Gå til innhold

Nikon 85mm 1.8 til portretter?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et Nikon 85mm 1.8 objektiv til mitt Nikon D80 kamera for å kunne ta fine portretter av mine barn. Har følgende objektiver fra før: 18-70mm kit og 50mm 1.4.

 

Er 85mm 1.8 et bra valg? Det koster jo ikke allverden (3265,-).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe et Nikon 85mm 1.8 objektiv til mitt Nikon D80 kamera for å kunne ta fine portretter av mine barn. Har følgende objektiver fra før: 18-70mm kit og 50mm 1.4.

 

Er 85mm 1.8 et bra valg? Det koster jo ikke allverden (3265,-).

7954978[/snapback]

 

Ja! Det er et meget bra valg. Jeg har både 50mm 1,4 og 85mm 1,8. Jeg liker egentlig 85 mm best til portretter. Jeg liker arbeidsavstanden bedre.

Og det er et skikkelig skarpt objektiv.

Lenke til kommentar

du haar virkelig forstått dette :thumbup:

 

nikon 85 1,8 er et yperlig porterttobjektiv.

 

tokina 90 f2,8 macro er også mye brukt. men viss du bare skal bruke dette til portretter er nok nikonen bedre siden du har muligheten til f1,8 som vil gi ekstra lite dybdeskarphet når du trenger det. f1,8 sammens med en liten tele er det du trenger til å få en selektiv fokus som faktisk kan brukes til å skape de effektene du ofte ønsker i portrettbilder (f.eks skarpe øyne og uskarp bakgrunnd)

Lenke til kommentar
du haar virkelig forstått dette :thumbup:

 

nikon 85 1,8 er et yperlig porterttobjektiv.

 

tokina 90 f2,8 macro er også mye brukt. men viss du bare skal bruke dette til portretter er nok nikonen bedre siden du har muligheten til f1,8 som vil gi ekstra lite dybdeskarphet når du trenger det. f1,8 sammens med en liten tele er det du trenger til å få en selektiv fokus som faktisk kan brukes til å skape de effektene du ofte ønsker i portrettbilder (f.eks skarpe øyne og uskarp bakgrunnd)

7960356[/snapback]

Tamron ja... Det er et ypperlig objektiv til portretter, men det har ikke muligheten til å gå over f2.8, ENESTE bakdelen. Ellers er det et av verdens skarpeste objektiver, helt i ypperste klasse!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Spør her jeg da :)

 

Er det ikke slik at man får en større blenderåpning på 85mm vs 50mm?

Samtidig som man kommer litt unna den man tar bilde av?

 

Hvis dere måtte velge:

 

50mm 1,4 vs 85mm 1,8 hvilket hadde dere da gått for?

Har nemmelig begrensa med midler her.

 

Jeg har D80

 

18-70 linsa Nikkor

18-135 linsa Nikkor

 

Kjøper enten Tamron 18-200, Sigma 50-150 eller Nikkor 18-200 vr

 

Men jeg skyter mye portrett. Syns det gir mye i bildene og siden jeg har begrensa midler er jeg usikker. Dog merker jeg at jeg ligger på 70mm når jeg skyter portretter nå.

 

Dog fikk jo 50mm skryt her:

 

http://www.photo.net/equipment/nikon/50-1.4

 

Men begge linsene er jo skrytt opp i skyene hos fredmiranda...

 

BTW: Er prisguiden fucked?

Lenke til kommentar
Spør her jeg da :)

 

50mm 1,4 vs 85mm 1,8 hvilket hadde dere da gått for?

Har nemmelig begrensa med midler her.

8752914[/snapback]

Personlig hadde jeg gått for 85mm. Lånte en 50mm i pinsen (f1.8) som var skarp og grei å jobbe med; men jeg synes at 50mm ble hverken fugl eller fisk. Jeg liker å ta portretter av hode+hals+litt til, og der vil en 85mm passe mye bedre. Jeg synes også at 50mm blir også for mye tele til generellt bruk.

 

 

Grunnen til at maks blenderåpning synker med brennvidden, har med konstruksjonen av objektiver. Det er nok teoretisk mulig å lage en 85mm f1.4 men den blir stor (f.eks.

denne fra Canon; den er stor, tung og dyr...

