Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

slave på jobben! og livet mitt er Vondt!


On1Musha

Anbefalte innlegg

Grenseløs Grønn Finnskog heter jobb\prosjektet, møte opp på første dagen med 20 andre som også skulle jobbe der,5 ungdomer på min alder og 15  voksene, + 2 skjefer. det vi skal gjøre der er å rydde 2 mil i Finnskogleden med motorsag og ryddesag.  men siden det var høst og snart vinter så skulle vi sette opp noen gapahuker og noen utedasser ut i skauen først og noe annet smått sa dem, for meg virka det helt OK.  1 mnd gikk som bare det, men plutselig begynte jeg å merke at jeg og resten av undomene fikk di TYNGSTE jobba, vær dag etter jobb har jeg kommet hjem og spist og lagt meg til å såve, jeg orka ikke noe annet, helt for JÆVELIG for å si det mild,  jobber fra 08:00 til 15:00 og tjener 100 kr dagen?

 

 

 

Sakset fra NAV.no:

 

Tiltak i arbeidsmarkedsbedrift

 

"Økonomiske ytelser under tiltaket

 

Du er arbeidstaker og mottar lønn som fastsettes etter forhandlinger, som i arbeidslivet forøvrig."

 

I arbeidslivet forøvrig betales det ikke kr. 100,- pr dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du har problemer med å få frem ord, ikke øv deg på hva du skal si. La det komme spontant, så skal du se at ordene ramler ut av deg. Ikke tenk over hva du skal si, bare si det som det er. Funka for meg da jeg skulle til fastlegen :)

8119705[/snapback]

 

 

skal testes :dribble:

Lenke til kommentar

jaja... vet ikke om jeg skrev at mamma og pappa maste på meg om jobb på kiwi?

 

men jaja... har i alle fall vært å søkt: Kiwi, ikke ledig jobb, MEN, levere en søknad så ligger jeg i arivet sa skjefen. :) Rema 1000, kansje ledig jobb, lever søknad sa skjefen glad. :) Spar, Ledig jobb, bare å levere en liten søknad så skal alt være i box. :D

 

så var jeg på aetat... får å få hjelp med søknad. hun jeg har som støtekontakt var opptatt så eg spurte i skranka om noen kunne hjelep meg med å skrive en. da sa ei annen dame at nei den måtte jeg skrive selv! haha da kom pappa og leksa hun opp! hahaha!

 

så ble pappa med inn og tokk en LANG prat med meg og støtekontakta mi (når hun ble ledig) og jeg skjønte alt litt mere! så i morgen kl 10:00 skal jeg på aetat og få skrivi ferdig søknadene mine til alle butikkene :)

 

noen som trur jeg kansje trenger en hår klipp? har prøvd å spart til rasta hår... så ja jeg har 10000 knuter, og EN nesten ferdig rasta flette:) så haha ja jeg ser kansje litt rar ut... får jeg dekt en hår klipp av sosialen? pappa mener det. men er ikke sikker jeg :hmm:

 

i dag har det var en KJEMPE fin dag! enså lenge? grua meg sikelig til å gå å spøre... :blush: men det var IKKE farlig i det hele tatt! nå tenker jeg tilbake, og ser hvor dum jeg var! ikke noe å grue seg for! :love:

Lenke til kommentar
jaja... vet ikke om jeg skrev at mamma og pappa maste på meg om jobb på kiwi?

noen som trur jeg kansje trenger en hår klipp?  har prøvd å spart til rasta hår... så ja jeg har 10000 knuter, og EN nesten ferdig rasta flette:) så haha ja jeg ser kansje litt rar ut...  får jeg dekt en hår klipp av sosialen? pappa mener det. men er ikke sikker jeg  :hmm: 

8135049[/snapback]

Å se kortklipt og velstelt ut er ihvertfall ingen ulempe. ;)

 

Om du kan få dekket hårklipp av sosialen vet jeg ikke, men det høres tvilsomt ut. Faren din får spandere.

Lenke til kommentar
jaja... vet ikke om jeg skrev at mamma og pappa maste på meg om jobb på kiwi?

