Gå til innhold

TES: Starter på nytt - hvilken klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte Oblivion (X360-versjon) for lenge siden, men ble lei etter level rundt level 7... Jeg gjorde Thieves Guild, DB og Mages Guild men ikke main quest. Characteren min var mage. Jeg gikk så treigt opp level fordi jeg brukte ikke mine magiske evner.

Jeg har planer om å starte igjen, men er usikker på hvilken klasse som passer best. Det hadde vært dumt å starte på nytt med en klasse jeg ikke utnytter... Kanskje Thief hadde vært noe for meg? Eller Warrior? Hva synes dere er morsomst? Det vipper litt over på thief, men er usikker mht at jeg er begrenset til light armor..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg kjøpte Oblivion (X360-versjon) for lenge siden, men ble lei etter level rundt level 7... Jeg gjorde Thieves Guild, DB og Mages Guild men ikke main quest. Characteren min var mage. Jeg gikk så treigt opp level fordi jeg brukte ikke mine magiske evner.

Jeg har planer om å starte igjen, men er usikker på hvilken klasse som passer best. Det hadde vært dumt å starte på nytt med en klasse jeg ikke utnytter... Kanskje Thief hadde vært noe for meg? Eller Warrior? Hva synes dere er morsomst? Det vipper litt over på thief, men er usikker mht at jeg er begrenset til light armor..

7916745[/snapback]

Wood Elf - Thief - The thief er tingen for deg!

Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Skrevet

Beste er jo å bare velge custom, også velger du de skillsa du har lyst til å bruke på den characteren. :)

Skrevet

Lag en thief-assassin liknende custom-class, f.eks:

Major skills:

- Sneak (Agility)

- Marksman (Agility)

- Light Armor (Speed)

- Blade (Strength)

- Illusion (Personality)

- Block (Endurance)

- Mysticism (Intelligence)

Mysticism og Illusion har jeg hovedsakelig valgt pga. henholdsvis Detect Life, Soul Trap, Dispel og Chameleon, Invisibility, Paralyze, Night-Eye.

Security er det ingen grunn til å ha som major skill i grunn, da det tar alt for lang tid å skille den til at den påvriker level-progress. Du vil uansett være istand til å åpne alle låser da det til syvende og sist kommer ann på hvor flink du er, ikke hvor høy skill du har. (NB: Såfremt du ikke spiller med noen modifikasjoner som gjør det umulig å åpne for vanskelige låser, f.eks. OOO)

Athletics og Acrobatics sier seg selv. De vil du skille så mye på hele tiden, at du vil få problemer med å oppnå x5 modifier på stats ved lvl-up om du har de som major skills, bortsett fra speed. Da er det like greit å ha de som minor. Du er så godt som garantert x5 modifier på speed ved hver lvl uansett.

Som race velger jeg selv Breton, da det er like greit å få en boost på ymse magi-skills man ikke bruker noe spesielt. Boost på skills man skal levle på resulterer bare i lavere oppnåelig max-lvl og tregere lvl-økning. Det kunne selvsagt ha vært kjekt med bonus på Security ved å velge Kahjiit eller Argonian, men som allerede nevnt, det er strengt tatt ikke nødvendig.

Som Birthsign ville jeg ha valgt The Mage. Litt ekstra magica er kjekt å ha. Det er strengt tatt ingen som er spesielt interessante, så hvorfor ikke.

Målet er å få en character som ikke er alt for sterk i noe som helst fra starten av. Man kunne selvsagt ha lagd en melee-warrior med full fokus på strength og blade fra starten av, som ville ha eid det meste uten problemer, men det blir kjedelig i lengden, spesielt siden man ville ha makset de skillsene så tidlig, at det blir mye vanskeligere å øke lvl når man nærmer seg 15-20.

Dette er på ingen måte en fasit.

Skrevet

Takk for fint og langt svar Wlffrsether, men jeg har allerede valgt Thief, og er på level 5. Hva er x5 modifier som du snakker om? Hadde vært dumt hvis jeg gikk glipp av noe viktig...

Skrevet

- Du går opp lvl når du har gått opp til sammen 10 hakk på major skillls.

- Hver skill er knyttet opp mot en attribute.

- Du får 3 poeng du fritt kan distributere på attributes ved hver lvl-up.

Hvis du, i løpet av den tiden du har gått opp 10 hakk på major skills, har gått opp et visst anntall hakk på skills som er knyttet opp mot f.eks. Speed, så vil du få en bonus ved lvl-up på nettopp denne attributen.

