Gå til innhold

Har a-ha hatt betydning for norsk musikk?


Juden

Anbefalte innlegg

I 1985 toppet sangen take on me Billboard listene i USA og Storbritannia. A-ha var det første norske som noensinne kom eller toppet de listene. Har de hatt en stor betydning for norsk musikk? Ville musikken i Norge vært annerledes hvis det ikke var for a-ha. Ville norsk musikk hatt gjennombrudd utenfor Norge? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke at A-Ha nødvendigvis har ført til at andre band og artister har slått gjennom i Statene. Men at de er en av de få banda som har gjort det, er en annen sak.

8039062[/snapback]

 

 

 

men a-ha skrev jo pophistorie.

Det sies at take on me sies å være den beste pop låten ever! :dribble:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at A-Ha nødvendigvis har ført til at andre band og artister har slått gjennom i Statene. Men at de er en av de få banda som har gjort det, er en annen sak.

8039062[/snapback]

 

 

 

men a-ha skrev jo pophistorie.

Det sies at take on me sies å være den beste pop låten ever! :dribble:

8040731[/snapback]

 

Kombinert med en banebrytende video, så ja vil jeg si at de har hatt en viss innvirkning, hovedsaklig på grunnlag av den nye typen musikkvideo A-Ha kom med i "Take On Me".

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at A-Ha nødvendigvis har ført til at andre band og artister har slått gjennom i Statene. Men at de er en av de få banda som har gjort det, er en annen sak.

8039062[/snapback]

 

 

 

men a-ha skrev jo pophistorie.

Det sies at take on me sies å være den beste pop låten ever! :dribble:

8040731[/snapback]

 

Kombinert med en banebrytende video, så ja vil jeg si at de har hatt en viss innvirkning, hovedsaklig på grunnlag av den nye typen musikkvideo A-Ha kom med i "Take On Me".

8040974[/snapback]

 

 

Ja, egentlig fordi de hadde forsøkt med sangen to ganger før, men den ble populær på 3 forsøket sammen med video-en! :)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at A-Ha nødvendigvis har ført til at andre band og artister har slått gjennom i Statene. Men at de er en av de få banda som har gjort det, er en annen sak.

8039062[/snapback]

 

 

 

men a-ha skrev jo pophistorie.

Det sies at take on me sies å være den beste pop låten ever! :dribble:

8040731[/snapback]

 

Kombinert med en banebrytende video, så ja vil jeg si at de har hatt en viss innvirkning, hovedsaklig på grunnlag av den nye typen musikkvideo A-Ha kom med i "Take On Me".

8040974[/snapback]

 

innvirkning på pop-musikk kanskje, men nå må du jo tenke på at det finnes andre musikksjangere enn pop her i Norge, og mange av dem selger langt mye mer i utlandet enn diverese artister og band i pop-sjangeren.

Lenke til kommentar

Om a-ha har hatt så voldsom stor betydning for senere norsk popmusikk tror jeg nok ikke, og som Midex sier er det mye norsk (ikke pop) musikk som selger bedre.

 

Men når det er sagt, skal det sies at a-ha er et meget solid band, og mye mer enn det "tenåringspopbandet" som mange stempler det som, etter å ha hørt 80-tallshitene "Take on Me" og "The Sun Always Shines on TV". Det er svært mye bra og innovativt i diskografien deres også, spesielt fra og med albumet "East of the Sun, West of the Moon". De albumene er på en måte glemt og fikk aldri noe stort gjennombrudd, men er kanskje de beste .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...