Gå til innhold

"Portering" av kontonummer


frohmage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Årsaken ligger bl.a i at de første fire sifrene forteller nøyaktig hvilken bank og filial kontoen er i. De neste 2 forteller hvilken type konto det er. Disse 2 er avhengig av bank. De første fire forteller også alle i utlandet hvor kontoen din er.

 

For telefonnummere er det anderledes da de tildeles av en totalpool med telefonnummere som finnes i Norge for mobiltelefoner. Du kan f.eks. ikke portere fastelefonnummer og bare beholde fasttelfonnummer hvis du flytter innenfor samme sentralområde.

Lenke til kommentar

Noen grunner er nevnt blant kommentarene på db.no linken:

 

Og til deg som sier at det ikke er noe poeng å ha portabilitet på kontonummer, da de aller fleste har kun et par steder de må oppdatere. Dette er vel med respekt å melde ikke helt sant. I tillegg til arbeidsgivere osv som du snakket om, så har vi for eks automatiske ting som kommer på efaktura og autogiro. Og du har skattemyndigheter, norsk tipping, klubben du jobber som frivillig i og skal ha litt kjøregodtgjørelse fra et par ganger i året osv osv... Det blir fort mange forskjellige steder.. I alle fall er det dét for meg.

 

I tillegg er det i mitt tilfelle et kontonummer jeg liker godt rett og slett fordi det inneholder mange nuller (okay, litt teit, jeg veit det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...