Gå til innhold

Kamera for ski og seiling (ca.10.000.-)


Anbefalte innlegg

Interesant å følge med på denne tråden. Hadde egentlig bestemt meg for Panasonic GS500, men nå er tvilen kommet tilbake. Har en HD-ready tv på 42 tommer og lurer på om jeg vil se forskjell på Panasonic GS500 mot HC7E. Får Panasonic GS500 for kr 6.800

så det blir rundt 4 lapper mere for et hd kamera. Er det verd prisforskjellen?

Panasonic har jo også kommet med  HDC-DX1, som tiktignok tar opp på dvd, men for meg som ikke driver å redigerer kunne det kanskje være noe

Hyggelig om noen som har prøvd hd kamera vil kommentere

8032751[/snapback]

Vil absolutt anbefale deg å gå for et HDV kamera når du alt har en skjerm som delvis støtter oppløsningen. Har selv prøvd å spille av dv og hdv på samme skjerm, og forskjellen i kvalitet er markant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte litt på redigering på PC.

 

Har en Inpsiron 9400 med 7800 GO 2GB ram og DUO 2,2 CPU og tenkt å bruke windows media redigerings programmet. Regner med dette skal gå greit?

 

Samtidig trenger jeg et stativ, eller vil image stabilization være bra nok? Vet iallefall det er endel bevegelse når man seiler og kjører ski.

Lenke til kommentar

Maskina di skal funke greit til å redigere HD den. Men ikke regn med den beste flyten i preview. Windows Movie Maker funker den, men ikke regn med det helt store. Selv bruker jeg Sony Vegas Video 7,0, men det koster kjapt 8000,- Skal du redigere bør du satse på noe tilsvarende. De fleste har amatør versjoner (Premiere Elements, Vegas Studio etc). Vegas studio ligger på ca $80, og gir et knall resultat.

 

Ikke sats på at bildestabilisatoren på kameraet dekker inn behov for stativ. Denne stabilisatoren er bergnet for å ta inn skjelvinger og små ristninger, slik at man kan holde det i hånden relativt jevnt. Kjøp en grei tripod, eller snakk med noen som er litt handy. På en båt bør du lage en løsning med en klemme i ene enden, justerbart ledd eller to, og en kamerasko. Deretter kan du plassere kameraet der det er behov. I mast, utsprang, etc.

 

Har filmet en del på ski (snowboard) og det er overaskende hvor stabilt bidlet blir bare ved å holde i kameraet. Men skal man ha fart og hopp må man ha et tillegskamera som ligger fra 2500 til 4000 ( www.hjelmkamera.no ). Med trening og riktig grep, kommer man langt.

Lenke til kommentar

HC7E er jo et relativt nytt kamera, og det går raskt et par uker før tredjepart produsentene kommer på banen. Ikke sikker på om HC3 utstyret passer til HC7. Mulig du må vente litt før dette kommer på banen. Har sendt en forespørsel til Ewa-Marine på akkurat dette spørsmålet (kjekt å vite). HC3 posen kommer på ca 2200. Et rent hus vil nok koste en del mer. Har pose fra Ewa til zx1e selv, og får knall bilder med den. Kan i teorien brukes ned til 30 meter, men man får da problem med at plasten trykker på steder den ikke burde på kameraet. Normalt prøver jeg å trykke ut det meste av lufta før jeg lukker, slik at jeg slipper så mye lodd. Men, skal man dypere enn 10 meter, bør man faktisk prøve å beholde en del av lufta, og slite litt mer med å komme seg ned..... Tja...Skal poste når jeg får svar fra Ewa-Marine.

Lenke til kommentar
Panasonic har sine fordeler med 3 CCD brikker. Men, brikkene kommer først til sin rett ved vanskelige lysforhold. Og det er bedre å ha et kamera med bra cmos teknologi enn et med middels 3ccd.
3CCD sin fordel er ikke at de er bra i dårlige lysforhold, men at fargene separeres slik at fargegjengivelse og skarphet blir i en helt annen klasse enn 1CCD. Før var det faktisk slik at 3CCD kamera var dårligere i svake lysforhold enn 1CCD kamera i samme prisklasse ettersom hver av de tre CCD brikkene var fysisk mindre enn et 1CCD kameras ene brikke. Dette problemet har de imidlertid gjort noe med, slik at 3CCD kamera nå er jevngode på lysfølsomhet med 1CCD.

 

Hvis man ser på GS180, som er det billigste 3CCD kameraet i dag, så kommer det meget bra ut i tester og i mine egne erfaringer sammenlignet med 1CCD kamera som er betydelig dyrere.

 

Om man velger HDV eller 3CCD er opp til den enkelte. Ikke et dumt tips å prøve det ut i praksis. Drømmen er et HDV kamera med 3CCD til under 10.000. Det kommer nok, bare vi venter litt til :)

Lenke til kommentar

Er nok mye fornuft i det du sier Darthvidar. Jeg er avhengig av å lese tester og se hva folk som driver litt med dette mener siden jeg har liten erfaring. Har en 14 år gammel Hitachi. Den ble kjøpt for at den er solid og tålte å ligge i ryggsekken og dykkebagen. Denne gang vil jeg ha et kamera som tar bra film. Så en test hos "Forbrukerportalen"

hvor Panasonic GS500 scoret bedre enn Sony sitt høyoppløselige kamera, men tror jeg venter med å bestemme meg til det kommer tester på de nye Sonykameraene

Lenke til kommentar
Fant en test på HC7E, men kjenner ikke til seriøsiteten til test siden.

 

http://www.letsgodigital.org/en/12061/sony...hc7e_camcorder/

 

Håper det kommer flere tester og sammenligninger.

 

 

Er det noen som vet når man kan vente Sony camera med 3ccmos i denne pris klassen, og kommer neste generasjon kamera?

8043606[/snapback]

HC7E er "årets" modell, mens hc3e kom i mai i fjor så neste generasjons kamrea kommer nok til vinter/vår 2008..

Endret av christian1986
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten ting jeg stussa over lenger oppe er Windows Movimaker, det støtter IKKE hdv. Ville heller ikke forventet for mye av laptopen til hdv, det er cpu intensivt, men skal fungere med rask nok cpu/nok ram.

 

Så du trenger noe annet å redigere i, til enkel bruk Adobe Premiere Elements, litt mer avansert Avid Liquid, Sony Vegas eller Adobe Premiere.

 

Stativ er ett must, samt BÅDE ett enkelt regntrekk OG vantett pose om du skal filme mye i båt.

Lenke til kommentar
En liten ting jeg stussa over lenger oppe er Windows Movimaker,  det støtter IKKE hdv.
Den versjonen som er med Vista Home Premium og Ultimate (kun dei to) gjer det. Sjå desse to sidene:

http://www.microsoft.com/windows/products/...moviemaker.mspx

http://www.winsupersite.com/showcase/winvi...tions_final.asp

 

Home Premium og Ultimate har ogso med DVD-authoring-programvare.

Lenke til kommentar
En liten ting jeg stussa over lenger oppe er Windows Movimaker,  det støtter IKKE hdv.
Den versjonen som er med Vista Home Premium og Ultimate (kun dei to) gjer det. Sjå desse to sidene:

http://www.microsoft.com/windows/products/...moviemaker.mspx

http://www.winsupersite.com/showcase/winvi...tions_final.asp

 

Home Premium og Ultimate har ogso med DVD-authoring-programvare.

8135379[/snapback]

Glemte vista i farta, er sikkert ett par år før oss Avidbrukere kan tenke tanken vista :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...