Gå til innhold

Avansert strømstyring på K8L


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De hopper over K9 og går til K10.

7933004[/snapback]

K9 var kodenavnet på de nåværende dobbeltkjernene til AMD så vidt jeg har fått med meg etter oppklaringen.

 

Men K8L er det mest brukte navnet om den CPU-en som kommer i tredje kvartal.

7933133[/snapback]

For 11 dager siden dukket det opp info som tydet på en fremskynding fra 3. kvartal til 2. kvartal:

 

AMD to intro four Barcelona parts in second quarter

 

AMD ramping Barcelona

 

Dvs. at juni kan være en sansynlig lanseringsmåned.

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet om hovedkort med sokkel AM2+ er ventet på markedet samtidig som desktopmodellene av K10 lanseres? (De fungerer jo som kjent på "gamle" AM2 så det er ikke strengt nødvendig.)

7938871[/snapback]

 

Jeg har null peiling på når de kommer, men etter det jeg har skjønt så kommer Barcelona på AM2 til å kjøre på sparemodus siden den trenger mer strøm (A) enn det AM2 er spesifisert til å kunne levere... Leste et sted tall som 95A på AM2 og 120A på AM2+...

 

Men det er nok mulig at de "lavest" klokkede cpu'ene kanskje ikke bruker så mye?

Lenke til kommentar
Barcelona er kodenavnet på Opteron-serien. Jeg vet ikke om det kommer noen slike til sokkel AM2/AM2+ i det hele tatt.

 

Barcelona 1xxx kommer til å kjøre i AM2+, mens 2xxx (og sikkert 8xxx om den kommer?) kjører i F+. Tall jeg snublet over nå nevner 95W og 120W, så det er meget mulig at min "opprinnelige kilde" blandet W og A (eller at jeg gjorde det)... Uansett så er det en del av samme sak: Barcelona ser ut til å bli varm...

 

Jeg har forøvrig ikke funnet så mye informasjon om hva man mister av ytelse ved å kjøre en Barcelona (eller evt. også Altair) i AM2 istedenfor AM2+ ... Er det noen som vet dette?

 

(Jeg er i ferd med å oppgradere serveren min vesentlig, og sikler for tiden på en xeon E5320 pga bang for the buck, samt gode oppgraderingsmuligheter. En cpu nå, og en ny ved behov :). Om Barcelona (2xxx) kjører fint i sokkel F, så hadde sokkel F og en AMD FX70 vært et alternativ, men akkurat nå føler jeg det er for mye usikkerhet rundt det alternativet... Vel, nok digresjon... :) )

Lenke til kommentar
Barcelona 1xxx kommer til å kjøre i AM2+, mens 2xxx (og sikkert 8xxx om den kommer?) kjører i F+. Tall jeg snublet over nå nevner 95W og 120W, så det er meget mulig at min "opprinnelige kilde" blandet W og A (eller at jeg gjorde det)... Uansett så er det en del av samme sak: Barcelona ser ut til å bli varm...

Det jeg mente var at jeg ikke vet om det kommer noen Opteron 1xxx barcelona. Hvis du har sett noe om det så vil jeg gjerne lese. :)

 

Ellers så ser barcelona ut til å bli omtrent like varm som sine forgjengere:

(SE-versjonene har 125W TDP, mens de vanlige har 95W og HE-versjonene har 68W)

Til å ha doblet antall kjerner og økt hastigheten på hver kjerne betraktelig så synes jeg det er en bragd at de har klart å holde TDP på nivå med den nåværende Opteron-serien.

 

Jeg har forøvrig ikke funnet så mye informasjon om hva man mister av ytelse ved å kjøre en Barcelona (eller evt. også Altair) i AM2 istedenfor AM2+ ... Er det noen som vet dette?

7944944[/snapback]

På ensokkelsystemer tror jeg det er forsvinnende lite siden HT-bussen allerede er veldig rask. På tosokkelsystemer tror jeg det vil ha litt å si på grunn av minnetrafikk over HT-bussen. På firesokkel og mer (HTX-koblede clustere) så tror jeg det vil ha veldig mye å si. Med 3 ganger så høy båndbredde på HT-bussen kan det trolig gi opp mot 3 ganger høyere ytelse i enkelte oppgaver. I reelle applikasjoner som kjører på slike clustere tror jeg det kan variere alt fra null forskjell til 3 ganger så høy ytelse.

Lenke til kommentar

Flere detaljer om K10.

 

Det jeg fant mest interessant var:

- DDR3-1600 minnekontroller er på plass.

- Spenningen blir 1,15V. Det betyr 104A ved 120W, 82A ved 95W og 59A ved 68W.

- Hele 38 temperatursensorer (8 på hver kjerne + 6 stk ved I/O.)

- Klokkefrekvenser på 2,2 - 2,8 GHz på 1,15V. (Redigert)

 

 

Redigert: Jeg la til ett punkt og rettet det med temperatursensorer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Flere detaljer om K10.

 

Det jeg fant mest interessant var:

- DDR3-1600 minnekontroller er på plass.

- Spenningen blir 1,15V. Det betyr 104A ved 120W, 82A ved 95W og 59A ved 68W.

- Hele 14 temperatursensorer (2 på hver kjerne + 6 stk ved I/O.)

7948140[/snapback]

 

Dette ser jo bra ut :) Jeg trodde forøvrig at DDR3 først skulle introduseres i 2008, men er positivt overasket over at det ligger an til å komme allerede i år :)

 

I følge artikkelen så er det 8 temp-sensorer på hver kjerne (tot 24) + 6 ved northbridge'en. (Mulig den er oppdatert etter at du leste den). Så mange sensorer betyr vel også muligheten for å skru på hastigheten på hver kjerne individuelt etter last og temperatur. Har jo allerede lest at kjernene skal kunne styre hastigheten individuelt basert på last, ser ingen grunn til at ikke det samme skal være mulig mtp temperatur, spesielt når man kan risikere at den ene kjernen kjører 100% mens de tre andre idler...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

The Register har flere detaljer om AMDs "Enhanced PowerNow!" her:

 

AMD's 'Barcelona' cuts power one core at a time

While the PowerNow! tools in today's Opteron still warrant an !, according to AMD, the Enhanced tools are altogether more fantastic. Most notably, the technology makes it possible to control the frequency and power of each core individually.

 

"What we have today with the dual-core Opteron and PowerNow! is nice," Brent Kerby, AMD's Opteron product manager told us. "We show up to a 75 per cent power savings at idle.

 

"The limitation is we can only lower the performance state to the highest utilized core setting no matter what's happening with the other one. With the Enhanced PowerNow!, you can tweak each core to deal with the demands of a software workload."

 

In addition, AMD has made it possible to run the memory controller at full speed while powering down the CPU cores. This lets the overall chip keep memory performance high while lowering the energy consumption of the cores.

[...]

Back to the power management, AMD will also use ISSCC to discuss a revamped memory controller that can turn off Read or Write logic when it's not needed. "If you're doing a lot of Writing, then the chip can shutdown the Read logic and vice versa," Kerby said.

 

AMD has also embraced fine and course clock gating with Barcelona. With the coarse gating, AMD can shut down larger chunks of transistors, while the fine grained gating shuts down a smaller number of transistors. Both techniques provide significant power savings, according to AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...