Gå til innhold

Nokia N95 - Diskuter den her!


2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp, bekreftet 17-18 hos Dangaard. Håper å få min til fredag 20. evt lørdagen. :)

Hvor har du bestilt? Kjenner jeg trenger alternativer her. Begynner å tvile på hele Elprice opplegget som ennå ikke kan bekrefte en eksakt dato. Skal straks på ferie og må jo prøve ut N95'en ute i den store verden!

Lenke til kommentar

Hei folkens! Nå har jeg lest hele tråden her og jeg veit vi har vært igjennom dette mange ganger allerede. Liker å være heeelt sikker før handling :)

 

Tilbake til GPS delen som er den største grunnen til kjøp. Har jeg forstått det riktig når jeg sier at uten å kjøpe noe mer enn selve telefonen, så kan jeg ved hjelp av GPS delen planlegge en rute fra adresse til adresse ? - Blir det da navigert gjennom veier å gater slik at jeg kan følge feks en rød strek fra A til B ? - Akkurat som på tradisjonelle GPS'er...? Når man ser på kartet og man forutsetter at det fungerer som beskrevet over, kan man da lese gatenavn i selve kartet på feks en kryssende gate o.l ?

 

Bilnavigasjon saken med stemme er ikke så interessant.

 

Jeg har foreløpig ikke sett noen bilder på GPS delen tror jeg.. mulig jeg har blingset litt, men kan noen vise meg en link? - gjerne også en reveiw over GPS delen.

 

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at jeg er litt tidlig ute... :) men se vedlagt bilde... dette er det jeg er ute etter i den gratisversjonen....

 

s2g11.jpg

 

Er dette med i gratisversjonen... does anybody know?

 

.... eller for å spørre på en annen måte... alt som står over "extra features" (ca midt på siden) er gratis?... riktig?

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Jeg vil tro du får rutefunksjonalitet med den kostnadsfrie basispakken.

 

Det du betaler for er stemmen som forteller det hvilken vei du skal svinge osv. til bruk i bil og en liste med POI (points of interest) til løst sammensatte "byguider" du kan betale for.

 

Jeg skal til Barcelona til helgen og håpet virkelig at jeg ville hatt den innen nå :/

Lenke til kommentar
Jepp, bekreftet 17-18 hos Dangaard. Håper å få min til fredag 20. evt lørdagen. :)

Hvor har du bestilt? Kjenner jeg trenger alternativer her. Begynner å tvile på hele Elprice opplegget som ennå ikke kan bekrefte en eksakt dato. Skal straks på ferie og må jo prøve ut N95'en ute i den store verden!

8357064[/snapback]

Via Expert.

 

Hei folkens! Nå har jeg lest hele tråden her og jeg veit vi har vært igjennom dette mange ganger allerede. Liker å være heeelt sikker før handling :)

 

Tilbake til GPS delen som er den største grunnen til kjøp. Har jeg forstått det riktig når jeg sier at uten å kjøpe noe mer enn selve telefonen, så kan jeg ved hjelp av GPS delen planlegge en rute fra adresse til adresse ? - Blir det da navigert gjennom veier å gater slik at jeg kan følge feks en rød strek fra A til B ? - Akkurat som på tradisjonelle GPS'er...? Når man ser på kartet og man forutsetter at det fungerer som beskrevet over, kan man da lese gatenavn i selve kartet på feks en kryssende gate o.l ?

 

Bilnavigasjon saken med stemme er ikke så interessant.

 

Jeg har foreløpig ikke sett noen bilder på GPS delen tror jeg.. mulig jeg har blingset litt, men kan noen vise meg en link? - gjerne også en reveiw over GPS delen.

 

Takker  :thumbup:

8357131[/snapback]

Det finnes en del videosnutter hvor de bruker GPS-en i N95, f.eks. på Youtube. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke ruteguide er med i gratisversjonen.

 

Se her fra Nokias FAQ

 

The navigation features and the guides can only be used after paying a fee. However, there might be additional costs for data transfer.

