Gå til innhold

Hjelp til å finne SCSI PCI-x kontrollerkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er nok sjelden vare, og kan nok bli veldig dyrt etter det jeg har funnet:

http://www.pc-pitstop.com/scsi_controllers/ul5d.asp

 

Hvorfor kan du ikke bruke PCI-basert SCSI-kontroller da?

7889365[/snapback]

 

Jepp. Atto er den eneste PCI-e 4x kontrolleren jeg har funnet også. Vanskelig å skaffe i Norge.

 

Av PCI-e 8x har både Intel og Dell SCSI kontrollere. 6000kr + du må ha ledig PCI-e 8X eller 16X slot i maskina.

 

Skal man kjøre singeldisk løsning, så er PCI kort veien å gå. Mye billigere. SCSI raid vil bli voldsomt hemmet av båndbredden på PCI slot'en. Derfor PCI-X eller PCI-e.

Lenke til kommentar

Synes det er merkelig gitt at det ikke finnes noe særlig PCI-e SCSI kontrollere da. Det er jo det som er vanlig i dag. Men kanskje ikke for SCSI servere?!? I alle fall; min plan er å få kjøpt inn en SCSI disk + en kontroller som jeg kan bruke i PC'en min. Hvis jeg da skal bruke et noenlunde normalt HK så må jeg jo nesten gå for PCI-e. PCI-x har jeg ikke hørt om, men så har jeg ikke fulgt så mye med de siste årene heller...

 

6k er jo uaktuelt da, helt på tryne de prisene.

 

EDIT: Fikk endelig åpnet linken til e-bay. Så en SAS kontroller funker mot SCSI disker den også ja. Så lenge jeg kan bruke den mot SCSI disker og har PCI-e interface og ikke den betyr flaskehals så er det jo høyst aktuelt. Har jo planer om å bygge ut til raid etterhvert også. Tenk 3 15k disker i raid :love:

Endret av andreas76
Lenke til kommentar
Jeg bruker en Dell pci-e 8X scsi kontroller, og den funker fint i et Asus P5B dlx, der det ledige pci-e sporet kun er 4X.

7893895[/snapback]

 

Det skal fungere og bruke et pci-e kort i alle pci-e spor, uansett om kortet er 1x eller 16x, og unasett om sporet er 1x eller 16x. Men de fleste 16x sorene på dagens hk er kun ment for grafikkort. (det skal dog funke og putte et 16x grafikkort i en 1x eller 4x port)

Lenke til kommentar
Synes det er merkelig gitt at det ikke finnes noe særlig PCI-e SCSI kontrollere da. Det er jo det som er vanlig i dag. Men kanskje ikke for SCSI servere?!? I alle fall; min plan er å få kjøpt inn en SCSI disk + en kontroller som jeg kan bruke i PC'en min. Hvis jeg da skal bruke et noenlunde normalt HK så må jeg jo nesten gå for PCI-e. PCI-x har jeg ikke hørt om, men så har jeg ikke fulgt så mye med de siste årene heller...

 

6k er jo uaktuelt da, helt på tryne de prisene.

 

EDIT: Fikk endelig åpnet linken til e-bay. Så en SAS kontroller funker mot SCSI disker den også ja. Så lenge jeg kan bruke den mot SCSI disker og har PCI-e interface og ikke den betyr flaskehals så er det jo høyst aktuelt. Har jo planer om å bygge ut til raid etterhvert også. Tenk 3 15k disker i raid :love:

7894414[/snapback]

 

Scsi disker kan ikke brukes på en SAS kontroller, men SAS diskene koster omtrent det samme som scsi

Lenke til kommentar
Jeg bruker en Dell pci-e 8X scsi kontroller, og den funker fint i et Asus P5B dlx, der det ledige pci-e sporet kun er 4X.

7893895[/snapback]

 

På deluxe er sporet 16X, men den elektriske tilkoblingen 4X. Det vil fungere. Men vi som har bare 4X spor kan ikke bruke en 8X kontroller. Den passer ikke fysisk ned i slot'en.

Lenke til kommentar
Det skal fungere og bruke et pci-e kort i alle pci-e spor, uansett om kortet er 1x eller 16x, og unasett om sporet er 1x eller 16x. Men de fleste 16x sorene på dagens hk er kun ment for grafikkort. (det skal dog funke og putte et 16x grafikkort i en 1x eller 4x port)

7894895[/snapback]

Tror ikke det stemmer.

Dersom sporet er 4x kan du ikke sette kort som er større enn 4x. Alle spor har nedoverkompabilitet (i teorien), men ikke oppover.

Lenke til kommentar

wil : 50 pin Fast SCSI fra 1994 er nok ikke den beste anbefalingen.

 

Jeg ser i prisguiden at det er én butikk som har 68pin kontrollere til under ~600,- ellers må du opp på 12-1500,-. Du må så vidt jeg vet også ha en terminator, så det blir et dyrt prosjekt bare for et par prosent høyere ytelse enn hva normal moderne SATA eller en Raptor gir.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du på død og liv ha PCI-Express SCSI Kontroller da? Hvorfor kan du ikke kjøpe en vanlig PCI SCSI kontroller? Det er mye billigere også er det vel lettere å oppdrive. Her er f. eks en PCI SCSI kontroller:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=104435

 

 

Lykke til.

7896473[/snapback]

 

Fordi båndbredden på PCI er latterlig dårlig, og egner seg ikke til Raid kontrollere.

 

Båndbredde for forskjellige kort:

Teoretisk: PCI: 133MB/s.

I praksis: PCI-e 1X 250MB/s. PCI-e 4X 1000MB/s

 

En 50 pin SCSI kontroller har ingen bruk for i dag, forøvrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...