Gå til innhold

Kamera for ski og seiling (ca.10.000.-)


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle investere i et greit video kamera. Kameraet blir brukt blant annet til å filme mens man seiler, er på ski og litt innendørs.

 

Jeg kan kjøpe det i USA, Canada, UK, Norge og selfølgelig på flyplasser. Ser det er noe med NTSC vs. PAL og Dv vs. HD som kan være greit å få med i hvilken type jeg er ute etter.

 

Kan være greit å drasse med minst mulig av ledninger og utstyr, samt at kameraet kan betjenes lett med en hånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer dette: Sony DV kamera HDR-SR1E 30GB HDD, HDV 1080i, 3.5" touch LCD, 4MP stillbilder

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325234

 

Er dette overkill, eller vil det passe bra til mitt bruk?

 

Lurer litt på om harddisken tåler slag og støt mens det filmer.

7971277[/snapback]

Nettopp på grunn av harddisk momentet ville jeg valgt HDR-HC3 i stedet. Bruker dv-tape og kvaliteten på bildene er utrolig bra. Har det selv, og kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd :!: !

Lenke til kommentar

Har nå fått mer innblikk og det blir kamera i HC serien, men vet ikke om jeg skal gå for hvilket.

 

Ser HC1 koster 12000,-, men vet ikke om jeg blir like fornøyd med HC5 til 8000.- ... Hva er forskjellene i disse kamerane og er pris forskjellene i serien verdt det?

 

Kunne tenkt meg et som vat lite i størrelse og med en vanntett pose i rundt.

Lenke til kommentar
Har nå fått mer innblikk og det blir kamera i HC serien, men vet ikke om jeg skal gå for hvilket.

 

Ser HC1 koster 12000,-, men vet ikke om jeg blir like fornøyd med HC5 til 8000.- ... Hva er forskjellene i disse kamerane og er pris forskjellene i serien verdt det?

 

Kunne tenkt meg et som vat lite i størrelse og med en vanntett pose i rundt.

8005542[/snapback]

HC1 begynner å bli gammelt, og er stort og klumpete. Dette ville jeg aldri vurdert til ditt bruksområde. Når det gjelder HC5, så er dette kun et vanlig dv-kamera, og har ikke hd oppløsningen HC1 og HC3 kan tilby.

 

Kort sagt, og disse tre er alternativene, så ville jeg klart valgt HC3. Bør også nevnes at jeg faktisk har prøvd ut HC1 også.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å erverve meg kunnskaper og lest litt om Sony kamera av forskjellige typer.

I morgen vil jeg nok bestille meg et HC7E som jeg tror er den nyeste modellen som kom for litt siden.

Prisen ligger på rundt 10.000.- og håper dette er det rette kameraet for meg, og at det er en oppgradert versjon av HC3E.

Lenke til kommentar

Eller så kan man faktisk kjøpe seg et Panasonic GS500 med vanlig oppløsning, som har fått bedre score på bildekvalitet enn Sony sine betraktelig dyrere HDV kamera, og vente til HDV formatet er mer modent for konsumermarkedet.

 

(står mye skrevet om det på forumet).

 

NTSC vs. PAL er vel ikke et problem med tanke på HDV? Eller har jeg misforstått?

 

Ellers er jeg enig i at harddisk bør unngås.

Lenke til kommentar
Eller så kan man faktisk kjøpe seg et Panasonic GS500 med vanlig oppløsning, som har fått bedre score på bildekvalitet enn Sony sine betraktelig dyrere HDV kamera, og vente til HDV formatet er mer modent for konsumermarkedet.

 

(står mye skrevet om det på forumet).

 

NTSC vs. PAL er vel ikke et problem med tanke på HDV? Eller har jeg misforstått?

 

Ellers er jeg enig i at harddisk bør unngås.

8020407[/snapback]

Er fint om du underbygger dine påstander når du sier at dette er så ufattelig mye bedre, ikke bare slenger ut en påstand!

Lenke til kommentar

En forhandler på videokamerar mente HC1E ble trukket av markedet for det konkurerte med de billigeste proff modellene. Virket litt interessant, men vil ha noe som er lite og hendig.

 

Eneste som virker litt negativt med HC serien er filming med begrenset lys (inne i båt) og ikke noe enkel måte å stille lys følsomheten mens man filmer.

Lenke til kommentar
Er fint om du underbygger dine påstander når du sier at dette er så ufattelig mye bedre, ikke bare slenger ut en påstand!

8020550[/snapback]

Linjen "står mye skrevet om det her på forumet" burde være nok til at du forsto at det bare er å søke. Jeg gidder ikke skrive det samme om og om igjen.

