Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kompressor, Turbo osv, hva er det?


Ascubal

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp fått meg bil og har derfor blitt noe mere interessert i diverse ting til motor osv..

 

Da er det noen ting som jeg lurer på hva er..

 

Turbo?

Twinturbo?

BiTurbo?

Kompressor?

Intercooler?

 

Og hvilken effekt har dette på en motor?

 

Bladde litt rundt i F.A.Q'n men fant ikke så store forklaringene der.. Så hvis noen orker og skrive litt så hadde jeg vært glad :)

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turbo@ Wikipedia

Twinturbo er det samme som turbo bare 2x turbo(altså, du har to turboer).

Såvidt meg bekjent, så brukes det en liten, og en stor, der den lille hjelper til den store turboen og blåse.

 

Turbo kan gi fra 50% mer effekt(typisk) og oppover.

 

Finnes mye på howstoffworks.com og wikipedia(og internett generelt).

 

 

Intercooler er gjerne brukt på turbo-biler, da en turbo har som vane å varme opp luften.

Intercooleren kjøler ned luften.

 

Intercooler tror jeg bare gir noen får %-vis effekt.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Jo kaldere luft, jo mer effekt. Man snakker om 1% mer effekt pr 10grad man senker lufttemperaturen inn til motoren, så senker intercooler tempen med f.eks 75C så skulle det tilsi 7,5% mer effekt i teorien. Intercooler gir ikke automatisk mye effekt, men med intercooler kan man ha høyere ladetrykk enn uten så lenge turboen klarer å levere nok luft.

Lenke til kommentar

Turbo: Eksosdrevet kompressor som mater motoren med luft. Mer luft kan brenne mer drivstoff, ergo mer moment og dermed mer effekt. Effektøkning fra 0 til nesten det uendelige, alt etter kroner og øre.

 

Twinturbo: To paralelle turboer

 

Biturbo: To turboer, gjerne av ulig størrelse som kjøres litt forskjellige måter for å få raskere respons enn én stor turbo, sammen med nok luft på fulleffekt.

 

Intercooler: På norsk, ladeluftkjøler. En "radiator" som brukes for å kjøle ned lufta turboen(e) komprimerer og dytter inn i motoren. Komprimert luft blir varm, kjøling gjør lufta tettere. Kald, tett luft kan brenne mer drivstoff og gir mindre sjangs for tenningsbank.

Lenke til kommentar

Det KAN stemme, alt etter valg av turboer og måten disse blir kjørt på. Et godt eksemperl er Porche sin "twin turbo" der turboene grovt sett står i serie inntil et visst punkt, før de så sjaltes over til paralell drift. Serie for respons, paralell for ytelse ved toppeffekt.

Lenke til kommentar

Kombinasjon brukes også i båt. Faren min har en NB840 med en Volvo Penta CAD 43. Han har lagt bryter på innslaget til pressa slik at man ved dorging eller av annen grunn går sakte lenge ikke trenger å la pressa gå. Glemmer man å legge inn pressa igjen er det tilnærmet umulig å få båten i plan, og før planing er turtallet for lavt til at turboen vil spinne opp. Altså en genial løsning, sterk motor fra bunn til topp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...