Gå til innhold

SPOILERS Final Fantasy12-hvor ble det av magien?


Anbefalte innlegg

Jeg fullførte spillet for noen dager siden og tenkte å lage et emne der vi diskuterer svakheter og sterke sider ved spillet. Jeg vet at spillet enda ikke har komt ut i Europa og at det er en tråd for diskusjon av FF-spillene, men jeg tenkte det kunne være interessant å ha et eget tema for FF12. Dette er et spill mange har sett fram til veldig lenge.

 

For meg var FF12 både en skuffelse og en begeistring. Hvis vi starter med det positive, så er det uten tvil RPG/kamp-systemet. Spillet kan til tider være utfordrende og sammen med at det er veldig spennende å utvikle seg til å bli bedre, gjør det at spillet har et meget underholdende gameplay. Forutenom dette så kan jeg si at jeg brukte over 70 timer på å fullføre spillet og jeg gjorde veldig lite sidequest. Dette hever spillets verdi noe, men ikke mye.

 

Desverre så fins det også svakheter som først og fremst går på handlingen. Når man spiller igjennom håper man hele tiden på at det skal bli bedre og at man blir mer engasjert i historien, men det skjer aldri. Dette kan til dels skyldes på noen irrasjonelle momenter i spillet og for mye overfladisk politikk, men jeg tror det kommer av at vi aldri egentlig blir kjent med karakterene i spillet. Persongalleriet i FF pleier alltid å gå inn på hvem personene i spillet er og hva de står for. Dette er noe av det som gjør Final Fantasy spillene så eksepsjonelle. Isteden for å grave ned i dette, skraper bare FF12 på overflaten. Uansett hvor fantasifullt noe er, vil vi at menneskelige relasjoner skal virke ekte og at det skal inspirere oss. Du skjønner sikkert at stikkordet jeg er ute etter, er lidenskap. Dette spillet gir meg nesten ingenting og er nesten bare overfladisk og uten drama i alt så skjer. For å gå nærmere inn på hva jeg mener, skal jeg gi dere en analogi. Ser man en nyhet om en traffikkulykke på tv om noen som er drept, så føler man minimalt for de personene som er involvert om man ikke kjenner dem. Derimot, ville du funne ut at foreldrene dine var blitt drept i en trafikkulykke, ville man blitt knust. Dette er hva jeg mener med at spillets handling bare blir overfladisk og det kommer stort sett av det svake persongalleriet. Som idol Thomas sa en gang, "dette mangler feel and groove". Handlingen kan ikke beskrives som annet enn middelmådig, ikke verre eller bedre.

 

Når det gjelder musikken, så er det ikke mye å si om den, annet enn at den ikke holder samme kvaliteten som de andre spillene. Nobuo har utifra det jeg har lest, hatt veldig lite engasjement i produksjonen av musikken til FF12.

 

Voiceactingen er forsovet grei. Vaan hørtes ut som en forvirra liten fjortis, akkurat det han er. Balthier hørtes ut som en damejens som virker litt james bond wanna-be, akkurat hva han er. Lord Larsa hørtes ut som en snobbete drittunge, akkurat det han er. Det verste av alt er Halim Ondore IV som har en så utrolig vond engelsk aksent, at det er en ren tortur å hørre på. Jeg ville aldri ha forstått hva han sier uten tekstingen.

 

Så jeg spør dere, hvor ble det av magien vi opplevde med de andre spillene i Final Fantasy serien? Er dette framtiden for Final Fantasy, middelmådig, overfladisk historie?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke den samme feelen man får i FF7

 

SPOILER****

 

 

F.eks der en av party memberne dine dør i slutten av disk 1

kunne vi faktisk føle med de, hvis man var engasjert da..XD

 

 

Slutt ****spoiler

 

 

Og slutten av FF9 da....

men jeg trur jeg skal få spilt FF12 har bare sett noen video snutter...

men FF12 er da bedre enn FF11 da......Online WTF??....det ødelegger med meste av spiller spør du meg...