 

Og leser du innlegget mitt, så ser du at jeg egentlig ikke påstår at det er så "ufattelig mye bedre" heller, da jeg refererer til testresultater. Og hvor i all verden skriver jeg "ufattelig mye bedre"? Jeg skriver "bedre score på bildekvalitet". Hvis du leser det som "ufattelig mye bedre" så skjønner ikke jeg hva du driver med.

 

Så å komme med sånne surmagede innlegg som her, og å pålegge meg påstander jeg aldri har ytret, er fullstendig unødvendig når jeg bare prøver å hjelpe :roll:

Lenke til kommentar
Er fint om du underbygger dine påstander når du sier at dette er så ufattelig mye bedre, ikke bare slenger ut en påstand!

8020550[/snapback]

Linjen "står mye skrevet om det her på forumet" burde være nok til at du forsto at det bare er å søke. Jeg gidder ikke skrive det samme om og om igjen.

 

Og leser du innlegget mitt, så ser du at jeg egentlig ikke påstår at det er så "ufattelig mye bedre" heller, da jeg refererer til testresultater. Og hvor i all verden skriver jeg "ufattelig mye bedre"? Jeg skriver "bedre score på bildekvalitet". Hvis du leser det som "ufattelig mye bedre" så skjønner ikke jeg hva du driver med.

 

Så å komme med sånne surmagede innlegg som her, og å pålegge meg påstander jeg aldri har ytret, er fullstendig unødvendig når jeg bare prøver å hjelpe :roll:

8022725[/snapback]

Greit nok, men en liten underbygging hadde vært greit. Gjerne gjengi noen resultater slik at fyren som faktisk skal ut å kjøpe noe så dyrt får noe å forholde seg til :) !

Lenke til kommentar

Når det gjelder testen på forbukerportalen, er det greit å få med seg at skarve fem poeng skiller testvinneren fra HC3 kameraet. Og da kommer subjektive hensyn inn i bildet. Zup har planer om å kjøpe et HC7, som er et bedre kamera enn HC3. Kameraet har fått en litt bedre linse (1,8-2,9), optisk bildestabilisator istedet for elektronsik, batteri med 30% mer levetid, større cmos brikke, og mulighet for lukkertid ned til 1/800/s (realtivt unyttig dersom man ikke vet hva man driver med). Og, lysfølsomheten har økt fra 5,0 lux til 2,0 lux. Ergo ville nok HC7 ha scoret godt opp på søttitallet i denne testen, kun basert på sammenligning selvsagt ( http://www.sony.no/product/CompareProducts...models=HDR-HC3E )

 

Og det faktum at HC7 filmer i HD har faktisk noe å si. Ikke så lenge man har en nokså tradisjonell skjerm nei, men i det man passerer 40", så vil man begynne å merke drivet i HD formatet. Har et Z1E selv, og selv om det er et kamera i en litt annen divisjon, så har jeg lært meg å elske HD opptak. Spesiellt til havs. Og slik jeg forsår det skal Zup filme en del på sjøen. Er ikke HDV formatet modent for konsument markedet? Hvorfor ikke det? Selv de billigeste redigeringsprogrammene kan redigere HD nå. og kameraene er ikke bare noe som er rasket sammen for å møte HD etterspørselen. Sony sine kameraer er basert på samme teknologi som brukes i langt dyrere kameraer. Bare med mindre brikke.

 

Panasonic kameraet er bra det. Spesiellt med tanke på bruken av Leica optikk. Og DVX 100 var et knallkamera da det tok opp konkurransen med PD 150 og 170. Men så kom Z1E.... Det står 2007 på kalenderen min. Da bør man ikke bruke teknologi fra 97.

 

Skal du virkelig slå til bør du kjøpe et Sony HVR-A1, emn det koster fort 19 kjappe pluss moms. Men, da får du et professjonellt kamera av typen dokumenterfilmskapere tar med seg til antarktis og amazonas. Veldig likt HC1E, men i pro utgave. Og det var nok derfor HC1E gikk ut ja. Folk kjøpte heller det kameraet, enn A1.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at Z1E klarer bevegelser og komprimering på en bedre måte enn billigere HDV kamera der man fort ser rykking og komprimeringsartifakter i raske bevegelser. Men joda, HVD er nok fremtiden. Jeg bare mener at det kan være lurt å vente litt for å få et fullgodt HDV kamera om noen år, så kan man spare litt penger nå og heller kjøpe et billigere DV kamera mens man venter.