 

Du har jo noen zoomer, så du kan jo teste om 50mm eller 85mm passer deg best. Hvis 50mm er det som du liker, så er en 50mm 1.4 du skal ha ;)

 

Tom

 

edit/PS - Ja det ser ut som om prisguiden sliter om dagen - mye gratis :roll:

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

85/1.8 er et klart andrevalg for portrett (85/1.4 førstevalget, men den koster skjorta og vel så det). 85/1.4 omtales som "the cream maker" pga. fantastisk bokeh. 85/1.8 er nesten like bra.

 

Lengre brennvidder gir en kraftigere defokusering av bakgrunnen ved en gitt blender pga. både trangere bildevinkel og fysisk større blenderåpning.

Lenke til kommentar

Da skal jeg se hvor dypt ned i lommeboken jeg kommer :)

 

Hvis jeg kjøper Tamron 18-200 som jeg får for 2k, har jeg muligens råd til 85mm 1,4

 

Kjøper jeg derimot sigmaen eller nikon sitt tele, blir det bare 1,8 ;)

 

Heldigvis slipper jeg å stå til rette til en kone om mine elegante og mindre intelligente invisteringer .)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare understreke at når jeg kaller 85/1.8 et andrevalg, så er det i et felt med flere ekstremt gode kandidater. Nest best betyr altså veldig bra.

 

Jeg sikler selv på 85/1.4, men jeg syns det er klin umulig å rettferdiggjøre så lenge jeg ikke tjener penger på fotograferingen min.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at man får en større blenderåpning på 85mm vs 50mm?

Samtidig som man kommer litt unna den man tar bilde av?

Fysisk åpning, ja, men det har ingenting å si. Blendertallet er konstruert slik at f/1.8 gir samme dybdeskarphet (med samme utsnitt) uansett brennvidde. Står du på samme punkt, får du mindre dybdeskarphet med 85mm vs 50mm, hvis du går lenger unna den du tar bilde av (slik at utsnittet nærmer seg 50mm), øker dybdeskarpheten igjen.

 

Hvis dere måtte velge:

 

50mm 1,4 vs 85mm 1,8 hvilket hadde dere da gått for?

Har nemmelig begrensa med midler her.

 

Jeg har  D80

 

18-70 linsa Nikkor

18-135 linsa Nikkor

 

Kjøper enten Tamron 18-200, Sigma 50-150 eller Nikkor 18-200 vr

 

Men jeg skyter mye portrett. Syns det gir mye i bildene og siden jeg har begrensa midler er jeg usikker. Dog merker jeg at jeg ligger på 70mm når jeg skyter portretter nå.

Forstår ikke hva du skal med både 18-70 og 18-135 da, men bortsett fra det. Hvis jeg var deg, ville jeg solgt både 18-70 og 18-135, kjøpt Nikon 18-200VR og både 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8. Det hadde dekket mitt behov ganske godt... :o)

 

Ellers tror jeg ikke kombinasjonen 18-70, 50-150 f/2.8 og 50mm f/1.4 hadde vært dum, men kjøper du 50-150 ville jeg ventet en stund med å kjøpe fastoptikk, til du faktisk har klarlagt om det er 50mm eller 85mm du trenger, eller om du trenger noen av delene for den saks skyld...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Grunnen til at maks blenderåpning synker med brennvidden, har med konstruksjonen av objektiver. Det er nok teoretisk mulig å lage en 85mm f1.4 men den blir stor (f.eks.

denne fra Canon; den er stor, tung og dyr...

Nikon sin 85mm f/1.4 er også regnet som "legendarisk", og "beste som kan kjøpes for penger" i sin klasse... Canon har vel også en 85mm f/1.2L som er svært god, men enda større og tyngre, og ikke minst dyrere...
Lenke til kommentar
Kom over noen bilder av blenderbladene til 85 f/1,8 vs f/1,4 på Nikoniansforumet

 

Personlig synes jeg ikke det er så dårlig bokeh på 85 f/1,8 heller, her med blender f/2,5:

 

DSC_4981.jpg

8760897[/snapback]

 

dette bildet viser vel ikke så mye om det er pen bokeh eller ikke spør du meg. Da må det nesten være litt mer av bakgrunnen som "skinner gjennom".. Syns JEG da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...