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg er ikke veldig engasjert i det nei.. men, det er nok mye pga Zelda TP.. Måtte ta pause for å spille det.. :p Men, det blir vanskelig å bli engasjert etter en slik pause..

Men, er nok rett som du sier Drackoknight.. FFVII er ekstremt engajserende... og, er nok kanskje det eneste spillet jeg har grått over.. :p

Lenke til kommentar

Dem skulle droppa FFXII og lagd FFVI remake istedet. Jeg har forøvrig ikke spillt FFXII ennå, men etter å ha spillt igjennom FFX så hadde jeg ikke så store forventninger egentlig. Virker som om produsentene bryr seg kun om grafikk, og ikke historien til characters osv.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Tja, jeg er nå av motsatt oppfatning jeg. For første gang oppfører de fleste karakterene seg som voksne mennesker, og bærer ikke følelsene på utsiden av huden som i de gamle spillene, der de fleste oppfører seg, snakker som og reagerer som hyperaktive unger. Disse overdrivelsene var nødvendig før i tiden på Super Nintendo og til dels Playstation, da grafikken ikke kunne formidle følelser via ansiktsuttrykk og små sublime bevegelser, men nå klarer de det. FF12 er første spillet i serien som tar et steg mot å vokse opp.

 

Forøvrig bør det nevnes at jeg hater Final Fantasy 10 intenst, det er en middelaldrende, schizofren dinosaur i rollespillsjangeren som burde forbigås i stillhet.

Lenke til kommentar
Tja, jeg er nå av motsatt oppfatning jeg. For første gang oppfører de fleste karakterene seg som voksne mennesker, og bærer ikke følelsene på utsiden av huden som i de gamle spillene, der de fleste oppfører seg, snakker som og reagerer som hyperaktive unger. Disse overdrivelsene var nødvendig før i tiden på Super Nintendo og til dels Playstation, da grafikken ikke kunne formidle følelser via ansiktsuttrykk og små sublime bevegelser, men nå klarer de det. FF12 er første spillet i serien som tar et steg mot å vokse opp.

 

Forøvrig bør det nevnes at jeg hater Final Fantasy 10 intenst, det er en middelaldrende, schizofren dinosaur i rollespillsjangeren som burde forbigås i stillhet.

7939144[/snapback]

 

Ikke helt typen som liker drama forstår jeg. Vel, ved å snakke om hva man føler og tenker er måten man blir kjent med en person. Jeg syntes ikke at jeg ble kjent med personene i FF12 i noe særlig grad. Dessuten syntes jeg kommunikasjon mellom dem var alt for minimal til at de rett uten videre tok de valgene de tok. De kunne gjort det mye klarere for hva de kjemper for og hva de står for. Det har ingenting med å være en hyperaktiv unge, som griner og skriker for den minste ting.

 

Fint at det fins forskjellige folk her i verden, men hater du FF10 fordi de viser menneskelige forhold, følelser og tanker?

Lenke til kommentar

Jeg er mer postitiv til spillet enn trådstarteren. Når det gjelder historien kan jeg bare si ditto Lorentzen. Synes at det er bra at det blir litt mer stormaktspill og mindre personlige forhold. De viser da følelser og tanker i XII, men det ikke så stort fokus på dette denne gangen, og det er heller ikkke så mye overspill for å få fram disse følelsene. Når Looper87 kaller FF XII for "middelmådig, overfladisk historie" Så er det hans subjektive mening. Jeg har en annen.

 

Enig med trådstarter at musikken ikke imponerer, mdit på treet vil jeg si. Verken god eller dårlig, den bare er der. Voiceactingen er god derimot. Bare fordi en person har engelsk aksent, så gjør ikke det han til en James Bond wannabe.

