Gå til innhold

Hvordan dele bedriftsnettverk i subbnett?


perjan

Anbefalte innlegg

Takk for svar:)

 

Opprette et eget management VLAN, kunne du forklart litt mere hvordan dette gjøres evt en god link hvor det blir forklart?

8028182[/snapback]

 

Du skriver at du lærte designteori om nettverk på skolen, likevel tror jeg det du trenger er en god bok. Mulig det er jeg som har en mandag i dag, men måten du stiller spørsmål på gir ikke inntrykk av at du kan så mye om nettverk.

 

Prøv f.eks. http://www.amazon.com/Cisco-Networking-Aca...s/dp/1587130009 eller noe lignende. Har ikke lest boken selv, men har hørt mye bra om Networking Academy-bøkene/kursene.

 

Et management VLAN er et VLAN som brukes til management. Du oppretter et VLAN, f.eks. "100", og gir det prioritet fremfor andre VLAN. Typisk bruk av VLAN er å ha f.eks. et til management (av nettverksutstyr), et til personal/økonomi, et til servere, et til lab, og et til resten, eventuelt f.eks. etasje-inndeling.

 

Du lager deg en tabell som ligner på dette:

 

Management 100

Servere 101

Persok 102

Resten 103

 

og så oppretter du VLANene i kjerneswitchen din, trunker forbindelsene til de andre switchene, og begynner å melde porter inn i de respektive VLAN. Noen med bedre tid kan sikkert gi deg eksempel på en config. Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takk for svar:)

 

Opprette et eget management VLAN, kunne du forklart litt mere hvordan dette gjøres evt en god link hvor det blir forklart?

8028182[/snapback]

 

 

Etter å ha fulgt denne tråden over tid og lest de diverse løsninger/svar som er kommet frem har jeg følgende råd til deg.

 

Oppsettet som du skisserer vil vil fungere om det er satt opp riktig, men jeg kan ikke se at det er kommet noen argumentasjon for at du i det hele tatt trenger den løsningen som du selv skisserer. Basert på de postene du har skrevet tolker jeg det slik hen, at du ikke har så veldig mye erfaring med konfigurasjon av nettverk/switcher.

 

Å begynne å sette opp et produksjons nett for 100 brukere utifra noen guider om vlan og lag 3 switching som du google'r deg til frem til vil jeg sterkt fraråde.

Et stabilt nettverk er svært viktig, og jeg vil jeg jeg tidligere har skrevet anbefale deg å kjøre vanlig lag 2 switching. Ikke noe VLan trunking/tagging heller om du ikke har behovet.

 

Etter hva jeg leser skal dine switcher gjøre 1 ting, og det er å transportere data fra klient til server.

 

Nettverk kan gjøres enkelt og nettverk kan gjøres komplisert. Mitt råd er å holde det så enkelt som mulig.

 

Gjerne utforsk muligheter, men gjør det på en test lab. Ikke i produksjon

Lenke til kommentar

 

Takk for svar:)

 

Opprette et eget management VLAN, kunne du forklart litt mere hvordan dette gjøres evt en god link hvor det blir forklart?

8028182[/snapback]

 

 

Etter å ha fulgt denne tråden over tid og lest de diverse løsninger/svar som er kommet frem har jeg følgende råd til deg.

 

Oppsettet som du skisserer vil vil fungere om det er satt opp riktig, men jeg kan ikke se at det er kommet noen argumentasjon for at du i det hele tatt trenger den løsningen som du selv skisserer. Basert på de postene du har skrevet tolker jeg det slik hen, at du ikke har så veldig mye erfaring med konfigurasjon av nettverk/switcher.

 

Å begynne å sette opp et produksjons nett for 100 brukere utifra noen guider om vlan og lag 3 switching som du google'r deg til frem til vil jeg sterkt fraråde.

Et stabilt nettverk er svært viktig, og jeg vil jeg jeg tidligere har skrevet anbefale deg å kjøre vanlig lag 2 switching. Ikke noe VLan trunking/tagging heller om du ikke har behovet.

 

Etter hva jeg leser skal dine switcher gjøre 1 ting, og det er å transportere data fra klient til server.

 

Nettverk kan gjøres enkelt og nettverk kan gjøres komplisert. Mitt råd er å holde det så enkelt som mulig.

 

Gjerne utforsk muligheter, men gjør det på en test lab. Ikke i produksjon

8029864[/snapback]

 

 

Jeg har ikke så mye erfaring nei, og har nok også framlagt mine spørsmål litt dårlig. Men det som jeg ikke har lagt klart nok fram er at dette ikke er noe jeg skal gjøre nå, bare undersøker litt i forhold til hva som vil være beste måten å gjøre det på når vi skal flytte inn i nytt bygg om ca 1 1/2 år. Så ingen fare for at jeg kommer til å sette i gang noe ut fra litt diskusjon her å google søk som du sier. :) men takk for alle gode svar

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så mye erfaring nei, og har nok også framlagt mine spørsmål litt dårlig.  Men det som jeg ikke har lagt klart nok fram er at dette ikke er noe jeg skal gjøre nå, bare undersøker litt i forhold til hva som vil være beste måten å gjøre det på når vi skal flytte inn i nytt bygg om ca 1 1/2  år. Så ingen fare for at jeg kommer til å sette i gang noe ut fra litt diskusjon her å google søk som du sier.  :) men takk for alle gode svar

8051570[/snapback]

 

Da har du en ypperlig mulighet for å koble opp ett testoppsett for å teste og lære deg konfigurasjon og oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...