Gå til innhold

Socket mye å si?


LogiZa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig har socket mye å si. Det er tross alt den som bestemmer hvilken CPU du kan bruke. Du har i og for seg rett i at AM2 er en ny sokkel, men for øyeblikket er det nok 775 fra Intel som er best. Intel bytter ut soklene sine ganske skjelten og lager heller nye CPUer til endre sokler. Core 2 Duo (som altså er for 775) er de beste prosessorene for øyeblikket, derfor er 775 å anbefale, men pass på at hovedkortet har brikkesett i975X eller nyere.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anbefale Intel hvis du ikke skal betale veldig mye for pcen, de nyeste fra Intel er vel best, men hvis du ikke skal ha noe så dyrt, lønner det seg å kjøpe fra AMD, de jobber best med spill  ;)

7934554[/snapback]

 

Dette stemmer jo ikke da.. :whistle:

Per dags dato er intels Dual og Quad Core CPU`er de beste, uansett om det gjelder spill, multitasking o.s.v. Gjelder også pris/ytelse..

Lenke til kommentar

Tittet litt på pentium socket 775 CPUer..

Men denne her hva flate er dette? Xeon? ??

Ogås lurte jeg på om denne var noe tess..?

 

Jeg har max 6000kr å gå på for CPU..

 

dere kan sikkert peke ut et hovedkort som passer fint til CPUen også.

Hovedkortet vil helst ikke gå over 2000kr da :o

Endret av LogiZa
Lenke til kommentar
så socket 775 er tingen? var det slik? :p

7934952[/snapback]

 

 

Ja, pr. dags date er Intel Core 2 Duo og Quad variantene fullstendig overlegne AMD på alle måter, det er såpass stor forskjell at det egentlig ikke er til å tro at det samme selskapet lagde hitech varmeelement for bare noen måneder siden... (Pentium 4.....)

Lenke til kommentar

Socketen bestemmer i hovedgrad hvilke prosessorer du kan bruke. Forskjellen i ytelse mellom hovedkort er relativt liten, så å gå for en nyere socket fordi du tror at hovedkortet er basert på så bedre teknologi er det ikke så mye å hente på.

 

Bestemm deg for hvilken CPU (og andre komponenter) du skal bruke, og velg hovedkort deretter er min annbefaling.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har socket mye å si. Det er tross alt den som bestemmer hvilken CPU du kan bruke. Du har i og for seg rett i at AM2 er en ny sokkel, men for øyeblikket er det nok 775 fra Intel som er best. Intel bytter ut soklene sine ganske skjelten og lager heller nye CPUer til endre sokler. Core 2 Duo (som altså er for 775) er de beste prosessorene for øyeblikket, derfor er 775 å anbefale, men pass på at hovedkortet har brikkesett i975X eller nyere.

7934515[/snapback]

 

socket 775 fra intel skal ut om ikke så alt for lenge. Tror det vil komme en ny sokkel fra Intel innen slutten av dette året, men locket 775 vil vare lenge enda. Ellers er jeg enig - gå for en Core 2 Duo. De er best på ytelse/pris for tiden, selv om AMD har skrudd ned prisene veldig mye. Jeg snakker forresten om prisklasser over 1600 kr for CPUen. Under denne prisen så ville jeg gått for en litt billigere AMD X2.

Lenke til kommentar
La meg si jeg har en 6000kr for CPU og 2000kr for hovedkort da..

NOen forslag?

7935026[/snapback]

 

Forslag:

 

Prosessor: Core 2 Duo E6600 det beste valget for C2D CPU pris/ytelse. 2575,-

Hovedkort: Abit AW9D-Max

 

Kan også gå for Core 2 Duo E6700, men prisen på den er 4399,-. Du kan i tillegg klokke E6600 til E6700 hastighet uten problemer! Har Abit kortet selv, og er meget godt fornøyd med det! Alternativet er f.eks Evga kortet, basert på 680i chipset.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
La meg si jeg har en 6000kr for CPU og 2000kr for hovedkort da..

NOen forslag?

7935026[/snapback]

6000,- for CPU er antakeligvis unødvendig, jeg har E6600 til rundt 2500,- og er veldig godt fornøyd.

 

Hva skal den brukes til?

7935401[/snapback]

 

Jeg tenkte jeg skulle bruke den til Gaming osv. Men for det meste er ejg ute etter god ytelse og fine resultater..

Lenke til kommentar

Forresten...

 

Jeg tenker som sagt å kjøpe det her.

Hovedkortet fra EVGa og en C2D E6700. Synes det virker greit.

2GB ram kommer på siden.

Lurer på om PSUen min vil klare å tankle det. Aner ikke hvor mye strøm dette trenger jeg. Har også en 7800GTX og ElitePro-lydkort om det har noe å si. Den tar jo litt strøm :p

 

Har denne PSUen

Likte ikke helt den ene kommentaren der :'(

Endret av LogiZa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...