye ved å lage verdens fineste middag(Eller er dette dumt av meg?)

 

Ihvertfall trenger jeg en fin middag, gjerne litt eksotisk, en god vin og veldig gjerne en spennende,men god, dessert.. (Jeg er flink til å lage mat så tar gjerne en utfordring selvsagt)

 

Hva jeg tenkte litt på, men noe sier meg at dette ikke er "romantisk" nok.. (?)

Middag: Lasagne, ostebaguett + lime, frisk salat og kanskje en tzatziki dressing på toppen

Drikke: En god rødvin (Siden dette er kjøtt (?), eller går hvitvin like bra?)

Dessert: En uthulet annanas med hvitis og litt bær.

 

Hjeeeeelp! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helstekt fjellørret ? det er faktisk billig.. tror en koster 15 kr eller noe.. 1 stk pr mann, hjemmelaget potetpure... og en hvitvinssaus ...

 

men det er jo litt bein i denne fisken..

 

hvis du vil ha en fisk uten bein ville jeg nok tatt

breiflabbfilet... fast og god i kjøttet, dampe denne med litt mild fiskekraft med hvitvin, og gjerne en god fiskesaus ,( gjerne kok kraft til denne sausen på rekeskall eller noe i den duren)

 

eller en anneting du kan gjøre...

 

1 porsjon

kutt: rødløk, selleri, gulrot, og kokefaste poteter, ananas 1x1cm staver

legg disse på alu.folie,

salt pepper .

legg så en porsjon (180g) breiflabbfilet åppå grønnsakene og en dæsj hvitvin..

pakk så fint inn, husk at du skal pakke denne fint opp igjen og legge hele greia fint på tallerkenen...

server med en fiskesaus med litt safran hvis du liker det... ( smak deg frem med safran)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet om hun liker fisk, så ville jeg heller satset på en annen type kjøtt:

 

Kyllingfilet

Pastarør

Brokkoli eller wokede grønnsaker (Brokkoli, minimais, løk, papirka, alt etter som du liker. Bruk ferske grønnsaker)

Bretagne kyllingsaus

 

Veldig enkelt, veldig godt. Ikke særlig dyrt :) Begynn å stek kyllingen når du har i pastarørene.

Lenke til kommentar

Kyllingfilet er jeg flink til å lage og alt det du skriver der lager jeg av og til alene. Føler ikke det er stemningsskapende nok.. Vil gjerne skape litt 'oi, hva er det' holdning. Dessuten enklere å skape en 'løs'samtale ...

 

Vet ikke om hun liker fisk nei, men sender en melding dagen før så får vi se.. Tror ikke hun er noe 'kresen' dog.

 

Idéen din likte jeg toazty! Breiflabfilet har jeg dog aldri smakt og er litt skeptisk men tanken bak alu.foli innpakket med grønnsaker likte jeg godt... Har du en oppskrift på dette noe sted? Vil det være mer passende med bakte poteter ?

Endret av arna
Lenke til kommentar

Jeg hadde satset på stekte andebryst.

Enkelt å lage, smaker himmelsk. :D

 

Hun liker det helt sikkert, det er ikke mulig å feile med resultatet og

det er mat som fortjener tente lys og servietter. :-)

 

Vi du ha en enkel, super-god forret også?

 

Del en godt moden avokado i to. ta ut nøtten i midten.

Fyll hullet med en blanding av pillede reker og rekecoctailsaus (fås ferdig på glass i butikken). Fyll gjerne to halve avokade til hver...for så godt er det. :D

Ha på salt etter smak ved bordet.

Du bør jo helst vite at hun liker/tåler reker da... :ermm:

 

Ønsker du dessert også, så velg noe enkelt men delikat.

Kanskje orker dere ikke desserten med en gang...., men tar den litt senere.

 

Lykke til med middags-daten! :thumbup:

Lenke til kommentar

bare kutt ut potetene i den grønsaksblandingen og vel de poteten du selv vil,

anbefale kokte poteter, bakt potet eller store båtpoteter med div. krydder..

har desverre ikke noe oppskrift, men kan jo bruke hue mitt lit nå å skrive ned noe sånn ca....

 

1 porsjon..

 

rødløk

paprika

babygulrøtter

sellerirot

50-70g av hver sort

 

180g breiflabb filet ,

 

salt pepper

1\2dl hvitvin (tørr hvitvin...)