 

men jaja... har i alle fall vært å søkt:  Kiwi, ikke ledig jobb, MEN, levere en søknad så ligger jeg i arivet sa skjefen.  :)  Rema 1000, kansje ledig jobb, lever søknad sa skjefen glad. :)  Spar, Ledig jobb, bare å levere en liten søknad så skal alt være i box. :D

 

så var jeg på aetat... får å få hjelp med søknad. hun jeg har som støtekontakt var opptatt så eg spurte i skranka om noen kunne hjelep meg med å skrive en. da sa ei annen dame at nei den måtte jeg skrive selv! haha da kom pappa og leksa hun opp! hahaha!

 

så ble pappa med inn og tokk en LANG prat med meg og støtekontakta mi (når hun ble ledig)  og jeg skjønte alt litt mere!    så i morgen kl 10:00 skal jeg på aetat og få skrivi ferdig søknadene mine til alle butikkene :)

 

noen som trur jeg kansje trenger en hår klipp?  har prøvd å spart til rasta hår... så ja jeg har 10000 knuter, og EN nesten ferdig rasta flette:) så haha ja jeg ser kansje litt rar ut...  får jeg dekt en hår klipp av sosialen? pappa mener det. men er ikke sikker jeg  :hmm: 

 

i dag har det var en KJEMPE fin dag! enså lenge?    grua meg sikelig til å gå å spøre... :blush:  men det var IKKE farlig i det hele tatt! nå tenker jeg tilbake, og ser hvor dum jeg var! ikke noe å grue seg for! :love:

8135049[/snapback]

 

Ah dette var ufattelig positivt for din del. Her ramler det sakte men sikkert på plass for deg. Kjempefint.

 

Anbefaler å spandere på seg en klipp slik at du ser velstelt ut. Førsteinntrykket har mye å si, en person med flistrede halvlangt hår appelerer ikke mye til arbeidsgiveren. Men derimot en person med kort velstelt hår sier mer. Mennesker er rare slik sett som lar førsteinntrykket ha så mye å si, men nå er det bare en gang slik.

 

Koster foresten ikke mye med en klipp, betalte i alle fall under 600 for klipp med bleiking (og da hadde jeg LANGT hår, hakke klippa meg sidan desember i fjord og jeg har hårvekts alla angro).

 

Er kjempefint å lese at det nå går fremover for deg. Har fulgt med i denne tråden en liten stund nå (selv når jeg var på 14 dagers forumferie) og det gleder meg å se fremgang.

 

Keep up the mighty good work :thumbup:

Lenke til kommentar

Første mål er oppnådd! Du har levert søknadene. Føles det ikke deilig? Tror noe av det neste du burde tenke på nå er hva du virkelig er interessert i. Tenkt ut en jobb, eller kanskje bare et tema (Historie? Samfunnsfag? IKT?) du kunne hatt lyst til å holde på med resten av livet, og så legge noen langsiktige planer. Regner med at du tross alt ikke vil forbli der du er akkurat nå resten av livet? ;)

 

Du virker å ha fått riktig innstilling til ditt eget liv nå, og en god innstilling er det viktigste du har for å lykkes. Hold motivasjonen der den skal være, så får du til hva du vil. ;)

Lenke til kommentar

har vert på sosialen og søkt på Livsopphold + nye sko + ny hår klipp... og bak på søknads sjema, på utdypelse av hva jeg søker.. skrev jeg: nye sko + hårklipp for å se litt mere respektabel ut... trur dere at jeg kommer til å få penger til en klipp? ser jo ut som en snurrebass på hue nå!

Lenke til kommentar

Kommer ann på hvor snill saksbehandleren din er. Er du heldig får du det som du vil men vær oppmerksom på at det kan og gå gaiken. Men får du innviglet livsopphold får du i det minste litt penger (ca 3k i månden +-) som skulle dekke en god hårklipp til ca 400 spenn. Verd å investere i i alle fall :)

Lenke til kommentar
Kommer ann på hvor snill saksbehandleren din er. Er du heldig får du det som du vil men vær oppmerksom på at det kan og gå gaiken. Men får du innviglet livsopphold får du i det minste litt penger (ca 3k i månden +-) som skulle dekke en god hårklipp til ca 400 spenn. Verd å investere i i alle fall :)

8162308[/snapback]

 

 

ja hehe.. man må jo se "LITT" velstelt ut.. noen som har peiling på ansikts rens? får STYGGE kviser? må nesten ha det også! med engang kvisene mine er borte så kommer dem tilbake! pappa sier at det er pga at jeg sitter så mye inne! men det er IKKE sant! i fjord da jeg gikk på skole i trondheim - folkehøyskole.. var jeg jo nesten ute VÆR dag! kjørte cross og sto på snowboard HELE tiden! og jeg hadde kviser da også!

