Gå til innhold

Hitler vs. Mussolini


ArsEna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal skrive en skolestil snart og mest sannsynlig blir det teamaet, sammenlingne Hitler og Mussolini.

 

Derfor trenger jeg litt hjelp. Vet dere om noen forskjeller mellom de de to?

8014975[/snapback]

 

Var Mussolini særlig rassistisk ?

 

Og Hitler hadde vel ikke mye til overs for italienske soldater ?

Jeg mener å huske å ha lest om episoder der tyskerne henrettet italienske soldater

som de delvis samarbeidet med - dvs tyskerne behandlet italienerne

som tidvis nyttige hunder som de kunne "knerte" når det passet slik.

 

Har forresten hørt at italienerne hjalp jødene mye under krigen -

mye mer enn hva man gjorde i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg skal skrive en skolestil snart og mest sannsynlig blir det teamaet, sammenlingne Hitler og Mussolini.

 

Derfor trenger jeg litt hjelp. Vet dere om noen forskjeller mellom de de to?

8014975[/snapback]

 

Var Mussolini særlig rassistisk ?

 

Og Hitler hadde vel ikke mye til overs for italienske soldater ?

Jeg mener å huske å ha lest om episoder der tyskerne henrettet italienske soldater

som de delvis samarbeidet med - dvs tyskerne behandlet italienerne

som tidvis nyttige hunder som de kunne "knerte" når det passet slik.

 

Har forresten hørt at italienerne hjalp jødene mye under krigen -

mye mer enn hva man gjorde i Norge.

8035386[/snapback]

Mener å huske at Mussolini ikke ville utlevere jødene som var bosatt i landet.

Lenke til kommentar
Har forresten hørt at italienerne hjalp jødene mye under krigen -

mye mer enn hva man gjorde i Norge.

8035386[/snapback]

 

Nå skal det sies at italienerne sto litt sterkere når det kom til forhandlinger og krav overfor tyskerne enn det norge gjorde..

8048672[/snapback]

 

Ja da, men også på "grasrota" var en visst vesentlig mer velvillig til å hjelpe

jødene i Italia sammenlignet med Norge. Jeg har ikke bevis for dette, men det

er slik jeg mener å ha lest en gang. I Norge var vel mange svært så hjelpsomme

overfor Tyskerne angående det å ta jøder. Og det var vel mange nordmen som

fikk kloa i jødisk eiendom ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Mussolini var Non-Racist Fascist kan man si :p Han nektet å utlevere jøder til Tyskland som blir skrevet lengre opp. Og politikken til Mussolini har de samme røttene som Kommunisme. "Korporasjon osv" Han hadde faktisk mange jødiske topp politikere i landet sitt. Men han så ned på svarte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Det er også grenser for kor sterkt Mussolini stod ved forhandlingsbordet med Hitler. Sjølv om rasismen ikkje var ideologisk viktig for Mussolini gjennomførte han likevel ein del av lovane Hitler innførde i Tyskland. Når Tyskland og Italia allierte seg nærma Mussolini sin politikk Hitler sin meir og meir, nettopp fordi det var ikkje ideologisk grunna at det vart gjennomført anti-semittiske og rasistiske lovar - snarare tilhøvet til Hitler og Tyskland.

 

I Italia hadde dei store bryllaup der mange, mange par vart via. Og då er det snakk om ariske par, for heile opplegget var for å hindre giftarmål mellom ariske og ikkje-ariske personar. Jødar som arbeidde i det offentlege fekk sparken og det vart innførd lovar som hindra jødar i å gifte seg med ariske personar.

 

Mussolini freista også å gjere seg populær i Kyrkja og blant religiøse italienarar ved å gjere Vatikanet til ein eigen stat og døype seg til katolikk.

Lenke til kommentar

Det er ein likskap mellom dei, båe Hitler og Mussolini (sleng gjerne også inn Franco) trudde på ein sterk stat. Skilnaden når det gjeld kommunisme vs. fascisme på det område går meir på kven som skal få fordelar frå denne sterke staten. Medan kommunistisk teori tilseier at ingen skal vere svolten, fattig eller ha det ildt, gjeld dette berre for visse etniske grupper i fascismen/nazismen. Nazisme er jo forkorting frå 'nasjonalsosialisme'..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hitler var nazist, mussolini var fascist. Både Hitler og Mussolini kvittet seg med sine politiske motstandere gjennom bruk av vold og drap. Fascismen ble som ideologi definert av en franskmann, men fascismen under mussolini bærer preg av ett stort hat mot kommunisme og er i favør av en meget sterk nasjon og stat.

I det kommunistiske idealsamfunn skal det ikke være noen stat eller politikk, bare en administrasjon som fordeler goder og byrder jevnt.

Nazismen bygger på den sterkestes rett. Den ariske rasen ble definert som den suverene og de andre var annenrangs. Pussig at Hitler som hatet alle som ikke var av den ariske rasen sammarbeidet med japanerne under 2 verdenskrig som er alt annet enn ariske.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jeg skal skrive en skolestil snart og mest sannsynlig blir det teamaet, sammenlingne Hitler og Mussolini.

 

Derfor trenger jeg litt hjelp. Vet dere om noen forskjeller mellom de de to?

8014975[/snapback]

 

Mens Hitler var skummel og effektiv, var Mussolini mest en komisk figur. Litt sånn fremad-i-alle-retninger-typen.

 

Mussolini var langt fra noen kjernekar. Han ville leke kolonist (selv om det var noen tiår siden kolonisering var trendy), og angrep Etiopia forut for krigen. Det var mitraljøser mot pil og bue.

 

Senere angrep han Hellas - visstnok uten noen større grunn - og led selvsagt nederlag. Den greske kongen feide italienerne ut av landet og tok likesågodt fra dem Albania som straff.

 

Selv om Italienerne var på Hitlers side, var de litt uenige med seg selv. Plutselig bestemte en del av dem seg for å skifte side. Mussolini ble tatt til fange, og tyskerne måtte redde ham i en nokså spektakulær aksjon.

 

Mussolini endte sine dager på et noe uærbødig vis: Han ble uten videre skutt og drept ved en vegg, uten noe mere om og men, og ble hengt opp-ned i en lyktestolpe eller lignende.

 

For øvrig var arkitekturen under Mussolini ganske fæl (akkurat som under Hitler).

 

Alt dette er bare tatt fra hukommelsen, så det kan godt være jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...