Gå til innhold

Det beste kompaktkameraet på markedet i dag


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter nytt kamera. Vurderte en laaang stund om jeg skulle gå for digitalt speilrefleks, men har vel kommet til den konklusjonen at jeg nok ikke kommer til å ha det rundt i like stor grad som et kompaktkamera.

 

Jeg lurer derfor på om det er et kompaktkamera der ute som kan "erstatte" et speilrefleks? Hva er det beste kompaktkamerat å få kjøpt i dag? Tenker på manuelle funkjsoner (viktig), ISO, bilder pr sekund osv osv...

 

Noen som har noen anbefalinger til et supert lommekamera om man ser bort fra pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok bli tydeligere i valgene, men det høres ut som om det er størrelsen som er ankepunktet ditt mot speilrefleks? Du lister opp ISO som et av punktene under manuelle muligheter - mener du at du ønsker suverene iso-egenskaper (brukbare bilder ihvertfall opp til 800 iso?) eller at du må kunne stille iso selv? De aller fleste kameraene, også de som får slakt i tester, lager gode bilder selv på ganske høy iso, når vi snakker om vanlige 10x15 og moderate forstørrelser. Speilrefleksentusiastene vet at bare speilrefleks gir gode bilder på iso 3200 i A3-format.

 

Det finnes kompaktkameraer som er like store som speilrefleks

Det finnes kompaktkameraer som har god plass i skjortelomme

 

Det finnes en gruppe i mellom der, f.eks Panasonic FZ7

 

I skjortelommegruppa er Ricoh Capli R4 et fantastisk morsomt kamera, med zoom fra tilsvarende 28-200mm, og brukbare manuelle muligheter, til litt over 2000,-

 

Uansett hva du velger, så må du regne med kompromisser. Det du må gjøre er å gå og kjenne på kameraene, og tenke igjennom hvor mye du egentlig ønsker ulike manuelle muligheter. Mange kameraer med manuelle muligheter er relativt tungbetjente når du må bla igjennom menyene for å endre innstillinger. Caplioen er blant de bedre da.

 

De fleste kameraene som ikke tilbyr flust med manuelle muligheter tar suverene bilder bare du peker i rett retning, og har valgt rett program. Tar du bilder i Fine JPG har du faktisk ganske gode muligheter til å rette opp hvitbalanse osv i et enkelt bildebehandlingsprogram etterpå, særlig med tanke på relativt normale bildestørrelser.

 

edit: skrivefeil

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Ser Canon har lansert Ixus 70 og Ixus 75 i dag... Noen som har noe info om disse?

 

En av disse bør vel absolutt være en kandidat for et utrolig bra kamera?

7998848[/snapback]

Hvis du vil spare litt penger, og faktisk få et noe bedre kamera, må Pentax Optio A10 eller A20 (ca. 2500) være et godt alternativ. Det har optisk bildestabilisator, og har så godt som nøyaktig samme størrelse som Ixus 60 (tipper 70/75 er omtrent like store). Men det er litt tregere på utløseren da... her vinner Ixus'ene klart.

 

Nikon Coolpix S7c har også bildestabilisator (usikker på om den ligger på optikken eller sensoren, men den er uansett fysisk og ikke digital). Det er også et utrolig lite og lekkert kamera, til omtrent 2500 den også.

Lenke til kommentar

Nikon Coolpix S7c har også bildestabilisator (usikker på om den ligger på optikken eller sensoren, men den er uansett fysisk og ikke digital). Det er også et utrolig lite og lekkert kamera, til omtrent 2500 den også.

8011011[/snapback]

 

Dette er feil, Afseth! Jeg har Nikon S7C og den har IKKE bildestabilisator.

Sitat fra dcresource.com: "So, according to the labels on both the camera and the box, the S7c has Vibration Reduction / image stabilization. And that's what I thought for a while, until I started using the camera. I noticed that there was only an "electronic VR" option available. After checking the manual (and confirming with Nikon), it turns out that VR on the S7c is nothing more than some post-shot sharpening. Pretty misleading if you ask me."

Lenke til kommentar
Dette er feil, Afseth! Jeg har Nikon S7C og den har IKKE bildestabilisator.

Sitat fra dcresource.com: "So, according to the labels on both the camera and the box, the S7c has Vibration Reduction / image stabilization. And that's what I thought for a while, until I started using the camera. I noticed that there was only an "electronic VR" option available. After checking the manual (and confirming with Nikon), it turns out that VR on the S7c is nothing more than some post-shot sharpening. Pretty misleading if you ask me."

8011822[/snapback]

Det var ikke bra nei... Nikons VR skal jo være optisk eller mekanisk, men da har de tatt en spansk en her. Takk for informasjonen foresten. Da slipper jeg å gi kunder feil informasjon, og skal videreformidle det til mine kolleger (har nettopp fått inn første parti, så har ikke solgt noen med feil info enda :) ). Da kan det fortsatt virke som Optio A20 fortsatt er det beste alternativet om man kan leve med litt lenger utløserforsinkelse.

