Gå til innhold

Papst 12dB i Lepont strømforsyning fra Microplex?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tror min 250w strømforsyning snart må pensjoneres, og har derfor sett på 470w Lepont strømforsyning hos Microplex. Denne ser bra, og rimelig ut, men jeg har sett en del som klager på støynivået på disse.

 

Jeg lurer derfor på om det en noen som har forsøkt å bytte ut de tre orginalviftene med to stk 12dB vifter fra Papst. Vil dette gi tilstrekkelig kjøling? bør jeg eventuellt ha tre Papstvifter i den?

Dette fører jo til at prisen ikke blir så lav lenger (blir jo omlag 500 kr bare for viftene)

 

Takker for tanker og erfaringer dere har rundt dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg noen Lepoint PSU men jeg har en orginal chieftec psu som fulgte med kabinettet. Denne psu'n er på 360w.

 

Jeg tok ut den orginale 80mm vifta og satte inn ei papst 12db. Resultatet var en lydløs psu og har ikke merket noe problem med varme siden. Fjerna også "gitteret" på kabinettet foran psu-vifta for maksimal luftgjennomstrømming.

 

Vedder faktisk på at den er stillere enn de fleste såkalte "silent" psu'er som selges for 1000+..

 

 

 

 

 

_________________

banner2.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-12-02 11:31 ]

Lenke til kommentar

Et tileggsspørsmål:

Er det rimelig å anta at PSU genererer mindre varme når den gjennomsnittelig leverer bare halvparten av max belastning? Kan jeg videre anta at kjøleløsningene som leveres med PSU har bra "sikkerhetsmargin", slik at jeg kan redusere en del på denne ytelsen forutsatt at jeg har en normal kabinettemperatur?

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du 7V modde vifta, men nå er jo papst 12db så stille ifra før at jeg vil bli overrasket hvis du hører noen forskjell i det hele tatt.. Isåfall må du ha et ekstremt stille system ifra før..

 

Hjelper lite med ei 12db vifte i psu når man har ei bråkete cpu vifte hvis du skjønner..

Lenke til kommentar

Hvorfor dille med å bytte vifter når man heller kan flytte temperatursensoren i PSUen? Den sitter som regel inne i en av kjøleribbene - akkurat der det er varmt hele tiden! I min Lepont 520W flyttet jeg denne slik at den hadde mer luft rundt seg. Da sank støynivået BETRAKTELIG! Nå er det bare harddiskene og CPU/GPU-viftene som skaper den hørbare støyen. Og på LAN kan jeg alltids skru opp viftehastigheten på PSUen vha. tretrinns-bryteren bak.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 16:48, skrev EviLEddiE:

Hvorfor dille med å bytte vifter når man heller kan flytte temperatursensoren i PSUen? Den sitter som regel inne i en av kjøleribbene - akkurat der det er varmt hele tiden! I min Lepont 520W flyttet jeg denne slik at den hadde mer luft rundt seg. Da sank støynivået BETRAKTELIG! Nå er det bare harddiskene og CPU/GPU-viftene som skaper den hørbare støyen. Og på LAN kan jeg alltids skru opp viftehastigheten på PSUen vha. tretrinns-bryteren bak.


Ditto. Mye billigere enn å skifte vifter.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 16:48, skrev EviLEddiE:

Hvorfor dille med å bytte vifter når man heller kan flytte temperatursensoren i PSUen? Den sitter som regel inne i en av kjøleribbene - akkurat der det er varmt hele tiden! I min Lepont 520W flyttet jeg denne slik at den hadde mer luft rundt seg. Da sank støynivået BETRAKTELIG! Nå er det bare harddiskene og CPU/GPU-viftene som skaper den hørbare støyen. Og på LAN kan jeg alltids skru opp viftehastigheten på PSUen vha. tretrinns-bryteren bak.


 

Er det den lille grønne dritten som er limt/klistra fast du ser når du har skrudd vekk øverste del av kjøleribba?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-02 12:19, skrev Cueball:

Et tileggsspørsmål:

Er det rimelig å anta at PSU genererer mindre varme når den gjennomsnittelig leverer bare halvparten av max belastning? Kan jeg videre anta at kjøleløsningene som leveres med PSU har bra "sikkerhetsmargin", slik at jeg kan redusere en del på denne ytelsen forutsatt at jeg har en normal kabinettemperatur?


 

PSU-viftene's hovedoppgave er IKKE å kjøle ned poweret så veldig mye, snarere å skuffe ut varm luft av kabinettet. Som en bonus til dette blir jo lufta inne i kabinettet kaldere, så igjen gjør at PSU får kjøligere luft ... og blir nedkjølt...

 

Og i mange PC-kasser er det kun PSU-vifta som skuffer ut varme av kassa... modder du vekk mesteparten av denne kapasiteten for å få stille PSU, kan ting gå en kule varmt inne i kassa :sad:

Lenke til kommentar

jeg har en leupont 520w , jeg kjører den med 3 stk titan 23 db vifter, som er stilt ned til ca 5 volt via den innebygde temp regulatoren , da er den helt lydløs.

 

du må _IKKE_ bruke 12 db vifter, for når du da stiller på f.eks. fan speeden så vil de få så lite at de stopper. kjøp på rundt 20-25 db du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...