Gå til innhold

Hjelp til valg av rimelig SATA harddisk.


phex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vis du er rask nå så har netshop et kjempe tilbud på Western digital 500 gb. Link :)

 

Løp å Kjøp  :D

7911556[/snapback]

Takk for tipset! Litt synd at den ikke er på lager, men ... Flere som som har noen anbefalinger? Fant dette tilbudet hos Mulitcom: WESTERN DIGITAL CAVIAR SE 400GB. Er dette noe å se nærmere på? Er det en stor fordel med NCQ-støtte? Synes nemlig denne harddisken ser ganske fin ut: Seagate Barracuda 7200.10 250 GB SATA.

 

Nå trenger jeg deres hjelp til å velge. :)

 

EDIT: Etter litt mer surfing tror jeg valget står mellom en av de to nedenfor:

 

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

 

Western Digital Caviar SE 400 GB

 

Hvilken hadde dere valgt?

Endret av phex
Lenke til kommentar

Jeg har 2 stk av de Seagate diskene. De er ikke de stilleste i klassen, men de er veldig stabile og driftssikre.

 

@inferror: Du har valgt feil Seagatedisk i den sammenligningen. Alternativet her var en 7200.10 ikke en .9: http://www23.tomshardware.com/storage.html...l2=134&chart=34 En 7200.10 er MYE kjappere enn en .9: http://www23.tomshardware.com/storage.html...l2=142&chart=34

Endret av Bza
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg kunne hive meg med her.. Hva om kriteriene er støysvak og driftsikker, over 250GB?

 

Sliter litt med å velge. Det jeg lurer på er og om det er veldig stor forskjell på f.eks. samsung spinpoint 250GB, 400GB og 500GB når det kommer til støy?

Er det lurt å kjøpe 2 250GB da eller 1 500GB?

 

Har for tiden en WD som må byttes ut og er lei bråket fra den, selv om jeg er fornøyd med merket...

Lenke til kommentar

Uten tvil Seagata Barracuda 7200.10 320GB eller større. Grunnen til dette er perpendikulær lagringsteknologi som utnytter plassen langt bedre enn sine konkurenter og er lynrask. To slike i RAID0 f.eks gir deg en formidal ytelse. 16mb cache er heller ikke å forrakte.

 

Faktisk så bråker ikke disen så aller verst, men få noe gummioppheng til den, da blir det bedre.

 

Har en slik selv, og som eks pleier jeg å dra frem svært gode resultater fra winrar. Denne disken er helt rå!

 

Til OS har jeg en WD Raptor 74GB. Det som er viktig for deg som skal ha til videoredigering er jo generelt svært god ytelse på diskene dine og mye ram.

 

Siden det er litt opprop for å bruke prisguide, så skal jeg ikke henvise deg til komplett.no.... Hehe, sjekk prisen her!

Lenke til kommentar
Ok.. Men vil 2 250GB bråke mer enn 1 500GB, på generell basis? Om man ser på dem som enkelt disker, ikke raid...

7918246[/snapback]

 

To disker bråker automagisk mer enn 1 disk. Mer vibrasjoner og "knatring" fra diskene. Men husk at støy er svært objektivt. Noen her kan faktisk mene at SCSI disker ikke er så værst, mens andre ikke kan fordra mekaniske lyder i det hele tatt.

 

Jeg mener selv jeg er i siste kategori, så er du allergisk, kan jeg anbefale deg følgende løsning: Silentmaxx HDD Silencer. Disse er å få kjøpt via 3Dfxcool.no, men de har ikke sendt meg pakken som jeg bestilte for snart to uker siden. Ikke svarer de på mail eller telefonhenvendelser heller. Så jeg kjøpte den fra vcore.dk i danmark.

 

Diskene blir svært så behagelige av en slik løsning, men det koster. Ellers er o-ringer å anbefale.

 

Sorry for HELT off-topic svar...

Lenke til kommentar
Har du pengene og behov for 500GB ville jeg absolutt gått for netshop sitt tilbud (1 095,-)

 

Grunn: Man får aldri nok diskplass og 500GB til 2.19 kr pr. GB er en ganske bra pris.

7918420[/snapback]

 

Veldig god pris! Men legger du på et par hundrelapper til, så får du altså lagringsteknologi ingen andre enn Seagate har og du får 5 års garanti. Det er ingen garanti ordning å kimse av...

Lenke til kommentar

I og med at flertallet anbefaler Seagaten så tror jeg jeg går for den. Budsjettet er heller ikke for stort så det passer meg fint at den ikke er dyrere enn den er.

inferror: Hvor man man kjøpt såkalte O-ringer? Er gummioppheng det samme som O-ringer?

 

andylove: Du sier at til videoredigering er det viktig med god ytelse på diskene og mye ram. Da har jeg et lite spørsmål. Bør jeg bruke Seagaten som OS-disk og heller bruke den gamle (250 GB, 7200 RPM, 8 MB cache) til videomateriale, eller bør jeg bruke den nye til videomateriale? Er det slik at det lønner seg å bruke den raskeste disken til OS? Skulle gjerne hatt en WD Raptor 74 GB, men den må jeg nok vente med en stund.

 

Til slutt lurer jeg på om hvis man har to harddisker i RAID0, mister man alle data hvis en av diskene ryker?

 

Takk for svar alle sammen!

Endret av phex
Lenke til kommentar
I og med at flertallet anbefaler Seagaten så tror jeg jeg går for den. Budsjettet er heller ikke for stort så det passer meg fint at den ikke er dyrere enn den er.

inferror: Hvor man man kjøpt såkalte O-ringer? Er gummioppheng det samme som O-ringer?

 

andylove: Du sier at til videoredigering er det viktig med god ytelse på diskene og mye ram. Da har jeg et lite spørsmål. Bør jeg bruke Seagaten som OS-disk og heller bruke den gamle (250 GB, 7200 RPM, 8 MB cache) til videomateriale, eller bør jeg bruke den nye til videomateriale? Er det slik at det lønner seg å bruke den raskeste disken til OS? Skulle gjerne hatt en WD Raptor 74 GB, men den må jeg nok vente med en stund.

 

Til slutt lurer jeg på om hvis man har to harddisker i RAID0, mister man alle data hvis en av diskene ryker?

 

Takk for svar alle sammen!

7918812[/snapback]

 

Jess, om du ryker et RAID0, så mister du data på begge diskene. Det er derfor man kjører sikrere RAID på lagringsdiskene. Les mer om RAID her!

Når det gjelder hvilken disk du skal ha som OS disk, så anbefales det å ha raskeste disk på OS'et. Helt klart Raptor burde være et førstevalg, om man har råd til dette. Men igjen så har du behov for en rask lagringsdisk og overføringshastighet pga videoredigering, så du må vurdere litt på diskene. Jeg ville vel kanskje ha SATA2 disken som OS disk og den andre som lagringsdisk.

Men jo mer du fyller på disken, selv om du har flere partisjoner på disken din, så vil den bli tregere. Derfor er tanken om minimalt med plater for lesehodene å lete igjennom. Derfor er også Raptor disken veldig bra. En plate og raske omdreininger på disken. Søketid og respons er viktig for en OS disk.

 

O-ringer kan du kjøpe på en VVS forhandler, det er snakk om såkalte ABS avløpsringer. Les mer om o-ringer her!

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...