 

Og husk at du må ha en rimelig rå datamaskin av nyeste dato om du tenker å redigere HDV uten å rive av deg håret. Og med mindre du har det, så får du ikke utnyttet HDV formatet med mindre du har en TV som støtter det (alle nye TV'er gjør det, men er ikke alle som har nye TV'er).

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at Z1E klarer bevegelser og komprimering på en bedre måte enn billigere HDV kamera der man fort ser rykking og komprimeringsartifakter i raske bevegelser. Men joda, HVD er nok fremtiden. Jeg bare mener at det kan være lurt å vente litt for å få et fullgodt HDV kamera om noen år, så kan man spare litt penger nå og heller kjøpe et billigere DV kamera mens man venter.

 

Og husk at du må ha en rimelig rå datamaskin av nyeste dato om du tenker å redigere HDV uten å rive av deg håret. Og med mindre du har det, så får du ikke utnyttet HDV formatet med mindre du har en TV som støtter det (alle nye TV'er gjør det, men er ikke alle som har nye TV'er).

8031157[/snapback]

Støtter denne, samme som å kjøpe en 720 HD tv nå, ganske unødvendig ( Uten at du kjøper med full HD osv dyr tv) Dette er med tanke på at det er 1080i HD som er fremtiden!

Lenke til kommentar

Når det gjelder billige HD kamera og deres porblemer med bevegelser og komprimering, er ikke dette noe problem hos Sony. Som sagt, så er teknologien basert på samme lest, men i mindre skala. Men jeg har ikke testet disse konsument kameraene i detalj enda. Skal poste når jeg på et eller annet tidspunkt tester HC7E.

 

Redigering av HD krever faktisk ikke det råeste av det råe. En middels PC klarer det greit. Trenger ikke noe rått grafikkort feks. Men dersom Zup ikke har det som trengs på denne siden, er det ikke noe problem å ta det ut i DV, redigere, deretter ta det inn i HDV med samme filstruktur og være tålmodig i renderfasen.

 

Var litt i samme situasjon da jeg hanglet mellom Panasonic DVX 100 og Z1E, men har ikke angret et sekund på kjøpet. Og dette kameraet var det første professjonelle HDV kameraet. HC7E er tre generasjoner nyere. Som sagt, kjipt å se DV fra seileferien i middelhavet på den nye 48" flatskjermen, når man kunne hatt HD.

Lenke til kommentar

Interesant å følge med på denne tråden. Hadde egentlig bestemt meg for Panasonic GS500, men nå er tvilen kommet tilbake. Har en HD-ready tv på 42 tommer og lurer på om jeg vil se forskjell på Panasonic GS500 mot HC7E. Får Panasonic GS500 for kr 6.800

så det blir rundt 4 lapper mere for et hd kamera. Er det verd prisforskjellen?

Panasonic har jo også kommet med HDC-DX1, som tiktignok tar opp på dvd, men for meg som ikke driver å redigerer kunne det kanskje være noe

Hyggelig om noen som har prøvd hd kamera vil kommentere

Lenke til kommentar

Mitt forslag: Finn noen som har begge kameraene, og se dem i action på en skikkelig skjerm. Mener da ikke HD Ready, men en skikkelig HD skjerm. Dersom du føler at du ikke ser forskjellen eller at det ene eller andre kameraet gir bedre bilde...Go for it. Bildeopplevelse er subjektivt (til et visst nivå).

 

Mange leverer DVD kameraer for tiden, men personlig ville jeg styrt unna. Optiske medier og utstyr er ikke ment å skulle være i bevegelse. Og selv om du ikke redigerer, kan det jo hende at du kan komme til å gjøre det en gang i fremtiden. I tillegg holder tapene lengre på informasjonen enn platene. Slike plater holder fra 5 til 10 år, dersom de ikke utsettes for noe særlig lys. Ligger de fremme, snakker vi kort tid før dataene blir trassige å hente ut. Dette gjelder forøvrig alt av "hjemmebrent".

 

Men for de som er får spader bare ved tanken på å skulle redigere noe, eller koble kameraet til anlegget for den saks skyld, så er det bare å vurdere. Ville da heller vurdert harddisk eller minnebrikke. Selv om også de har sine bakdeler. Bottom line - DV tapene er trygt, hardført og billig alternativ.

 

Panasonic har sine fordeler med 3 CCD brikker. Men, brikkene kommer først til sin rett ved vanskelige lysforhold. Og det er bedre å ha et kamera med bra cmos teknologi enn et med middels 3ccd. Mange andre faktorer spiller også inn. Blir derfor skeptisk når man selger 3ccd kameraer til en slik pris. Spør meg da om hva har de kuttet for å få inn disse brikkene.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...