Lenke til kommentar
ja hehe.. man må jo se "LITT" velstelt ut..  noen som har peiling på ansikts rens? får STYGGE kviser? må nesten ha det også! med engang kvisene mine er borte så kommer dem tilbake! pappa sier at det er pga at jeg sitter så mye inne! men det er IKKE sant! i fjord da jeg gikk på skole i trondheim - folkehøyskole.. var jeg jo nesten ute VÆR dag! kjørte cross og sto på snowboard HELE tiden! og jeg hadde kviser da også!

8162653[/snapback]

Kviser er ofte noe man får i en periode, og så går det over etterhvert når man blir eldre. Du kan kanskje prøve med "Clearasil" eller noe sånt, men det hjelper nok ikke veldig mye. Hvis du har et kosthold med mye "usunn mat" (snacks, sjokolade, etc), så kan det muligens hjelpe litt å spise sunnere.

Lenke til kommentar
ja hehe.. man må jo se "LITT" velstelt ut..  noen som har peiling på ansikts rens? får STYGGE kviser? må nesten ha det også! med engang kvisene mine er borte så kommer dem tilbake! pappa sier at det er pga at jeg sitter så mye inne! men det er IKKE sant! i fjord da jeg gikk på skole i trondheim - folkehøyskole.. var jeg jo nesten ute VÆR dag! kjørte cross og sto på snowboard HELE tiden! og jeg hadde kviser da også!

8162653[/snapback]

 

Se litt her.

 

Har selv brukt den Avene og er fornøyd med virkningen. Clerasil tørker bare ut huden mer enn den hjelper, er i alle fall det jeg fikk av info fra hun på hudpleien som renset ansiktet mitt :)

Lenke til kommentar
ja hehe.. man må jo se "LITT" velstelt ut..  noen som har peiling på ansikts rens? får STYGGE kviser? må nesten ha det også! med engang kvisene mine er borte så kommer dem tilbake! pappa sier at det er pga at jeg sitter så mye inne! men det er IKKE sant! i fjord da jeg gikk på skole i trondheim - folkehøyskole.. var jeg jo nesten ute VÆR dag! kjørte cross og sto på snowboard HELE tiden! og jeg hadde kviser da også!

8162653[/snapback]

 

Se litt her.

 

Har selv brukt den Avene og er fornøyd med virkningen. Clerasil tørker bare ut huden mer enn den hjelper, er i alle fall det jeg fikk av info fra hun på hudpleien som renset ansiktet mitt :)

8163270[/snapback]

 

 

 

Takk... skal testes! får jeg penger i morgen blir det NY klipp og denne Avene greia:)

 

noen som vet om en respektabel klipp? har ganske langt hår nå... MYE knuter i håret!

er det kansje lurt å gre ut knutene før jeg drar til frisøren?

Lenke til kommentar
Er vel bare å si du vil være kortere og skikkelig :) Gre ut knutene og vask håret godt før du drar, jo mer arbeid de må gjøre der jo mer må du betale for det.

8164834[/snapback]

 

 

åja.. hehe det tenkte jeg ikke på! jepps skal jeg gjøre med en gang:)

 

jeg er en av mange som sutrer for ingen ting... etter jeg har sett på noen programer i den siste uka nå.. skjønner jeg at det er folk der ute som har det MYE være enn meg!

 

vett ikke om noen av dere så på 21 år gammel baby i dag jeg? jeg ble rørt av å se på den stakart ungen :cry:

 

også følger jeg med på 7 Heaven da.. ikke at jeg er så kristen av meg.. men jeg synes nå jeg lærer "litt"

