Gå til innhold

Canon EOS 1D MKIII lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her er en liten videopresentasjon av kameraet

Jeg forstod ikke mye siden den var på fransk, men omtrent halvveis ute i denne tre-fire minutt lange snutten får en i alle fall høre hvordan 10 bilder i sekunder høres ut.

http://www.focus-numerique.com/news_id-38.html

8003194[/snapback]

 

 

Deeeiiiilllig lyd, fikk nesten utløsning..

Jeg var den 3 som bestilte denne på foto&video, skal bli digg å teste ut denne :-)

Lenke til kommentar
Her er en liten videopresentasjon av kameraet

Jeg forstod ikke mye siden den var på fransk, men omtrent halvveis ute i denne tre-fire minutt lange snutten får en i alle fall høre hvordan 10 bilder i sekunder høres ut.

http://www.focus-numerique.com/news_id-38.html

8003194[/snapback]

 

 

Deeeiiiilllig lyd, fikk nesten utløsning..

Jeg var den 3 som bestilte denne på foto&video, skal bli digg å teste ut denne :-)

8003992[/snapback]

 

Når bestilte du den i dag da? *(klokka altså)

 

Andreas

Lenke til kommentar
Her er en liten videopresentasjon av kameraet

Jeg forstod ikke mye siden den var på fransk, men omtrent halvveis ute i denne tre-fire minutt lange snutten får en i alle fall høre hvordan 10 bilder i sekunder høres ut.

http://www.focus-numerique.com/news_id-38.html

8003194[/snapback]

 

 

Deeeiiiilllig lyd, fikk nesten utløsning..

Jeg var den 3 som bestilte denne på foto&video, skal bli digg å teste ut denne :-)

8003992[/snapback]

 

Når bestilte du den i dag da? *(klokka altså)

 

Andreas

8004172[/snapback]

 

Sendte bestillingen ca 09:00.

Lenke til kommentar
Daså. er det sånn at det blir ødelagt etter omtrent så mange å at man må kjøpe nytt/fikse.

Eller?:S

8003985[/snapback]

Etter slik jeg har forstått det så er det slik at lukkereb er konstruert får å tåle minst 100'000 eksponeringer. Den kan fint gå lengre enn det, men ikke innenfor garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar
Den alternative løsningen er å ha søkeren på toppen, og hvile kameraet mot kroppen, gjerne med en del av vekten på stroppene rundt halsen.

8001401[/snapback]

Noe som selvsagt er den eneste fornuftige måten å skyte på med live view. LV-løsninger uten sjaktsøker kan dermed best betegnes som lite gjennomtenkte.

Lenke til kommentar
Hva er det som får deg til å tro at man ikke kan støtte albuene mot kroppen når man bruker skjermsøker?

8000880[/snapback]

Mye av poenget med stillingen er at underarmene fungerer som stativben, og vekten til kameraet hviler mot kroppen din. Det lar seg bare gjøre hvis man holder kameraet opp i retning ansiktet. Den alternative løsningen er å ha søkeren på toppen, og hvile kameraet mot kroppen, gjerne med en del av vekten på stroppene rundt halsen.

Og det er akkurat den alternative løsningen Canon har glemt (sammen med Leica/Panasonic), mens Olympus har den, både på E330 og på mine C5060 og C7070, som, i motsetning til E330, også kan vris - noe som øker fleksibilteten betydelig.

Med skjermsøker har man også mye større utvalg av faste objekter som støtte, og man lever et mye lettere liv med både monopod og tripod.

 

Forøvrig var det vel pressefotografene som startet trenden med å knipse på strak arm - riktignok rett opp over hodet, og på måfå, i store folkemengder ;)

Lenke til kommentar
SYKT. Utroli digg lyd det var med 10 fps. Jeg som syntes 5fps var bra. Hvis man er aktiv fotograf tar det ikke lang tid før man når 300'000 eksponeringer. Har selv gått forbi 9000 eksponeringer siden jul med 30D.

Bare som litt info, dersom målet er å ta flest mulig bilder på kortest mulig tid - Olympus kommer nå med en ny ultrazoom, SP550, som tar 15 fps. Dette skjer riktignok ikke med full oppløsning, men noe må man vel forsake.. ;)

Dersom målet er først og fremst å få en sexy lyd ut av kameraet vil nok ikke SP550 være tingen, da jeg regner med at den er tilnærmet lydløs (man kan sikkert slå på diverse syntetiske lukker-lyder også).

