Gå til innhold

Husholdningsbudsjett, hva må med?


Joakim87

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg er ikke veldig langt ifra å flytte hjemmenifra for første gang, og prøver iden annledning å kartlegge noen utgifter for å se om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Hittil har jeg disse postene:

(Prisene er pr mnd, leiligheten er på ca 50kvm)

 

strøm 700

leie 5300

mat 1500

mndkort 550

nrk-lisens 150

Forsikring 100

internett 400

Tull og kos 500

sum 9200,-

 

Er det noe som er veldig urealistisk her? eller noen meget viktige poster jeg har utelatt? jeg er en forholdsvis små spist fyr, så hiver ikke i meg så veldig mye mat.

 

Håper på svar

Joakim

Endret av Joakim87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som clvn sier så blir det fort penger av ting som klær, tannlege og sånt.

 

Og husk at du gjerne skal ha noen kroner til overs til å ha det litt moro og; en matbit og øl ute, en tur på kino, drosje hjem hvis du ikke rekker siste buss fra by'n +++ er ting du bør ha rom for å unne deg innimellom.

 

Livet blir veldig tungt hvis ting 'akkurat går rundt' hele tiden og du aldri har noen penger til overs til 'unyttig moro', sko eller klær. Man kan selvfølgelig leve sånn i noen måneder, men over tid fungerer det ikke.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

pr idag bruker jeg rimelig mye penger på slikt som dere sier her, mat her, drikke der, byen osv osv, men jeg mener og tror at hvis man får seg sitt eget sted så lærer man seg å kose seg mer der, og da går slike utgifter automatisk ned?

 

Idag bor jeg jo hjemme hos foreldrene mine, så man vil jo være minst mulig hjemme, for å slippe å høre skravla gå om ditt og datt man skulle ha gjort, helst i forrige uke

Lenke til kommentar
pr idag bruker jeg rimelig mye penger på slikt som dere sier her, mat her, drikke der, byen osv osv, men jeg mener og tror at hvis man får seg sitt eget sted så lærer man seg å kose seg mer der, og da går slike utgifter automatisk ned?

7924240[/snapback]

Ikke for min del. Spiser mer junkfood, drikker mer brus og det går med mer alkohol enn det gjorde da jeg bodde hjemme. Mulig det bare er meg ;)

Lenke til kommentar
pr idag bruker jeg rimelig mye penger på slikt som dere sier her, mat her, drikke der, byen osv osv, men jeg mener og tror at hvis man får seg sitt eget sted så lærer man seg å kose seg mer der, og da går slike utgifter automatisk ned?

7924240[/snapback]

Ikke for min del. Spiser mer junkfood, drikker mer brus og det går med mer alkohol enn det gjorde da jeg bodde hjemme. Mulig det bare er meg ;)

7924243[/snapback]

 

Alle er jo forskjellige :cool:

Men er noen av mine tall totalt urealistiske?

Eller er det noe rundt der som er realistisk å tro?

Lenke til kommentar

Bare det at du har tenkt igjennom det på forhånd er jo veldig positivt - det er ikke alle som gjør det og dermed plutselig får sjokk når de ser hvor lite som blir igjen av lønna si til tøys og moro i forhold til hvordan de hadde det når de bodde hjemme.

 

Men alle må flytte en gang (jo før, jo heller synes jeg), så har du en del å gå på etter at alle faste utgifter er dekket så går det nok helt fint.

 

Husk mobilutgifter og ;)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
nrk-lisens  150

7924224[/snapback]

NRK-lisensen er på 2103,84 som vil utgjøre ca 175 pr mnd. Strøm synes satt lavt (husk at strøm er to deler: linjeleie m/frakt av strøm, og selve strømmen). Forsikring synes satt lavt (er dette bare innbo?). Mat er også noe lavt (særlig hvis du skal spise litt sunn mat inne i mellom).

