Gå til innhold

Canon EOS 1D MKIII lansert


Anbefalte innlegg

(sjøl var jeg 'litt' skuffa over å ikke se en xxD i dag, fordi 10Den begynner å bli aldrende, 30Den er ikke helt 'der' for meg, og 5D/1Dmk2/3 er litt for dyre til at jeg greier å forsvare dem - men men)

7997780[/snapback]

 

Nå er ikke fotomessa begynnt enda, så det er fortsatt håp (selv om 30d strengt tatt ikke er den som står først i køen).

Kan jo legge til at jeg selv bytta ut min gamle 10D med en brukt 20D i fjor. De 1500 jeg la i mellom var DEFINITIVT verdt det. 10D er et meget bra kamera på mange felt, men 20D er virkelig en forbedring på flere viktige felt. Buffer og ISO egenskaper de viktigeste. En pen 20D får en brukt i dag for rundt fem og et halvt.

7997809[/snapback]

 

Det er sant, og kommer det ikke noe til PMA så tror jeg at jeg skal vurdere brukt 20 el. 30D fordi særlig bufferen oppleves som en belastning i 10Den til den bruken den ser nå.

 

Jeg har fremdeles et lite håp om å se en xxD i løpet av kort tid.

 

Blir spennende å se hva 1dmk3 gjør med bruktprisen på 1dmk2 da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper jo selvfølgelig at de kutter ut speilet på noen av dem også;)

7998009[/snapback]

 

Speilet er nok på MkIII også, ja, men det har en Silent Mode som de kaller det.

I enkeltbilde moduls kan man få ikke bare speilet men også lukkeren til å bevege seg med störste systnad. Normalt 77 db. I silent mode, kun 70 db! Dette er jo utrolig nyttig for de som tar bilder i lydfølsomme omgivelser.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke poenget med livepreview på det kameraet.

For det første er det ingen som holder kameraet så de får sett skjermen når de tar bilder, og for det andre tror jeg de fleste aldri kommer til å bruke det.

 

 

Har du ikke sett når pressefotografene må holde kameraet over hodet for å få tatt bilder?

Nå kan de til en viss grad følge med på hva de tar bilder av, så jeg tror nok endel pressefotografer vil sette pris på denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke poenget med livepreview på det kameraet.

For det første er det ingen som holder kameraet så de får sett skjermen når de tar bilder, og for det andre tror jeg de fleste aldri kommer til å bruke det.

 

 

Har du ikke sett når pressefotografene må holde kameraet over hodet for å få tatt bilder?

Nå kan de til en viss grad følge med på hva de tar bilder av, så jeg tror nok endel pressefotografer vil sette pris på denne funksjonen.

7998471[/snapback]

 

Landskap og natur, macro, portrett, stilleben, arkitektur...you name it. Primært på stativ, vel og merke. Supert for å sjekke utsnitt/komposisjon.

 

Til info har FotoVideo lagt dette på en init-pris på 32.000,-. Tidligere erfaringer viser jo at denne blir justert nedover etterhvert, så når det er leveringsklart er vel antaglig prisen der II N er i dag.

Lenke til kommentar
[Men det ser ut til at de har glemt noe vesentlig, å lage skjermen vri/vipp-bar?

7998009[/snapback]

 

Hehe...tror nok ikke de har 'glemt' det, men heller for/imot. Det vil uten tvil gjøre kameraet mer utsatt for skader om man skal lage noe mekanikk for dette. Hvor lett er det å lage noe sånt og samtidig opprettholde den gode forseglingen? Det ville nok også gjort baksiden mer bulky vil jeg tro. De har nok tenkt på det i et designmøte, men det har vel blitt noen vurderinger for/imot.

7998038[/snapback]

 

Helt riktig. Profesjonelle pressekamera være bygd som slagskip, og jeg har problemer med å se for meg hvordan noe vippbart kan bygges inn i den normen. Ellers er dette en imponerende ingeniørbragd hvis det faktisk ikke har gått utover kvaliteten på den optiske søkeren. Den elektroniske søkeren vil kunne være nyttig når man må skyte fra sære posisjoner (f. eks over hodet) og også i portrettsammenheng der man kan få en større grad av kontakt med modellen, siden man bare delvis trenger å holde seg bak kameraet hvis man foretrekker det. Men jeg tror man skal se langt etter pressefotografer med 5+ kg tung kamerapakke som til vanlig holder kameraet på strak arm som tante Birgitte på julekvelden ;)

 

Edit: Jeg er også gledelig overrasket over at det "bare har 10MP". Ikke fordi det ikke gjerne kunne hatt flere, men jeg liker signaleffekten om en avkjøling av megapixelhysteriet. Dessuten er 10MP mye mer enn nok til vanlig trykkpressebruk uansett. D2H(s) er en av de mer anerkjente pressekameraene til Nikon, og det har 4MP.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Landskap og natur, macro, portrett, stilleben, arkitektur...you name it. Primært på stativ, vel og merke. Supert for å sjekke utsnitt/komposisjon.

 

Til info har FotoVideo lagt dette på en init-pris på 32.000,-. Tidligere erfaringer viser jo at denne blir justert nedover etterhvert, så når det er leveringsklart er vel antaglig prisen der II N er i dag.

7998503[/snapback]

 

Når det er snakk om de bildene så er jeg enig, sålenge skjermen har riktig utsnitt og viser 100%.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke poenget med livepreview på det kameraet.

For det første er det ingen som holder kameraet så de får sett skjermen når de tar bilder, og for det andre tror jeg de fleste aldri kommer til å bruke det.