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei ! Kom over dette innlegget og tenkte derfor og bare legge igjen en hilsen. Jeg jobber også for Grenseløs Grønn Finnskog. Har vært med siden prosjektet startet og vi har jobbet sammen. Tror kanskje du har gitt litt feilaktig opplysninger. Så jeg tenkte å være snill og rette på det :) Du skriver at du bare tjente 100 kr timen. Da lurer jeg på, hva slags stønad fikk du ? Var det dagpenger, individstønad, atføring, reabliteringspenger ? Her på prosjektet har jeg ikke hørt om andre som tjener bare 100 kr dagen. Så jeg syns det hørtes litt rart ut. Også skriver du at ungdommene fikk de tyngste jobbene. Det høres litt feil ut. Siden jeg er en av de yngste og jeg har aldri følt det slik. Her har jeg sett at både yngre og eldre jobber med det samme. Flere unge har sluttet. Men vet du egentlig den virkelig grunnen ? Ikke det nei. Da skal jeg fortelle deg. Har du hørt om holdning? Alle mennesker har en holdning. Enten den er positiv eller negativ. Og de fleste ungdommene her har vært negative. De har ikke tålt og blitt snakket til og de har heller ikke klart og gjøre som sjefene sier. Du sier at vi jobber kl 08.00 til 15.00. Dette er riktig. Men du vet det at det er en time kortere arbeidsdag enn normalt ? Dette prosjektet er til for at alle skal komme seg ut, være sosiale og vise at de mestrer en vanlig arbeidsplass. Noe du ikke viste. Og du skriver noe om at vi reparerte den private lastebilen til sjefen. Men vet du hvorfor vi gjorde det ? Det var fordi vi på prosjektet skulle låne bilen av arbeidslederen. Og det har vi gjort. Den brukes gjerne flere ganger om dagen. Og for å være helt ærlig hadde vi ikke klart oss uten den. Så du skal være takknemlig. Men men. Det virker det som du har vanskelig for og være. Også 40 000-50 000 ? Hvor har du fått det fra? Det var da litt av en sum du kom fram til... Du sier du har store ryggproblemer, men da tror jeg ikke du har lagt det fram ordentlig for sjefene. Du sier de ikke tror deg. Kanskje det er pga holdningen din ? Det jeg fikk inntrykk av da du jobbet her var at du ikke gadd og gjøre noe. Det virket som du lurte deg unna og du hadde mye ugyldig fravær. Det jeg syns du burde gjøre er og oppsøke psykologisk hjelp. Det er bedre enn og sitte å skrive usannheter her. Du kan få psykologisk hjelp gratis igjennom sosialkontoret. Og det syns jeg du burde prøve. Jeg trives utrolig godt på prosjektet og her er det bare snille mennesker. Dagene er fylt av humor og godt humør. Og hvis du hadde hatt rette holdningen ville du har trives her og :)

Lenke til kommentar
Flere unge har sluttet. Men vet du egentlig den virkelig grunnen ? Ikke det nei. Da skal jeg fortelle deg. Har du hørt om holdning? Alle mennesker har en holdning. Enten den er positiv eller negativ. Og de fleste ungdommene her har vært negative. De har ikke tålt og blitt snakket til og de har heller ikke klart og gjøre som sjefene sier.

8961732[/snapback]

Dersom et flertall av de unge slutter, så bør vel sjefene vurdere hvordan de håndterer å kommunisere med dem. Når et stort flertall av dem slutter fordi de føler de blir urettferdig og dårlig behandlet er det neppe kun deres holdninger det er noe galt med. Men det er så klart vanskelig for en som er fornøyd å sette seg inn i situasjonen til noen som ikke er det.

 

Du burde kanskje vurdere tanken om at du ikke vet alt som foregår? Du sier du har inntrykk av at trådstarter ikke ville gjøre noe. Hva om ryggplagene gjorde så han ikke orket å gjøre noe? Vet du om sjefene faktisk spurte om det? En god sjef vil undersøke om det er muligheter for å bedre arbeidsmiljøet, og han vil undersøke om det kanskje er noe som plager arbeidstageren. Om en sjef automatisk antar at det kun er holdningene til ungdommen det er noe galt med uten å undersøke hva de kan gjøre annerledes for å bedre de holdningene, da har den sjefen feilet fullstendig. Særlig når det er snakk om et prosjekt av den typen det er snakk om her.

 

Bytt ut sjefen med noen som tar oppgaven litt mer alvorlig istedet for å kun skylde på holdningen til samtlige ungdommer som kommer, så blir det muligens bedre for alle.

 

Og med mindre du selv er sjefen der, har du vel faktisk ikke noe grunnlag for å si noe som helst om pengebeløpene det var snakk om. Du har ikke oversikt over andres inntekt, og du har heller ikke oversikt over prosjektets inntekter og utgifter med mindre du sitter med administrasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...