Lenke til kommentar
Ikke helt typen som liker drama forstår jeg. Vel, ved å snakke om hva man føler og tenker er måten man blir kjent med en person. Jeg syntes ikke at jeg ble kjent med personene i FF12 i noe særlig grad. Dessuten syntes jeg kommunikasjon mellom dem var alt for minimal til at de rett uten videre tok de valgene de tok. De kunne gjort det mye klarere for hva de kjemper for og hva de står for. Det har ingenting med å være en hyperaktiv unge, som griner og skriker for den minste ting.

 

Jeg liker drama jeg, men ikke å få ting severt med teskje som veldig mange spill gjør. Det er masse kommunikasjon og drama i FF12, men alt er ikke presentert med neonlysende bokstaver for en gangs skyld. Jeg som observatør står friere til å fylle ut historien selv, tolke ting og plukke opp tråder enn tidligere, og det liker jeg.

 

Fint at det fins forskjellige folk her i verden, men hater du FF10 fordi de viser menneskelige forhold, følelser og tanker?

7944922[/snapback]

 

Nei, fordi jeg synes karakterene er lite troverdige, todimensjonale, har dårlig dialog og spilles av elendige stemmeskuespillere.

Lenke til kommentar
De viser da følelser og tanker i XII, men det ikke så stort fokus på dette denne gangen, og det er heller ikkke så mye overspill for å få fram disse følelsene.

 

Jada, det gjør de, men jeg vil ha mer. Når jeg sier at historien blir for overfladisk mener jeg ikke bare mangel på uttrykking av menneskelige følelser og tanker, men også grunnene til hvorfor ting skjer. Av og til i spillet føler jeg at man bare hopper fra den ene plassen til den andre, uten å helt forstå hvorfor ting går den veien de går.

 

Jeg forstår ikke hvordan man kan bli engasjert i en handling, man ikke kjenner bakgrunnen for. Jada, vi får noen innblikk, men det er alt for lite!

 

Voiceactingen er god derimot. Bare fordi en person har engelsk aksent, så gjør ikke det han til en James Bond wannabe.

 

Nei, det gjør det ikke, men at en oppfører seg litt pompøst i action og handlinger gjør at han virker litt james bond aktig.

Lenke til kommentar
Jeg er mer postitiv til spillet enn trådstarteren. Når det gjelder historien kan jeg bare si ditto Lorentzen. Synes at det er bra at det blir litt mer stormaktspill og mindre personlige forhold. De viser da følelser og tanker i XII, men det ikke så stort fokus på dette denne gangen, og det er heller ikkke så mye overspill for å få fram disse følelsene. Når Looper87 kaller FF XII for "middelmådig, overfladisk historie" Så er det hans subjektive mening. Jeg har en annen.

 

Enig med trådstarter at musikken ikke imponerer, mdit på treet vil jeg si. Verken god eller dårlig, den bare er der. Voiceactingen er god derimot. Bare fordi en person har engelsk aksent, så gjør ikke det han til en James Bond wannabe.

7945052[/snapback]

 

Musikken var myyye bedre enn jeg trodde.. I og med at Nobou Uematsu sa farvell :cry: var jeg litt skeptisk til hvordan det skulle bli.. Men, virker som det egentlig var ett kjempe spill, men som i mitt vedkommene ble noe ødelagt pga forstyrrelser.. Men, skal nok klare å komme meg inn i det igjen etterhvert.. :thumbup:

Lenke til kommentar

hmmmm.....jeg liker alle FFene jeg....

 

har hørt mange som ikke liker FF8...men det eneste jeg finner er kamp systemet....likte tillogmed FF tactics...XD

 

tilbake til topic...

det er greit med egene meininger of FF12....men hvorfor trekke ned andre for deres meninger??.....og FF13 kommer jo snart...og FF7 cerebus og..^^

 

men ja, de burde skjule følelsene mer...men ikke gjemme de helt vekk da.... ja til flere cut scenes....og kortere og for den del....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...