 

Ikke at jeg har noe peiling, men må likevel påpeke at det nok er mange som er vant med og tilfreds med å bruke skjermen som søker gjennom erfaring med vanlige digitalkameraer. :cool:

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har noe peiling, men må likevel påpeke at det nok er mange som er vant med og tilfreds med å bruke skjermen som søker gjennom erfaring med vanlige digitalkameraer.  :cool:

7998572[/snapback]

Dette er et argument for dSLR i introduksjonsklassen, ikke profesjonelle pressehus i 2-månedlønnsklassen.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har noe peiling, men må likevel påpeke at det nok er mange som er vant med og tilfreds med å bruke skjermen som søker gjennom erfaring med vanlige digitalkameraer.  :cool:

7998572[/snapback]

Dette er et argument for dSLR i introduksjonsklassen, ikke profesjonelle pressehus i 2-månedlønnsklassen.

7998591[/snapback]

 

 

Ouch! Så hardt du sparker, da!?

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har noe peiling, men må likevel påpeke at det nok er mange som er vant med og tilfreds med å bruke skjermen som søker gjennom erfaring med vanlige digitalkameraer.  :cool:

7998572[/snapback]

Dette er et argument for dSLR i introduksjonsklassen, ikke profesjonelle pressehus i 2-månedlønnsklassen.

7998591[/snapback]

 

 

Ouch! Så hardt du sparker, da!?

7998616[/snapback]

 

 

Han har jo et godt poeng! Dessuten stilte du deg åpen for hugg med "Ikke at jeg har noe peiling, men..." ;)

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har noe peiling, men må likevel påpeke at det nok er mange som er vant med og tilfreds med å bruke skjermen som søker gjennom erfaring med vanlige digitalkameraer.  :cool:

7998572[/snapback]

Dette er et argument for dSLR i introduksjonsklassen, ikke profesjonelle pressehus i 2-månedlønnsklassen.

7998591[/snapback]

 

 

Ouch! Så hardt du sparker, da!?

7998616[/snapback]

 

Ja, i alle miljøer er det konservative folk som prøver å bremse utviklingen.. Skal man ta bilde av en blomst, så SKAL man ligge på bakken. Sånn er det bare.

 

Nei. Hva skal man med skjerm i det hele tatt?!

Endret av Toa
Lenke til kommentar
Ja, i alle miljøer er det konservative folk som prøver å bremse utviklingen.. Skal man ta bilde av en blomst, så SKAL man ligge på bakken. Sånn er det bare.

 

Nei. Hva skal man med skjerm i det hele tatt?!

7998675[/snapback]

 

Tror du det er mange happy-shooters med point and shoot kompakt-kamera som vil kjøpe en 1DIII? (det var det CWalken indirekte svarte på)

Lenke til kommentar

Det som jeg synes er mest overraskende er live-preview. At den kommer med støvfjerning og 3" skjerm var heller ikke helt forventet. Angående støvfjerning og 3" skjerm har vel 1D MKIII nå lagt grunnlaget for at alle nye Canon modeller bli utstyrt med dette. Også digicIII kommer nok til å være standarden fremover.

 

Det har også kommet en oppgradert 580EX, 580EX II med værtetning.

 

Canon har også begynt med SD-kort i sine dSLR.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Ja, i alle miljøer er det konservative folk som prøver å bremse utviklingen.. Skal man ta bilde av en blomst, så SKAL man ligge på bakken. Sånn er det bare.

 

Nei. Hva skal man med skjerm i det hele tatt?!

7998675[/snapback]

 

Tror du det er mange happy-shooters med point and shoot kompakt-kamera som vil kjøpe en 1DIII? (det var det CWalken indirekte svarte på)

7998757[/snapback]

 

Det jeg tenkte men ikke skrev, var at det er litt ironisk at en av de billigste OG en av de dyreste dslr-ene nå kommer med live-preview - det kan jo vitne om at en del muligens kloke hoder har skjønt at det er veien å gå... Og de aller fleste som begynner med fotografering i dag er jo kjent med den måten å søke på, prøvde jeg å si... Men all-viterne her inne kan da gjerne sparke hardt om de føler behov for det! Jeg er glad for den hjelpen mange av dem faktisk gir, jeg! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte men ikke skrev, var at det er litt ironisk at en av de billigste OG en av de dyreste dslr-ene nå kommer med live-preview - det kan jo vitne om at en del muligens kloke hoder har skjønt at det er veien å gå... Og de aller fleste som begynner med fotografering i dag er jo kjent med den måten å søke på, prøvde jeg å si... Men all-viterne her inne kan da gjerne sparke hardt om de føler behov for det! Jeg er glad for den hjelpen mange av dem faktisk gir, jeg!  :thumbup:

7998828[/snapback]

 

Det er bra verden går fremover ;) Så lenge det er bare få og ikke gi er det jo bare lekkert. Live preview inntil nå, på de få kameraene som har hatt det, har vært få (live lcd), men ikke uten å gi (dårligere søker)

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har noe peiling, men må likevel påpeke at det nok er mange som er vant med og tilfreds med å bruke skjermen som søker gjennom erfaring med vanlige digitalkameraer.  :cool:

7998572[/snapback]

Dette er et argument for dSLR i introduksjonsklassen, ikke profesjonelle pressehus i 2-månedlønnsklassen.

7998591[/snapback]

 

 

Ouch! Så hardt du sparker, da!?

7998616[/snapback]

 

Ja, i alle miljøer er det konservative folk som prøver å bremse utviklingen.. Skal man ta bilde av en blomst, så SKAL man ligge på bakken. Sånn er det bare.

 

Nei. Hva skal man med skjerm i det hele tatt?!

7998675[/snapback]

 

Du kan jo forsøke å 1) lese hva jeg faktisk svarer på i denne posten, og 2) lese hva jeg har svart tidligere i tråden før du løper rundt og sutrer om konservativ undertrykkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...