Lenke til kommentar
nrk-lisens  150

7924224[/snapback]

NRK-lisensen er på 2103,84 som vil utgjøre ca 175 pr mnd. Strøm synes satt lavt (husk at strøm er to deler: linjeleie m/frakt av strøm, og selve strømmen). Forsikring synes satt lavt (er dette bare innbo?). Mat er også noe lavt (særlig hvis du skal spise litt sunn mat inne i mellom).

7924379[/snapback]

 

Herregud, så mye for noe jeg absolutt ikke bruker... mulig om jeg ikke skaffer meg en skjerm uten tv-tuner.... ser jo aldri på tv

Lenke til kommentar

Ifølge budsjettkalkulatoren til sifo hadde det gått 6800 i måneden for min del, og det er uten strøm og leie. o_O

 

Selv hadde jeg regnet med kansje 3-4000+leie. Syns summene den foreslo under de forskjellige postene var litt vel høye though.(20-50, aleneboer, ingen bil/barn)

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Jeg synes tallene dine egentlig ser ganske greie ut. Det er et par år siden jeg var student, men jeg hadde ikke stort mer å rutte med jeg heller.

Jeg satte også av et par hundre kroner i måneden fast på en annen konto, greit å ha om noe plutselig blir ødelagt og krisen er der. (Eller når julegavebudsjettet plutselig sprakk.)

 

Jeg ble nok mer hjemme med venner og film etter jeg fikk eget bo. Jeg har stor forståelse for det du sier om overhengende masete foreldre. Det er mye kosligere å være hjemme på eget sted.

 

Ellers vil jeg bare legge til at du må beregne inn et par tusenlapper i en engangssum ved flytting. Du må sikkert kjøpe inn litt ditt og datt til å begynne med. Basismat er en ting, men også ting og tang som du har bruk for til kjøkken, bad og soverom.

 

Forstår at du har en gavemild mor, så sørg for å ymte innpå hva som kunne ønskes av innflyttningspresang. Kanskje du har en bestemor, tante osv som vil gi deg noe også?

Sengetøy, håndkler, kjøkkenutstyr....jeg kan f.eks foreslå toastmaskin som kan bli veldig hendig som aleneboer.

Tenk over hva du trenger.

 

Jeg har flyttet fire ganger...og hver gang har jeg måtte kjøpe inn både ditt og datt.

Man glemmer fort den biten.

 

Ønsker deg lykke til!

Du kommer til å få det kjempe fint for deg selv!! :D

Lenke til kommentar

Bruk mindre på leie og mer på uforutsette ting. 1500 på mat er kanskje litt lavt (50 kroner dagen), og gir lite rom for utskeielser.

 

Jeg spiser forøvrig fint for under 50 kroner dagen, men det går i lunsj til 15 kroner og (FirstPrice) fiskepinner til middag. Hver dag. De fleste er mer kresne enn meg.

Lenke til kommentar
Heisann

 

Jeg er ikke veldig langt ifra å flytte hjemmenifra for første gang, og prøver iden annledning å kartlegge noen utgifter for å se om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Hittil har jeg disse postene:

(Prisene er pr mnd, leiligheten er på ca 50kvm)

 

strøm  700

leie  5300

mat  1500

mndkort  550

nrk-lisens  150

Forsikring 100

internett 400

Tull og kos  500

sum 9200,-

 

Er det noe som er veldig urealistisk her? eller noen meget viktige poster jeg har utelatt? jeg er en forholdsvis små spist fyr, så hiver ikke i meg så veldig mye mat.

 

Håper på svar

Joakim

7924224[/snapback]

 

5300kr i husleie? Skift leilighet. Jeg trodde de 4500kr eg betalte var mye..Du kommer til å bruke mer enn 1500kr i måneden på mat.. gang det med 2. ikke betal nrk lisens. Send brev til lisensavdelingen der du sier at tven din er ødelagt og kastet på dyngen, eller hvis du bestiller ny tv gjør det i foreldrene dine sitt navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...