 

Dette er også interessant i forhold til at kart kun lastes ned en gang:

2.3 Does the user have to update the map data every time Nokia Maps is used?

No, Nokia Maps uses hybrid technology - hybrid architecture meaning that basic world map (a bitmap image) is pre-installed on the device, and when more detailed map data is needed the device connects to the server via GPRS/3G/WLAN and downloads map data from the server on demand. All downloaded map data is stored on the device’s internal memory or memory card (if existing) so that the next time a map is loaded it does not need to be downloaded again. Through the settings, the users decide how much memory they want to set free for this data. Once the memory fills up, the oldest data is overwritten.

 

Og her er eksempelprislisten. Norge er Cat. A.

 

2.5 What does the navigation cost?

These prices are examples. The prices can vary.

 

Navigation license 1 week 1 month 1 year 3 years

Category A 6,49 € 7,99 € 59,99 € 69,99 €

Category B 7,49 € 8,99 € 69,99 € 79,99 €

Category C 8,99 € 9,99 € 89,99 € 99,99 €

 

2.7 What does a guide cost?

The price for a guide is around 7,99 €. Pricing will vary from guide to guide. Purchasing city guides is a one time purchase – the user gets the city guide for an unlimited time.

 

500,- for 3 år er vel innenfor budsjett??

Lenke til kommentar

Veit ikke jeg ass.. plutselig virker ikke n95 sin GPS funksjon så veldig tiltrekkende lenger... i omtalen jeg nevnte i sted står det også at om man ikke betaler, får man kun en slags oversikt over hvor man er, og at man må betale for å få lov til å navigere fra a til b. uten å betale får man ikke mulighet til å zoome inn på gatenivå etter hva jeg forsto..... er det sånn er den med andre ord ubrukelig uten å betale.

Lenke til kommentar

Tja, hvis man først svir av 6K for en telefon, er vel ikke noen hundrelapper ekstra noe stor problem :-)

 

Det store spørsmålet er egentlig om man kan ta med seg abonnementet fra en telefon til en annen. Normal levetid for en mobil hos meg er skjelden over 1 år.

Lenke til kommentar
"The idea is that detailed street maps of virtually the entire world are made available for free, along with route calculation and display of your GPS position"

 

"So how can Nokia afford to give this away for free? The idea is that if you wanted to upgrade the system to 'Navigation', i.e. to supply turn-by-turn instructions in real time, based on your position (along with spoken commands e.g. "In 100m, turn left"), then (and only then) would money change hands."

 

Fra All About Symbian reviewen du linket til Her.

Lenke til kommentar

Se noen poster over:

 

"Nokia Maps uses hybrid technology - hybrid architecture meaning that basic world map (a bitmap image) is pre-installed on the device, and when more detailed map data is needed the device connects to the server via GPRS/3G/WLAN and downloads map data from the server on demand. All downloaded map data is stored on the device’s internal memory or memory card (if existing) so that the next time a map is loaded it does not need to be downloaded again. Through the settings, the users decide how much memory they want to set free for this data. Once the memory fills up, the oldest data is overwritten"

 

Kart lastes altså ned on-line.

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet hvilke videoformater den støtter? Kan man se det meste? avi, mpg, divx etc?

8357847[/snapback]

 

Et kjapt søk på Google med søkeordene "Nokia N95 video formats" gir følgende resultat:

 

Video Formats:

3GPP formats (H.263)

H.264/AVC

MPEG-4

RealVideo 7,8,9/10

 

Audio Formats:

AAC, AAC+, eAAC, eAAC+, MP3, MP4, M4A, WMA, Mobile XMF, SP-MIDI, AMR (NB-AMR), MIDI Tones (poly 64), RealAudio 7,8,10, True tones (WB-AMR), WAV

Lenke til kommentar

Verdt å vite at man må konvertere filmer uansett, i det minste minske dem i størrelse. N95 klarer av ganske naturlige årsaker ikke å spille av musikkvideoer på 4 min i Mpeg-4 på 70MB.

 

Enig med THacker at abonnementsløsninger er noe herk. Vil tro at det ganske raskt kommer en patch til TomTom som gjør at den støtter den innebygde GPS'en. Versjon 6 til 3rd edition virker forsåvidt på N95, men foreløpig kun med ekstern GPS-enhet.

 

Noen som vet om man får kjøpt 4GB MicroSD et sted? Har sett screenshots av N95 med 4GB-kort, så de støttes visstnok 100%.

Endret av fredriri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...