Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

format og installasjon av winXP på sata. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har fått på meg det morsomme oppdrage å formatere/reinstallere winXP på en venns PC..

 

Han har en litt eldre Dell-maskin, modell er jeg litt usikker på.

 

Jeg setter inn winXP-cden og begynner installasjonen. Velger at den skal formatere hardisken først, noe som ser ut til å gå bra. Deretter blir Setup/installasjons-filene overført, og så restarter Pcen.

 

Problemet er nå, at den ikke vil begynne på den virkelige installasjonen, men den bare hopper inn i samme vindu som forrige gang.

 

Etter litt søking har jeg funnet ut at Pcen har en Sata-disk, noe som kan være problemet.. men siden Pcen ikke har en diskettstasjon( ja, dumt, jeg vet!) så blir det vanskelig å installere noen drivere..?

 

Har prøvd flere versjoner av windows, men akkuratt det samme skjer. :ermm:

 

Noen som har noen god forklaring eller løsning på dette?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden du kan formatere så finner den jo disken, og da skulle du ikke trenge noen driver fra floppy.

Høres ut som du har problemer med å boote fra harddisk. Du booter først fra CD, ikke sant? Hva skjer hvis du starter PC uten CD inne?

7932809[/snapback]

 

Booter først fra cd ja..

 

Uten cden inni, skjer det ingenting, dvs, dell oppstart-screen om og om igjen..

Lenke til kommentar
Prøv ta ut CD'n og endre Boot order til Harddisk først.

Om det er flere disker så må du sette den du innstallerte XP på som nr 1

Eventuelt fysisk ta ut de andre mens du fullfører innstallasjonen.

 

Jeg har selv hatt dette problemet. Fant ut av det til slutt  :)

7932967[/snapback]

 

Kun 1 disk, prøvde å sette den som nr1.. klarer ikke boote.

 

Det som var litt rart, var at den ville heller ikke boote fra cd ( som da stod som nr2 ).

Lenke til kommentar

Du må ha diskette. Ellers må du ha en nyere versjon av XP. Kan søke på nett etter XP sata. Så finner du en versjon. Jeg vet at jeg ikke skal oppfordre til Kopiering bla bla. Men har han en legitim nøkkel kan han gjøre det!

 

Uansett, du må altså ha diskette, cd etc vil ikke fungere. Ellers Windows XP med sp2 intergrert. Vet du finner en ved å søke XP sata.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Skriver litt om diverse, hvis du skal installere Windows koster hva det koster vil.

 

Du må vite om du skal recover eller om du skal installere helt på nytt.

Recover/reinstallere contra helt ny installasjon med annet Windows media enn den som Pc-en ble levert med, vil kreve recovery cd, eller bruk at F tasten (som sikkert finnes info om på et sted).

 

Ny installasjon contra recovery, dvs at du går bort fra OEM versjon som er ”kanskje”på Dell PC-en, så du må nok renske en del sectorer på disken for at du skal komme til.

 

Du kan boote fra en CD som du lager fra en harddisk produsent og velger å ”low formatere” disken, i rask mode, eller bruk noe annet for å rense disken.

 

Hvis du klarer ikke det og du har mulighet å kople disken på Pc-en din, rense først disken med å bruke Diskpart igjen, men fra din Windows denne gangen (via cmd) velg riktig disk med å rette focus på den. og så bruk ”clean” commando.

 

 

Har du lyst og tid så kan du lesse her, hvordan du kan installere Windows på Del maskinen uten bruk av Cd-rom.

 

Om du har behov for Sata drivere, after all, så finner du løsning på det etterpå.

 

Alt dette er vel sånn ca for å installere i blinde, dvs at du har ingeting å miste av data på disken det gjelder, at du fjerner alle recovery muligheter, osv, osv,. Du kommer liksom i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...