Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To internett-linjer til ett hus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha internett via en kabeltv leverandør så må du ha et TV abo også etter min erfaring. Har tidligere vært utplasert i et kabeltv selskap og det var ihvertfall sånn canal digital driver.

 

Ikke bare må du ha standard kabeltv abo (ofte kalt analog grunnpakke til rundt 200kr pr mnd) men en nyinstallasjon/nytt abo til en kabeltv leverandør ligger i dag på rundt 3000kr og hvis det har vært kabeltv der før men er frakoblet koster det rundt 5-600kr for påkobling igjen. Tror jeg heller ville prøvd 2 isper via kobberkabel siden det blir mye billigere.

 

 

EDIT: Ser ut som at Canal Digital for tiden tar 1990kr for nytt abo og 990kr for gjennoppkobling av gammelt abo. I kampanjer som de kjører av og til er det gratis for etablering hvis jeg ikke tar feil.

Endret av Moro Klumpen
Lenke til kommentar
Hvis du skal ha internett via en kabeltv leverandør så må du ha et TV abo også etter min erfaring. Har tidligere vært utplasert i et kabeltv selskap og det var ihvertfall sånn canal digital driver.

7933645[/snapback]

Canal Digital ser ut til å være det eneste aktuelle der jeg bor (Tromsø). Så hvis det er tilfellet at man må ha Kabel-TV abonnement i tillegg ser jeg ingen annen vei enn å få installert et nytt kobberpar. Men lurer fremdeles på hvor lang tid denne prosessen vil ta? Er vel ikke sånn at de må grave ny kabel under huset akkurat? :)

Lenke til kommentar

I og med at Digital ethernet viser at det er mulig med to trådpar, har du med svært stor sannsynlighet to trådpar inn i huset.

 

Lettest ser du dette når du søker på nr i kapaks, da får du opp aktiv linje og ny linje som valg. Dersom du ikke får dette valget, er par nr to disponert et eller annet sted.

 

Det er mange år siden man gikk over til å installere med 2 par inn i hus, i dag brukes vel 4 par. Men paret kan være opptatt i sentral, nærmeste koblingsboks etc.

 

Men det kan allikevel være problemer, så sjekk med aktuell leverandør.

Lenke til kommentar
@Bolson: Ja, det stemmer at jeg får opp begge valgene (Aktiv linje og Ny Linje). Jeg var i den oppfatning av at analog telefon og adsl tar opp en linje hver, men kanskje jeg tok feil?

 

Tror jeg nesten må sjekke med Telenor for å være sikker, ja.

7933938[/snapback]

 

ADSL og telefon tar tilsammen bare et trådpar. De bruker ulike frekvensområder, derfor man må ha splitter.

Lenke til kommentar

Tok kontakt med Telenor i dag, og de sier jeg bare skal ringe for å få aktivert det andre kobberparet :)

 

Så fikk jeg svar fra NextGenTel igjen, og dette er hva de sa:

 

Bredbånd leveres alltid på første inntaket i huset ditt.

Det er desverre ikke mulig å ha 2 levrandører i en hustand.

 

Dette kan da vel umulig stemme etter hva noen medlemmer har sagt i denne tråden?

Lenke til kommentar
Tok kontakt med Telenor i dag, og de sier jeg bare skal ringe for å få aktivert det andre kobberparet :)

 

Så fikk jeg svar fra NextGenTel igjen, og dette er hva de sa:

 

Bredbånd leveres alltid på første inntaket i huset ditt.

Det er desverre ikke mulig å ha 2 levrandører i en hustand.

 

Dette kan da vel umulig stemme etter hva noen medlemmer har sagt i denne tråden?

7939432[/snapback]

 

 

Dett er feil, det er mulig å ha flere leverandører så lenge det er nok kobberpar inn til huset. Jobber selv med det, men du kan ikke bestille 2 linjer på en telefonnummer, den ene kan du ha på delt aksess med eksisterende telefon line og den andre kan du bestille med full aksess, da strekker dem en helt ny linje inn kun til bredbåndsbruk.

Lenke til kommentar
Takk for kjappt svar. Når du sier at dem strekker en helt ny linje kun til bredbåndsbruk, hva mener du med det?

 

EDIT: Fikk svar fra Ventelo (tidligere Bluecom) og de bekreftet hva du nettopp sa. Tror support-fyren fra NGT må ha røkt noe :)

7939623[/snapback]

 

Stol på Telenor du. Du har garantert en dobbeltpar ledning (2 par, dvs 4 ledninger) inn, der dagens bredbånd og telefon er på par 1. Trolig er par 2 alt koblet i sentral og koblingsbokser underveis, men den må kobles hos deg til nytt uttak.

 

Huset mitt er bygd i 84 og jeg har i hvert fall 2 par inn, og det eneste som trengs er ny boks ved første kontakt i huset (dobbeltkontakt), og aktivering for at jeg kan ha to linjer. Jeg har faktisk sjekket dette, da jeg vurderte to linjer for å få serveren min på egen linje.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Begynner med å forklare 2 begreper.

 

Full tilgang: ADSL fremført på ren linje (adsl på eget tråpar)

Delt tilgang: ADSL fremført av et telefonnummer (altså telefon og adsl via samme tråpar)

 

Man kan kun ha 1 ADSL abb per tråpar. Har man 2 tråpar til huset (altså 2 linjer) kan man ha 2 ADSL abb.

 

Vis man kun har ett tråpar inn til huset kan man ta kontakt med Telenor Nettutbygging på telefon 80033122 . De vil eventuelt hjelpe deg dersom det er mulig å legge opp det man måtte ønske av fysiske kabler. De har ingenting med hvilke tjenester som blir levert over tråparene.

 

Ta kontakt med NGT, forklar de at du per idag har et aktivt tråpar og at du har et ledig tråpar. Forklar de siden at du ønsker å beholde ditt eksisterende abb, og opprette et nytt ADSL abb på det andre tråparet.

 

Gi de denne informasjonen med tesje. Be de gå å undersøke dersom de ikke forstår, en eller annen der må da skjønne dette.

Det kan eventuelt hende at de ber deg bestille fasttelefon for å få dette tråparet aktivert.(gjelder ikke aktiv linje eller leding linje. Dette gjelder Ny linje) Trur dette på grunn av at alle har krav på fasttelefon dersom de ønsker dette, men man har ikke krav på ADSL.

 

Håper dette hjelper.

Endret av jonsogn
Lenke til kommentar

Etter å ha vært i kontakt med NGT gjennom mail for å forsikre meg at sjansen for feil er minimal, har jeg nå bestilt internett fra dem. Kommer tilbake med mer informasjon i denne posten om hvordan det går.

 

Vil bare si takk for hjelpen til alle som har kommentert i denne tråden. :)

 

OPPDATERING:

 

Fikk telefon fra ei dame fra NGT her om dagen, spurte blant annet om jeg skulle ha ruter eller ip-telefoni og jeg takket pent nei. Men så klarte NGT å sende opp en ruter likevel :!:. Jaja, de får bare få den i retur fra posten da. Montør kommer om et par uker, det må sies å være ganske rask levering. :yes:

Endret av parallax313
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...