 

og bakt potet :thumbup:

 

pakk det pent inn, for du skal pakke det opp og det skal se fint ut når du serverer det på tallerkenen...

pynt så gjærne med noe hel gressløk

 

EDIT : den forretten som hjertevarm nevner er svingod..

kan også ta ut all avokadokjøttet og lage en salat med avokadokjøtt, majones rømme dill reker salt pepper og sitronsaft.. ha dette så oppi avokadoskallet igjen.. :p

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for hjemmelaget pasta:

Pasta:

For 2 personer:

3 egg

2 hg pastamel (durum-hvete)

1 hg hvetemel

2 ss olivenolje

1/2 ts salt

smør og fløte

 

Lag pastadeigen kvelden før.

- Bland pastamel, hvetemel og salt.

- Bland egg og olivenolje, og deretter du blander du i mel helt til massen er fast nok til at den henger sammen.

- Så er det bare å slenge massen på kjøkkenbenken og kna inn mer og mer mel, helt til du har vondt i håndleddene og du har brukt opp alle banneordene du kan. En god og jevn pastadeig krever at du gir den litt juling, så 20 min med innknaing av mer og mer mel, det må til.

- Når du er ferdig pakker du inn pastadeigen i en plastpose og legger den i kjøleskapet til dagen etter.

- Neste dag tar du frem pastadeigen og begynner på prosjektet med å få den flat og i tradisjonell pastafasong. Har du ei pastamaskin så letter dette på jobben betraktelig (og tro meg, det er en god investering, for hjemmelaget pasta er sykt mye bedre enn kjøpepasta), men det er ikke noe must. Det fungerer greit med ei kjevle også, men da må du passe på at du får den løs fra underlaget. Bakepapir er et greit underlag. Hvordan du velger å lage pastaen er selvsagt helt opp til deg, her er det bare fantasien som setter grenser, men jo tynnere du får pastaen, desto bedre blir den mener iallefall jeg.

- Kok pastaen i vann (som du allerede har kokt opp) med en dæsj olivenlje og salt i.

 

Pastasaus:

Her er det selvsagt bare fantasien som begrenser alternativene, men en sikker vinner er denne:

 

2 kyllingfileter

spekeskinke

soltørkede tomater

fløte

 

- Strimle kyllingfiletene og stek disse i ei stekepanne. Gjerne i godt smør, da det gjør mye bra for smaken.

- Når kyllingen er nesten ferdigstekt tilsetter du hakket spekeskinke og hakkede soltørkede tomater.

- Skru ned temperaturen et par hakk og tilsett en god dæsj fløte, ca. en halv kartong. Krydre etter smak. Soyasaus, pepper og gastromat er vanlige her i huset. Blir sausen for tykk, så tilsetter du bare en skvett vann.

 

Hvis du har timet dette riktig, så vil pastaen være ferdigkokt omtrent når sausen er ferdig. Her kommer smøret og fløten inn i bildet; sil ut vannet og sleng en god klatt smør i kjelen. Deretter har du pastaen tilbake i kjelen, før du så heller over resten av fløteboksen og rører rundt. Dette er seriøst nydelig i seg selv, og man trenger strengt tatt ikke noe pastasaus når man lager pastaen på denne måten.

 

Servér med parmesan og et lite dryss nykvernet pepper, og kanskje et par basilikum-blader som spisbar pynt på toppen. Nyt.

 

Selv foretrekker jeg all pasta med rødvin, og da aller helst en god og fyldig en. F.eks. en Masi Costasera Amarone 2003.

 

Etter et slikt måltid, så er det sjelden stor plass til noen voldsom dessert, så hvorfor ikke gå for noe enkelt, men godt? Mørk sjokolade og en god søt dessertvin. Prestige Trockenbeerenauslese 2004 er ett alternativ, men vær klar over at denne er meget søt. Et alternativ er Dr. Loosen Riesling Kabinett, som jeg mener er et av de beste kjøpene du kan gjøre på Vinmonopolet med tanke på pris/kvalitet.

 

Når det gjelder valg av vin så kommer dette mye ann på smak og behag. Ta en prat med betjeningen på Vinmonopolet, så vil du få en hel masse råd og tips. De er der for å hjelpe og setter pris på at du spør om råd. Ingenting er som å få brukt av kunnskapen sin til noen som setter pris på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...