Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To internett-linjer til ett hus?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Søkte litt rundt i forumet og slikt, men klarte ikke finne noe informasjon om dette.

 

Situasjonen er slik at internett (fra telenor) er delt av flere familiemedlemmer i huset. Men jeg ønsker å investere i en ny linje inn til samme huset som skal brukes til andre ting og som holder seg stabil, helst fra en annen internett leverandør, men det trenger ikke være det.

 

Er det mulig å ha 2 internett linjer inn i samme hus, samt vanlig telefonlinje, eller finnes det andre løsninger på dette problemet?

Endret av parallax313
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig så lenge det er ledige trådpar inn til huset for flere linjer. da betaler du også 60-70,- ekstra for at du har bredbåndslinje uten telefon.

7932255[/snapback]

Det er helt klart mulig, hadde det selv en periode da jeg byttet nettleverandør :). En linje på full aksess, og en på del aksess.

Endret av christian1986
Lenke til kommentar

Tok kontakt meg NextGenTel først jeg, og dette var svaret jeg fikk:

 

Det går desverre ikke å ha 2 forskjellige levrandører hjem til deg.

Legger du inn en bestilling hos oss vil vi få beskjed fra Telenor at vi ikke har lov til å levere.

Du kan har et aktivt telefon abonemang og bredbånd det går bra da de har forskjellige frekvenser.

Skjønner ikke helt hva det skal bety?

 

Det er mulig så lenge det er ledige trådpar inn til huset for flere linjer. da betaler du også 60-70,- ekstra for at du har bredbåndslinje uten telefon.

7932255[/snapback]

Hvordan vet jeg hvor mange ledige trådpar som går inn i huset?

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort var å oppgradere linja dere allerede har så satt opp i ruteren at du skal ha tilgang på så så mye båndbredde til enhver tid. Vet ikke om det går an å sett opp i den rutern/switch/modem/bridge som dere eventuelt har. Men det kan du jo sjekke opp og evt investere i en ny hvor du kan bestemme hvor mye båndbredde den enkelte skal ha.

Lenke til kommentar

Vi har 2 hus plassert på samme eiendom (på en gård), og får bredbånd inn i det ene huset. Når vi forhørte oss om det var mulig å få nett til den andre husstanden, fikk vi til svar at Telenor ikke hadde ledig linjekapasitet, men at det kanskje blir mulig i framtia, med tanke på utbygging av kabelnettet.

(Det var kun mulig med en linje til hver eiendom/gårdsbruk)

 

M.a.o; Har leverandøren ledig kapasitet, så skal det ikke være noe problem.

 

Mitt tilfelle er vel å merke sjeldent, da jeg bor langt inni skauen.

Endret av Maaze
Lenke til kommentar

Lurer på kva den i ngt har røyka nå det svaret kom, eller så har den misforstått heilt spørsmålet.

 

Det er ingen problem ein ein kunde har fleire adsl-linjer, men berre ei pr telefonpar.

Det som er forutsetningen er at det ligger eit ledig par frå sentralen og inn til huset ditt.

Er det ei blokk eller liknande så finnes det nok ledige par.

Ein treng ein montør i slike tilfeller då den trenger nok å trekke litt ny kabel internt også

 

Som eit eksempel så leveres 4-bundla shdsl som ein standardprodukt, altså 4 linjer kobla til ei ( koster ein formue då og er mest til bedrifter)

Lenke til kommentar

Takk for svar Jankee. Det er snakk om ett rekkehus som ligger i et boligområde som blant annet har et par blokker liggende midt i feltet.

 

Jeg antar jeg burde ta en telefon til Telenor å høre om hvor mange kobberpar som er ledig. Men om det er for få, hvordan vil prosedyren fungere for å eventuelt få et nytt kobberpar installert?

Endret av parallax313
Lenke til kommentar

Legge ein inn nybestilling og ikkje leverer noko som helst fullmaktskjema så skal det ikkje gå ann å få kobla ned den andre linja, MEN eg veit at realiteten er ein anna ;)

Fordelen då er at dette er så grove feil då at ein kan fort få pressa på ei hastesak på det og dermed få fiksa det, då det er blitt gjort noko med ei linje som verken er autorisert for endring eller bytte av operatør.

