Gå til innhold

for oss som driver med RPGmakerXP + andre GM's


Anbefalte innlegg

heisann, for ente gang har jeg igjen startet å mekke litt på RPG maker xp, denne gangen er det fullversjonen jeg styrer med. Grunnen til at jeg ga opp de andre gangene var enten, fordi trialen gikk ut:P eller at det rett og slett ble for kjedelig fordi jeg ikke forsto åssn jeg fikk ting til å fungere. Denne gangen går ting litt bedre å jeg har blitt medlem av diskusjon.no så jeg tenkte å bruke anledningen til å lage en tråd for oss som driver med det.

 

jeg tenkte også at folk kunne legge ut enten bilder,tips eller tut's så hvi kan få et glimt av hvordan dere styrer:P

 

[her får dere tak i rpg maker xp trial]

RPGmakerXP

 

MvH xitto~

Endret av xitto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øyh, RPG Maker er på langt nær ikke dritt, Selvom jeg foretrekker 2000 framfor XP. Prøv The Way-serien, The Longing Ribbon og Ara Fell. Alle disse spillene er gjort på eldre utgaver av RPG Maker, og viser hvor geniale spill det er mulig å lage.

 

 

Ah, men til den dialogen din, trådstarter. I en slik situasjon kommer Switcher inn i bildet. Disse slås på og av alt ettersom hva du vil skal skje, og når det skal. Trodde du virkelig Enterbrain ville tjent noe på programmet om man ikke en gang kunne lage en skikkelig samtale? RPG Maker greier det meste. Til og med en remake av Zelda: Link's Awakening, men uansett:

 

Dobbeltklikk på en rute på kartet for å få opp New Event-vinduet. Her dobbeltklikker du i Event Commands-vinduet (stort og hvitt), og velger Message. Finn ut hva vedkomne skal si (jeg går ut i fra at du veit hvordan man plasserer ut folk?) og trykk OK.

Etter dette kommer switchen. Gå inn på Event Commands nok en gang, og finn fram til Switch Operation. Her velger du et navn på Switchen som du kommer til å huske, og trykk OK. Pass på at Operation står på "On" når du trykker OK igjen.

 

Slik ser switch-oppsettet ut.

 

Sånn som dette. Nå skal det med andre ord være en tekstboks, fulgt av en Switch som er slått på i første side. Akkurat, side en. Du skal nå velge en ny side, ved å trykke på "New Page" til høyre for der man navngir Eventen. På denne nye sida skal du sørge for en ting. Rett nedenfor sidetallet (som nå er 2) kan du se Preconditions-boksen. Trykk på en av Switchene, finn fram til den du lagde i stad, og trykk på OK. Hva skjedde så nå? Akkurat det samme som i et vanlig eventyrspill. En låst dør åpner seg kun når en switch er tråkka ned. På samme måte vil hendelsen på side 2 kun oppstå hvis en spesiell switch er påslått, i dette tilfellet den du lagde.

Nå lager du en tekstboks for side to (det du vil at fyren skal si etter du har snakka med han en gang), og trykker OK.

Ta-da! Jeg tok det litt sakte siden du virker udreven med programmet, men RPG Maker er ganske så lett å bruke bare man kan grunnleggende.

Men jeg vil nok heller anbefale RPG Maker 2000. Liker denne versjonen mye bedre, og det finnes massevis av nedlastbart materiell du kan bruke i prosjektene dine. Ikke minst er det lettere å ta i bruk.

 

GameMaker egner seg klart best hvis man setter det opp mot RPG Maker, men RPG på GM ser visst ut til å være strevsomt. Jeg har fortsatt til gode å spille et bra RPG uten titusenvis av bugs på GM, så her trekker RPG Maker det lengste strået for min del.

Endret av RevX
Lenke til kommentar
GameMaker egner seg klart best hvis man setter det opp mot RPG Maker, men RPG på GM ser visst ut til å være strevsomt. Jeg har fortsatt til gode å spille et bra RPG uten titusenvis av bugs på GM, så her trekker RPG Maker det lengste strået for min del.

8042211[/snapback]

Neida, har aldri prøvd RPG Maker, men av det jeg har hørt og sett er det stort sett dårlige saker med lite frihet.

Dette med at RPG'er i GM har bugger er helt og holdent opp til den som har laget det.

