Gå til innhold

PSP eller DS?


Sund

Anbefalte innlegg

Lurte på om jeg skulle kjøpe meg en bærbar maskin til alle feriene i forkant, men vet ikke hvordan jeg skal velge. Det står mellom PSP og DS! (eller kommer det noen nye?)

 

Noen som har prøvd begge? Eller bare prøvd den ene?

Trenger litt tips til å finne en vinner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte på om jeg skulle kjøpe meg en bærbar maskin til alle feriene i forkant, men vet ikke hvordan jeg skal velge. Det står mellom PSP og DS! (eller kommer det noen nye?)

 

Noen som har prøvd begge? Eller bare prøvd den ene?

Trenger litt tips til å finne en vinner :)

7861969[/snapback]

Dette er et veldig vanskelig spørsmål. Jeg har selv begge, og må innrømme PSP'n har ligget brakk en periode. Nå begynner det dog å titte fram nok gode spill til at jeg vurdere å ta den frem igjen.

 

En ting er sikkert, de "ekstra" funksjonene du får med en PSP er av liten verdi. Filmformatet er på vei ut, den er for stor til å være en MP3 spiller, nettleseren er kronglete osv. Det er spillene det står på, og akkurat der der et fryktelig vanskelig å kåre en vinner.

 

PSP har veldig pene spill, men samtidig er toutch screen tingene til DS også gøy, og gjør opp for dette på mange måter.

 

Hvilken maskin du bør kjøpe er avhengig av hva du liker:

 

Kjøp DS hvis:

- Du skal reise langt (bedre batteritid enn PSP, rundt 7-10 timer)

- Du liker klassiske Nintendo-spill, som Metroid og Super Mario

- Du ser for deg å spille spill som Nintendogs, Brain Training etc.

- Du trenger en maskin som tåler en støyt, den er godt bygd.

- Du kan tenkte deg å dra nytte av GameBoy Advance spillene som jo DS også kan spille

 

Kjøp PSP hvis:

- Den ligger godt i hånden din (jeg har litt problemer med å spille lenge på den)

- Du synes spillene til den er mer attraktive enn DS sine

- Du synes grafikken på DS er dårlig

- Du ikke skal reise lenge om gangen (den har dårlig batteritid, rundt 3 timer spill, kanskje mindre)

 

Prisaspektet lar jeg deg se på selv (: Jeg har nok hatt det mer gøy med min DS enn PSP, men som sagt begynner de gode PSP spillene også å dukke opp nå.

Endret av Knutsi
Lenke til kommentar

Jeg har begge og liker begge omtrent like godt :)

 

Er uenig i at nettlesern til PSP er kronglete. Etter litt bruk sitter den veldig gått hos meg. Den er også ganske rask og viser bilder og noen enkle Flash animasjoner.

Har ingen MP3 spiller selv så jeg bruker PSP til det også. Fungerer greit det også etter min mening. Så kan du jo få kamera til den om noen måneder.

Når vi kommer til spillene er det bare Fifa 07, Kao og Daxter jeg synes er ordentlig bra. Har ikke prøvd så veldig mange heller da. Om du liker fotball er Fifa 07 helt topp!

 

DS har jo Browser og MP3 spiller den også, men det må du jo kjøpe. (Har ikke prøvd noen av dem)

Spillene til DS er veldig gode etter min mening Mario Kart, Super Mario 64 DS, New Super Mario Bros, osv...

Bateriet er jo også mye bedre på DS ja.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er jo hva du liker! Liker du god grafikk som er i 3D? Eller enkel fargerik 2D grafikk?

 

Mario, Melda, Metroid vs GTA og bil-og-sportsspill.

 

DS:

+Sexy design( lite selvfølgelig)

+Laang batteritid

+Spill som Marie, Zelda, Metroid og andre klassikere

+Touch screnn

+mange gode og orginale spill

-ikke fult så god grafikk

-ikke 3D(kan være positivt også)

 

PSP

+Stor widescrenn skjerm

+multimedia muligheter

+3D og bedre grafikk enn DS

+et par perler her og :thumbup:

-liten batterilevetid

-mange uorginale spill og porter fra PS2

 

Håper dette var til hjelp, og håper du finner en konsol som passer DEG :thumbup:

 

Den jeg spiller mest på er DS :ohmy:

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er jo hva du liker! Liker du god grafikk som er i 3D? Eller enkel fargerik 2D grafikk?

 

Mario, Melda, Metroid vs GTA og bil-og-sportsspill.

 

DS:

+Sexy design( lite selvfølgelig)

+Laang batteritid

+Spill som Marie, Zelda, Metroid og andre klassikere

+Touch screnn

+mange gode og orginale spill

-ikke fult så god grafikk

-ikke 3D(kan være positivt også)

 

PSP

+Stor widescrenn skjerm

+multimedia muligheter

+3D og bedre grafikk enn DS

+et par perler her og :thumbup:

-liten batterilevetid

-mange uorginale spill og porter fra PS2

 

Håper dette var til hjelp, og håper du finner en konsol som passer DEG :thumbup:

 

Den jeg spiller mest på er DS :ohmy:

7862712[/snapback]

 

Hva i f mener du med "ikke 3d" på DS :whistle: ?

