Gå til innhold

Hjelp til valg av ekstern 500GB disk!


Anbefalte innlegg

Hei! :tease:

 

Da har folket her inne klart og overbevise meg til å kjøpe en ekstern disk :w00t:

Ettersom jeg ikke har erfaring med eksterne disker, håper jeg dere har erfaringer/tips og dele med meg :D

 

specs på disker er:

 

500GB (har hørt man får mest for 500gb)

usb 2.0 tilkobling

resten er opp til dere :tease:

 

Takk på forhånd! :thumbup:

Endret av minimee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil nesten si det er bedre å kjøpe et hovedkort som har støtte for SATA disker enn å svi av 900 på en kontroller.

Vet da ikke hvilke komponenter du har eller om det er hensiktsmessig for deg.

7862196[/snapback]

er enig der ja. er omtrent billigere å kjøpe nytt hovedkort enn sata kontroller.

 

hovedkort till 700-900 kr med sata porter på er bedre enn å kjøpe en sata kontriller til 700 kr.

 

jeg sier ikke at du skal gjøre det. men det er verdt det.

Lenke til kommentar

Det finnes da andre alternativer. Du har ikke spurt om dem, men:

 

Om du skal bruke HDDn til lagring/ikke OS og har USB 2.0 på hovedkortet vil en ekstern løsning fungere greit. f.eks enWestern Digital My Book Essential Edition 500 GB til 1379.

 

Et annet alternativ er å bare kjøpe en IDE disk om du har ledig plass på hovedkortet. Evt kvitte seg med en gammel "liten" disk og heller bruke 500GB disken.

 

Det er da fordel med å kjøpe en kontroller og SATA. Du vil kunne bruke disken senere, mulighet for mange ekstra disker osv.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

hm.. :hmm:

hvordan er en slik ekstern disk da?

har tenkt litt, å har IKKE tenkt til å bytte noen deler i pc'n :)

eneste som er av interesse er hdd og siden jeg har en bærbar så er det kanskje ikke så dumt med en "lagringsdisk" :tease:

 

Da blir vel det store spm om hvordan ekstern disk kan dere anbefale?

Er hastigheten betydelig lavere på en slik ekstern disk? :hmm:

 

 

Kan ikke gjøre annet en å takke for at dere kommer med svar og anbefalinger :thumbup:

Lenke til kommentar

Disk

Kabinett

 

Med dette kabinettet har du -også- mulighet til å kjøre eSATA hvis du skulle ha lyst til det. Krever i tillegg et kontrollerkort med eSATA-kontakt som du får til litt over en hundrings på eBay, inkludert porto. I motsetning til USB 2.0 er dette ingen flaskehals for ytelsen til den eksterne disken.

 

Ved å kjøpe disk og kabinett løst bryter du ingen garantier dersom du tar disken ut av kabinettet!

I tillegg er garantitiden gjerne 2 år på eksterne ferdigløsninger, og 3-5 år på løse disker.

Lenke til kommentar
Disk

Kabinett

 

Med dette kabinettet har du -også- mulighet til å kjøre eSATA hvis du skulle ha lyst til det. Krever i tillegg et kontrollerkort med eSATA-kontakt som du får til litt over en hundrings på eBay, inkludert porto. I motsetning til USB 2.0 er dette ingen flaskehals for ytelsen til den eksterne disken.

 

Ved å kjøpe disk og kabinett løst bryter du ingen garantier dersom du tar disken ut av kabinettet!

I tillegg er garantitiden gjerne 2 år på eksterne ferdigløsninger, og 3-5 år på løse disker.

7865800[/snapback]

 

Genialt :tease:

har aldri tenkt på det på den måten :hrm:

men da blir vel det klare valget å kjøpe hver for seg!

 

men, ikke noe problem og bruke usb hvis man vil det? :hmm:

Lenke til kommentar
I tillegg er garantitiden gjerne 2 år på eksterne ferdigløsninger, og 3-5 år på løse disker.

7865800[/snapback]

Dette er jo uinteressant om man kjøper som privatperson. Man har 5 års reklamasjonsrett på slike produkter ihht Forbrukerkjøpsloven, uavhengig av produsentens garanti.

7869088[/snapback]

 

blir jo ikke riktig det :hmm:

 

Grunne til at jeg skulle kjøpe hdd og kabinett hver for seg, var jo at garantien går ut hvis man skrur opp en "komplett" ekstern disk! ;) (feks. for å få ut disken)

Lenke til kommentar
Asrock har kort med AGP og alt annet nytt osv.

7870168[/snapback]

 

Feilpost?

 

Men både kabinett og hd er ment ov vare mer enn to år, derfor dekkes de av fem år kjøpsrett.

 

garantien er noe som kommer som ekstra, hvis noen av delene går i stykker før det har gått fem år så får du nytt eller bytikken kan prøve og reparere det.

Lenke til kommentar
Takker for svar!  :D

Ble litt usikker nå, har planer om å instalere alt på nytt unz!

meneh.. Har et X850 agp kort stående på det gamle kortet  :(

blir veldig teit å kjøpe alt nytt nå.. får man nye hovedkort med agp?

7863351[/snapback]

Nei ikke feilpost.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Takker for svar!  :D

Ble litt usikker nå, har planer om å instalere alt på nytt unz!

meneh.. Har et X850 agp kort stående på det gamle kortet  :(

blir veldig teit å kjøpe alt nytt nå.. får man nye hovedkort med agp?

7863351[/snapback]

Nei ikke feilpost.

7874080[/snapback]

 

Takk Takk alle sammen :tease:

 

Avgjørelsen endte med at jeg bestiller Wd sin My book :)

Takk for hjelpen!

håper denne posten hjalp noen andre og da :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...