 

For trådstarter trur eg at du nesten kan rekne med at det blir tull på oppkoblinga av den nye linja, for det forutsetter at ein god del folk har tunga rett i munnen.

 

1) Den nye ISPen.

2) Montøren som gjer jobben.

3) Telenor si bestillingavdeling.

 

 

Punkt som bør få varselslampene til å lyse:

Spørsmål etter sambandsnummer eller fullmakt

Rettninger på bestillinga frå nybestilling til byttISP.

 

 

Men om canal digital eller Get har kabelnett inn i rekkehuset så kan det vere mulig å få nett derifrå, og då er linjene fullstendig uavhengig av kvarandre.

 

Sjølv kjører eg ein adsl2+-linje frå jobben saman med ei canal digital-linje, over ein dobbelWAN-router. Dermed kjører desse linjene loadbalancing mellom seg, og skulle ei linje gå ned er sanynlegheiten for at den andre er opp ganske stor.

Lenke til kommentar

@Jankee: Forutsetter ikke kabel-internett at jeg har abonnement på Kabel-TV da? Hva om jeg bestiller internett fra samme leverandør og gjør det klart for dem at det skal være 2 separate internett-linjer, da vil vel sjansen for feil være minimal?

 

@slowscan: Foretok et søk på mitt telefonnummer og ADSL Premium, og dette er noe av hva søket returnerte:

 

Merknader:

Linjen har produktet ISDN GT

Mulig produktklasse: ADSL 3616/512

Sentralen har ingen ledige porter for ADSL2+, nye porter vil bli montert

 

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: ADSL-PREMIUM

Høyeste produktklasse: ADSL 3616/512

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 3616

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 512

Produktkode: 205

 

Informasjon om termineringspunkt

Bredbånd porttype: ATMF

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM

Lenke til kommentar

Søk på SHDSL eller digitalt ethernet i kapaks, så får du litt mer om linja til huset ditt.

 

@Jankee: Forutsetter ikke kabel-internett at jeg har abonnement på Kabel-TV da? Hva om jeg bestiller internett fra samme leverandør og gjør det klart for dem at det skal være 2 separate internett-linjer, da vil vel sjansen for feil være minimal?

 

@slowscan: Foretok et søk på mitt telefonnummer og ADSL Premium, og dette er noe av hva søket returnerte:

 

Merknader:

Linjen har produktet ISDN GT

Mulig produktklasse: ADSL 3616/512

Sentralen har ingen ledige porter for ADSL2+, nye porter vil bli montert

 

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: ADSL-PREMIUM

Høyeste produktklasse: ADSL 3616/512

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 3616

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 512

Produktkode: 205

 

Informasjon om termineringspunkt

Bredbånd porttype: ATMF

Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM

7932912[/snapback]

Lenke til kommentar
Resultat av validering:

(12) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med utvidet leveringstid.

Forhold: Digital Ethernet kan bestilles på den forespurte linjen. Det må også utføre et søk på det andre punktets adresse eller nummer.

 

Merknader:

Digital Ethernet er et punkt til punkt samband. Du må derfor også utføre et søk basert på det andre punktets adresse eller nummer.

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt. - Aksesslinje Delt tilgang

Total linjelengde inkludert inntak: 2443 meter

Lengde på inntak: 5 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: Ukjent

Mulig produktklasse: 64-1024 2 par

 

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BA

Søkt produkt: DIGITAL-ETHERNET

Høyeste produktklasse: 64-1024 2 par

Produktkode: 404

Mulig produktklasse: 64-320 1 par

Mulig produktklasse: 64-512 1 par

Mulig produktklasse: 64-1024 2 par

 

Antar ut i fra det jeg leser at jeg har to alternativer:

 

1. Anskaffe internett via kabel (vet at naboen har kabel, så linjenettet er anlagt her i området, går det ann å få uten å ha tv-kabel-abonnement?).

2. Få lagt inn nytt kobberpar?

 

Hvor mye strev er det egentlig å få gjort alternativ 2?

Endret av parallax313
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...