Lenke til kommentar
Ser Canon har lansert Ixus 70 og Ixus 75 i dag... Noen som har noe info om disse?

 

En av disse bør vel absolutt være en kandidat for et utrolig bra kamera?

7998848[/snapback]

 

Hvis du vil ha Canon inkludert Ixus modeller ville jeg ha vurdert disse:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

og A640 i tillegg. Alle disse har den største størrelsen på bildebrikken som Canon bruker i kompaktkamera. Normalt gir større bildebrikke bedre bildekvalitet. A630 er et kamera som gir utrolig mye for pengene, og det har vridbar skjerm :thumbup: .

 

EDIT:Ser av den første posten din at manuelle funksjoner er viktig. Da kan du bare glemme Ixusene.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Alle disse har den største størrelsen på bildebrikken som Canon bruker i kompaktkamera. Normalt gir større bildebrikke bedre bildekvalitet.
Ja, stor bildebrikke er vel og bra, men når man velger å dytte 10 millioner bildepunkter inn på den, så mister man litt av fordelene med at bildebrikken er stor. Jeg ville heller hatt en Ixus med liten bildebrikke (1/2,5") og 5 megapiksler enn en Ixus med stor bildebrikke (1/1,8") og 10 megapiksler.

 

7 megapiksler og liten bildebrikke gir omtrent samme støynivå og dynamikk som 10 megapiksler og stor bildebrikke. Ihvertfall gjelder dette Ixus 850IS/Ixus 900Ti ut fra egne erfaringer. Optikken på små kompaktkamera klarer uansett ikke å rettferdiggjøre mer enn en ca. 6-7 megapiksler uansett, så å betale ekstra for 10 megapiksler på en stor bildebrikke er bare tull. Da måtte det i såfall være andre kriterier som avgjør dette valget.

Lenke til kommentar

Tja, Afseth, jeg vet ikke i hvilken grad dine erfaringer/påstander stemmer. I alle fall kommer Canons 10 mp kameraer meget godt ut på bildekvalitet hos dpreview. Av 10 mulige poeng får A640; 8, G7; 8 og Ixus 900; 8,5 (Fujifilm F30 med 6 mp fikk 8,5 til sammenligning).

 

A640 og G7 får dessuten "Highly Recommended" av dpreview.

 

Har du noen kommentarer til dette og kan du legge frem noen bilder som underbygger dine synspunkt?

 

Og helt konkret hvilket Ixus på 5 mp og 1/2,5 brikke vil du velge fremfor Ixus 900?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Tja, Afseth, jeg vet ikke i hvilken grad dine erfaringer/påstander stemmer. I alle fall kommer Canons 10 mp kameraer meget godt ut på bildekvalitet hos dpreview. Av 10 mulige poeng får A640; 8, G7; 8 og Ixus 900; 8,5 (Fujifilm F30 med 6 mp fikk 8,5 til sammenligning).

 

A640 og G7 får dessuten "Highly Recommended" av dpreview.

 

Har du noen kommentarer til dette og kan du legge frem noen bilder som underbygger dine synspunkt?

 

Og helt konkret hvilket Ixus på 5 mp og 1/2,5 brikke vil du velge fremfor Ixus 900?

8028381[/snapback]

Mine erfaringer og påstander stemmer ganske godt om vi ser på fysiske lover.

 

Nå snakker vi teoretiske Ixus'er med fem megapiksler. Men med dagens teknologi, og med tanke på at en 1/2,5" brikke er fysisk større enn en halv 1/1,8" brikke, så vil hver pixel bli større om man har fem megapiksler på en 1/2,5" brikke enn 10 megapiksler på en 1/1,8" brikke og lysfølsomheten vil øke/støynivået minke.

 

Jeg har ikke påstått at Canons 10 megapikselkamera er dårlige, men hadde de latt være å falle for fristelsen til å dytte så mange piksler inn på brikkene, og holdt seg på kanskje 6-7, ville lysfølsomheten blitt bedre enn den er i dag, og kameraene ville blitt enda bedre på lysfølsomhet og støynivå. Det er uansett ikke nødvendig med 10 megapiksler for den vanlige mann i gata, og optikken på Ixus'ene/andre lommekamera forsvarer ikke 10 megapiksler.

 

Å legge frem bilder for å bevise fysiske lover burde ikke være nødvendig :)

Lenke til kommentar
Jeg ser etter nytt kamera. Vurderte en laaang stund om jeg skulle gå for digitalt speilrefleks, men har vel kommet til den konklusjonen at jeg nok ikke kommer til å ha det rundt i like stor grad som et kompaktkamera.

 

Jeg lurer derfor på om det er et kompaktkamera der ute som kan "erstatte" et speilrefleks? Hva er det beste kompaktkamerat å få kjøpt i dag? Tenker på manuelle funkjsoner (viktig), ISO, bilder pr sekund osv osv...

 

Noen som har noen anbefalinger til et supert lommekamera om man ser bort fra pris?

7947679[/snapback]

 

Har sett at Teknofil har gode tips og tester på kompakte digitalkamera :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...