Her er tabellen som bestemmer hvor mange hakk du vil øke hver attribute med pr. lvl-poeng, alt etter hvor mange hakk du har gått opp i skills som tilhører en spesifik attribute:

* 0 gir den vanlige x1 på valgt attribute

* 1-4 gir x2 på valgt attribute

* 5-7 gir x3 på valgt attribute

* 8-9 gir x4 på valgt attribute

* 10 eller mer gir x5 på valgt attribute

Så la oss si at du har alle 3 Speed-skills som major; Acrobatics, Athletics og Light Armor. Athletics og Acrobatics vil øke hele tiden, ganske enkelt ved at du løper rundt i verden og hopper overalt. I kamp vil du i tillegg gå opp i Light Armor. Dette betyr at du kjapt vil gå opp i lvl og naturligvis få x5 bonus på Speed. Det vil derimot gjøre at du ikke vil rekke å gå opp nok på andre skills som er knyttet til andre attributer. Derfor er faren stor for at du ender opp med en lvl 10-12 character med 100 i speed etter veldig kort tid, men med manko på andre attributer. Du vil ende opp som en gimp, som det populært kalles.

Selv prøver jeg alltid å ha en av hver skill som er knyttet til en spesifik attribute, som major skills. På denne måten har jeg muligheten til å kontrollere lvl-up og hvilke attributer jeg vil øke når.

Skrevet

Ehm... ok:/

Jeg synes Obivion er litt for komplisert, med slike ting som dette :( Kan du gi meg noen tips da, til hvilke ting jeg burde trene og hvor jeg kan trene opp skillsa? mine major skills er Acrobatics, Light Armor, Marksman, Mercantile, Security, Sneak, Specchcraft...

Skrevet

Hvis du skal begynne på nytt ville jeg valgt:

Stealth

Marksman

Blade

Illusion

Conjuration

Alchemy

Light Armor

Wood-Elf male

Specialization: Stealth

Hadde i tillegg lasta ned OOO 1.31 først :)

Skrevet

Et generelt tips er som følger: se på hvilke skills du kommer til å bruke. Hvis 2 eller flere av disse er knyttet opp til samme attribute, så bør du helst unngå å bruke mer enn 1 av disse som major skill.

Ellers er det både lurt og mer givende i lengden å benytte seg av forskjellige skills. Variasjon osv. Man kan komme seg langt med kun sverd, men man blir lei av å drepe alt på ett slag etterhvert, og hvis man da bestemmer seg for å prøve noe annet, så vil det bli vanskelig siden motstanderene er sterkere og dine andre skills er lave. Spesielt siden du Har Xbox360-versjonen og ikke muligheten til å bruke andre modifikasjoner enn de offisielle.

Generelt eksempel:

Bruk bue eller magi for å starte en kamp. Er det en magiker du slåss imot så kan Silence være et tips for å få nærkontakt. Når du har skutt et par piler/flammekuler, så drar du fram våpenet ditt og gyver løs. I samme omgang kan du gjøre klar et par magier som skader eller på andre måter gjør motstanderen din svakere. Er det flere motstandere, så bruker du en Summon-magi av et eller annet slag, slik at du kan konsentrere deg om en om gangen, eller kanskje en Command-magi slik at motstanderen hjelper deg. Bruk skjold aktivt og la motstanderen din slå et par ganger på deg om du tåler det. Ikke bruk power-attacks. AI'en blokkerer mye, så det kan straffe seg å bare hakke ivei. Plukk opp det meste av reagents som du enten spiser eller lager potions av. Disse kan du igjen tjene penger på. Night-Eye er det kurrant å ha aktivt stort sett hele tiden du er inne i en dungeon, noe som også gjelder Detect Life. Bruk Restore Health/Fatigue etter/under kampen.

På denne måten vil du gå opp i flere skills samtidig og gjøre deg sterkere på flere områder. Etter en slik fight og det som følger etterpå, så har du brukt; Marksman, Destruction, Blade, Heavy/Light Armor, Block, Athletics, Marksman, Conjuration, Illusion, Restoration, Destruction, Mysticism og Alchemy. Variasjon fryder.

Det vil nok gå tregere å gå opp i level i starten av spillet, men det vil nok lønne seg i det lange løp.

Det er for all del mulig å spille med kun de skills som tilhører de forskjellige spesialiseringsveiene (Stealth, Magic og Combat), noe som er både morsomt og utfordrende, men det kan virke demotiverende de første gangene man spiller Oblivion. Dette er selvsagt en smaksak og varierer fra person til person, men det vil nok øke spillelysten om du utforsker alle aspektene av spillet.

Skrevet
Ehm... ok:/

Jeg synes Obivion er litt for komplisert, med slike ting som dette :( Kan du gi meg noen tips da, til hvilke ting jeg burde trene og hvor jeg kan trene opp skillsa? mine major skills er Acrobatics, Light Armor, Marksman, Mercantile, Security, Sneak, Specchcraft...

7928084[/snapback]

Det er lett å bli avskrekket - don't. Når du levler opp, bare velg de attributtene med høyest X bak. Pleier å funke. :)

Skrevet

Gjør det enkelt og ta en ting om gangen. Når du skjønner deg på en ting kan du se på neste. Spillet er såpass åpent at du ikke klarer å rote det til seriøs uansett. Save ofte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...