 

Hadde med DS og PSP på en 140 mils lang biltur i sommer. DS lite ble ikke bare mer brukt fordi den hadde de mest underholdende spillene, den ble også brukt av den grunn at den fordømte PSP-skjermen ikke tåler et fnugg av sol (du ser ikke en dritt :mad: )

 

Her er det trossalt snakk oom en bærbar spillmaskin. Etter mine standarder oppfyller PSP ikke noen av kravene jeg har til en bærbar spillmaskin (for reise). Svær, åpen skjerm, dårlig i sol, liten batteritid og ifølge meg enda et dårlig spillutvalg (Daxter er morsomt, men resten av utvalget kan fort mine om direkte PS2 porter + noe 2d "kreativitet" og puslespill du finner mye bedre eksempler på til DS). Det er ikke alle spillsjangre som egner seg til reise vet du, og PSP spillene består for det meste av disse sjangrene. Hvis du skal ha noe å spille med i stua, er PSP helt greit. Fin grafikk til å være bærbart (et krav den såvidt oppfyller), men ellers...meh! Har PSPen ennå, siden jeg liker MGS serien. Men det skulle ikke forundre meg om at QXL snart blir PSPens siste stopp på vei mot de evige jaktmarker.

 

Men uansett, valget er ditt. Kan jo hende at du liker PSP mye bedre enn meg.

Alle har forskjellig smak. Men det er ikke en maskin JEG anbefaler deg, den har faktisk dradd mer støv en mitt Sega Master System.

 

Hvis du skulle finne på og kjøpe DS. Sjekk ut feks. disse:

 

Hotel Dusk: Room 215, Elite Beat Agents, Metroid Prime: Hunters

, New Super Mario Bros, Yoshi's Island DS (Yoshi's Island 2), 42 All Time Classics, Age of Empires: Age of Kings, Tony Hawk's American Sk8land, Tony Hawk's Downhill Jam, Final Fantasy 3 (3d remake, har importert det, kommer til Europa snart), Phoenix Wright: Ace Attorney, Phoenix Wright: Justice for All, Trauma Center, Tetris DS, Actionloop, Brain Training, Resident Evil: Deadly Silence (litt elendig voice acting da :!: ), men bra likevel, Animal Crossing Wild World, Big Brain Academy, Nintendogs (ganske morsomt, selv om du er voksen), Castlevania: Dawn of Sorrow, Mario Kart DS, Diddy Kong Racing DS, Mario 64 (port), Pac-Pix, Zelda Phantom Hourglass (kommer en gang i år), diverse Pokemon spill, Dragon Quest....osv osv....

 

Noen av spillene har ikke nådd Europa enda, men det er oftest billigere å importere fra USA, noe jeg av og til gjør (feks. for Elite Beat Agents, Hotel Dusk og Final Fantasy 3 , Ds er regionfri).

 

Godt valg :thumbup:

 

PS: DS skal i framtiden ha mulighet til å koble seg til Wii, PSP har muligheten til å koble seg til PS3.

 

Ekstra innlegg angående homebrew: Hvis du har lyst til å bruke DS til film, MP3 og homebrew (feks. MSN), så kjøper du en M3 Simply (600kr + Micro SD kort). Homebrew til DS er faktisk blitt veldig stort nå, og det meste som feks MSN (ja, jeg mener MSN Messenger), bruker touchskjermen til det fulle. Kan faktisk med et homebrew verktøy fjernstyre PCen min med DSn (få opp skrivebordet og bruke stylusen til styring av mus). Ta en titt på feks disse :

http://www.youtube.com/watch?v=N0c-rHIJm0Q

Endret av KingKoki
Lenke til kommentar

Jeg har begge. Har spillt DS'en omtrent 2-3 timer, mens PSP'en er brukt daglig i 2 år nå.

 

Og med de nye mulighetene for PS1 spill så har man plutselig åpnet et spillbibliotek på flere tusen spill til maskinen.

 

Men om du går for PSP pass på at du ytnytter den til det fulle gjennom homebrew. Sjekk ut PSPNett.com eller PSPUpdates for mer infor om homebrew.

 

Enig i at batteri kan gå tomt raskt, men med en bil lader så er det problemet fikset ;) Eller om man skal fly så kan man invistere i et eksternt batteri for mange timer med spilling.

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg DS lite i fjor sommer og er veldig fornøyd med den. Selv om mange PS1 titler nå er tilgjenglig på PSP så syntes jeg noen av DS spillene, f.eks Phoenix Wright: Ace Attorney, er blant de beste spillene jeg noen gang har prøvd og ikke står noe tilbake for gamle PS1 klassikere. Skal starte på Hotel Dusk: Room 215 nå og det virker også som et veldig lovende spill.

 

På en annen side er det selvfølgelig en mulighet at en del av spillseriene som finnes på DS vil bli gitt ut på Wii. Det finnes allerede en Wii utgave av Trauma Center og et nytt Wario Ware spill kom nylig til Wii (Wario Ware Touched til DS er veldig morsomt). Så du kan jo risikere at spillbiblioteket til Wii og DS blir litt for likt og sånn sett kunne kanskje PSP vært et godt alternativ.

 

Men det enkleste og beste rådet er: Hvis spill er viktigst så velg den maskinen som har flest spill som appellerer til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...