 

Forøvrig synes jeg kanskje at 9000 bilder på snaue 2 måneder høres mer ut som hyperaktiv enn aktiv ;) Kanskje et videokamera ville vært tingen? Eller et kompakt med videofunksjon? ;)

Lenke til kommentar
Mye av poenget med stillingen er at underarmene fungerer som stativben, og vekten til kameraet hviler mot kroppen din. Det lar seg bare gjøre hvis man holder kameraet opp i retning ansiktet. Den alternative løsningen er å ha søkeren på toppen, og hvile kameraet mot kroppen, gjerne med en del av vekten på stroppene rundt halsen.

8001401[/snapback]

 

Men poenget med livepreview og gjerne en vridbar skjerm er jo hvis man f.eks skal ta bilder over hodet, eller nede på bakken (slik at man slipper å krype rundt i dritten). Det er ikke alltid en fordel å stå med et kamera oppe i ansiktet. Også ved bruk av stativ kan livepreview være en fordel.

Lenke til kommentar
Mye av poenget med stillingen er at underarmene fungerer som stativben, og vekten til kameraet hviler mot kroppen din. Det lar seg bare gjøre hvis man holder kameraet opp i retning ansiktet. Den alternative løsningen er å ha søkeren på toppen, og hvile kameraet mot kroppen, gjerne med en del av vekten på stroppene rundt halsen.

8001401[/snapback]

 

Men poenget med livepreview og gjerne en vridbar skjerm er jo hvis man f.eks skal ta bilder over hodet, eller nede på bakken (slik at man slipper å krype rundt i dritten). Det er ikke alltid en fordel å stå med et kamera oppe i ansiktet. Også ved bruk av stativ kan livepreview være en fordel.

8006030[/snapback]

 

Ja, men på dette kameraet er det altså ikke vidbar skjerm, og det går utmerket an å forestille seg hvorfor ikke.

Dessuten, som det er nevt tidligere tror jeg, AF funker ikke med LV. Kun manuell fokus i tillegg til at man kan ha kameraet i denne modusen kun en begrenset tid pga varmeutvikling, så det kan nok bli en skuffelse for de som regnet med kompaktkamera-funksjonalitet....

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Ja, men på dette kameraet er det altså ikke vidbar skjerm, og det går utmerket an å forestille seg hvorfor ikke.

Dessuten, som det er nevt tidligere tror jeg, AF funker ikke med LV. Kun manuell fokus i tillegg til at man kan ha kameraet i denne modusen kun en begrenset tid pga varmeutvikling, så det kan nok bli en skuffelse for de som regnet med kompaktkamera-funksjonalitet....

Så med andre ord virker det ikke som om dette kameraet heller har greid å oppnå det som skal til for å få meg til å bytte kameratype..;)

Sånn rent bortsett fra vekt og størrelse - for ikke å snakke om pris...

Men et steg i riktig retning ser det ut til å være :)

Lenke til kommentar
Ja, men på dette kameraet er det altså ikke vidbar skjerm, og det går utmerket an å forestille seg hvorfor ikke.

Dessuten, som det er nevt tidligere tror jeg, AF funker ikke med LV. Kun manuell fokus i tillegg til at man kan ha kameraet i denne modusen kun en begrenset tid pga varmeutvikling, så det kan nok bli en skuffelse for de som regnet med kompaktkamera-funksjonalitet....

Så med andre ord virker det ikke som om dette kameraet heller har greid å oppnå det som skal til for å få meg til å bytte kameratype..;)

Sånn rent bortsett fra vekt og størrelse - for ikke å snakke om pris...

Men et steg i riktig retning ser det ut til å være :)

8007271[/snapback]

 

Så dæven, da fant du en hake ved det likevel da..hehe..

Ja jeg kan ikke se noen grunn til at dette også blir en feature på alle Canons dSLR (og andre produsenter for den del) fremover. Det er jo utfordringer som f.eks det med AF og det med at sensoren 'går varm', men de må jo ha noe å sysle med de ingeniørene.

 

Prisen er stiv ja, men her får kjøperene i alle fall svært mye for pengene siden prisen ikke er økt fra forgjengeren til tross for et mylder av forbedringer - og den koster ikke mye mer enn jeg var veldig nær på å bruke på en EOS D60 for snart 4-5 år siden...:)

Lenke til kommentar
Teknofil som jeg er: Wow for en sexy lyd!

8003764[/snapback]

 

 

 

Må si meg veldig enig med dere lyden er helt fabelaktig i dette kameraet.

 

For de som har brukt 1ds og 1d N vil man også legge merke til at mark III er 16% lettere.

 

Men det jeg liker best er faktisk meny strukturen. Den er endret fra de øvrige av 1`er kameraene og minner mer om 5d egentlig hvilket ihvertfall jeg synes er lettere å manøvrere

 

I mark III har man også anledning til å lage sin egen meny hvilket er meget nevenyttig da det ofte er de samme parameterne man endrer hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...