Lenke til kommentar
GameMaker egner seg klart best hvis man setter det opp mot RPG Maker, men RPG på GM ser visst ut til å være strevsomt. Jeg har fortsatt til gode å spille et bra RPG uten titusenvis av bugs på GM, så her trekker RPG Maker det lengste strået for min del.

8042211[/snapback]

Neida, har aldri prøvd RPG Maker, men av det jeg har hørt og sett er det stort sett dårlige saker med lite frihet.

Dette med at RPG'er i GM har bugger er helt og holdent opp til den som har laget det.

8042239[/snapback]

 

Akkurat. GM tilbyr langt mer frihet enn RPG Maker, men til gjengjeld er det langt mer styrete å lage RPGer der. Siden mange ikke orker å fikse på alt sammen, er det ganske forståelig at spill kan være buggete (men igjen, gjennomførte GM-spill knuser gjennomførte RPGM-spill). RPG Maker er jo spesialisert på RPG (naturligvis), og XP har mulighet for scripting, hvilket gir mange fler muligheter.

Men hvis noen veit om et bra RPG til GM, så si ifra :thumbup:

Endret av RevX
Lenke til kommentar
Akkurat. GM tilbyr langt mer frihet enn RPG Maker, men til gjengjeld er det langt mer styrete å lage RPGer der. Siden mange ikke orker å fikse på alt sammen, er det ganske forståelig at spill kan være buggete. RPG Maker er jo spesialisert på RPG (naturligvis), og XP har mulighet for scripting, hvilket gir mange fler muligheter.

Men hvis noen veit om et bra RPG til GM, så si ifra  :thumbup:

8042274[/snapback]

Hvis noen hadde spurt om et bra program til å lage et RPG spill, hadded jeg nok svart RPG Maker.

 

Det ble sluppet et vilt bra RPG spill for noen dager siden. Det er et MMO RPG, og det er, som du nevnte, ganske buggete (Det ble sluppet som en alpha/server-test, og det er altså èn person som har laget spillet). Akkurat nå er serverne nede, som du ser her, men vi spilte i nesten hele ettermiddag, og i går.

Jeg kan i det minste gi dere et screenshot fra spillet. (Link til spillet finner dere lengre oppe i tråden. Det er "Almora Online")

Bilde

 

Det er egentlig veldig moro, hjemmelaget eller ikke. Og så ser det jo så bra ut!

Lenke til kommentar

Holdt en stund på med rpgMaker 2000 før ja.. Var helt gira.. Lagde ikke noen spill, men masse funksjoner.. Implementerte forskjellige værtyper som endret terrenget, natt og dag, hoppesko osv... Alt mulig rart...

Men men.. Det var den gang..

Gått over til GTGE nå.. Java Game engine. Funker greit det, bare at alt må kodes for hånd. Morsomt det også.

 

Ellers kan du jo også prøve Tourque Game Engine.. Det er en slags klikk-og-dra creator i 3d.

Lenke til kommentar
ja jeg vet hvordan man plaserer ut personer å lager en samtale..men som sakt..ikke at en NPC kan ha flere forskjellige samtaler...

 

foresten...jeg fant ikke fram til switch command, fant bare switch controll og self switch controll...

8046843[/snapback]

 

 

Her ligger Switch Operation. Øverst til høyre i første side på Event Commands. Så lenge du veit dette burde resten gå fint.

 

Og det GM-spillet så faktisk alvorlig bra ut. Det skal definitivt testes!

Lenke til kommentar

RPG Maker er stilig ja, men jeg får ikke til noe i det. :p

 

Er med det som med alt annet jeg prøver på; holder på i en halvtime, stopper litt opp på noe vrient og kjedelig, så gir jeg opp. Om jeg i det heletatt fullfører noe, så er jeg så misfornøyd med resultatet at jeg bare lukker hele greia uten å lagre. Ting blir liksom aldri sånn som jeg ser for meg i hodet mitt. :hmm:

Lenke til kommentar
ja jeg vet hvordan man plaserer ut personer å lager en samtale..men som sakt..ikke at en NPC kan ha flere forskjellige samtaler...

Det er ikke no problem å fikse forskjellige samtaler. Bruk switch hvis du skal få NPCen til å først si en ting, så deretter en annen. Eller du kan lage en variable å bruke den under en conditional branch. Da kan du få NPCene til å si forskjellige ting hver gang du snakker med dem. Enkelt og greit :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...