Gå til innhold

Har man bruk for manuell fokus på kompaktkameraer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger et nytt digitalkamera og hadde bestemt meg for Canon Powershot a530. Men nå ser det ut som om komplett har gått tom for denne modellen, og det ser ikke ut som om de kommer til å ta inn flere.

 

Jeg stusser på om jeg skal bevege meg opp et modellnummer, til A540. Hovedforskjellen er i bunn og grunn en rekke manuelle funskjoner. Er det egentlig noe å bruke penger på? Jeg regner jo med at et kompaktkamera, og i alle fall ikke i den prisklassen, klarer å få noe nytte ut av de funksjonene. Eller?

 

Noen som har noen andre kameraer å anbefale dersom det skulle vise seg å være penger rett ut av vinduet.

 

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett får du det du betaler for. velger du et kamera med manuelle innstillingsmuligheter, kan du få et verktøy å vokse med. kanskje får du foten for foto?

I dag er de fleste kamera så bra at bilder på "auto" eller "program" blir mer enn bra nok for å ha i album, men ønsker du kreativt spillerom utover selve komponeringen vil manuelle innstillinger være å foretrekke.

F.eks: 1: Å isolere et objekt (ansikt/hode, etc.) mot en uskarp bakgrunn gjør du lettest ved å velge en stor blenderåpning.

2. Kanskje du ser en flott utsikt som du ønsker å gjengi med stor dybdeskarphet, da kan en liten blenderåpning være kjekk å velge.

3. skal du ta bilde av noe som beveger seg fort (snow-board, etc.), vil en rask lukkertid være viktig.

Jeg ville personlig velge Canon A640 om jeg var Canon fantast: http://www.digit.no/wip4/canon_powershot_a640/tt103076/

Lykke til. :-)

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg trenger et nytt digitalkamera og hadde bestemt meg for Canon Powershot a530. Men nå ser det ut som om komplett har gått tom for denne modellen, og det ser ikke ut som om de kommer til å ta inn flere.

 

Jeg stusser på om jeg skal bevege meg opp et modellnummer, til A540. Hovedforskjellen er i bunn og grunn en rekke manuelle funskjoner. Er det egentlig noe å bruke penger på? Jeg regner jo med at et kompaktkamera, og i alle fall ikke i den prisklassen, klarer å få noe nytte ut av de funksjonene. Eller?

 

Noen som har noen andre kameraer å anbefale dersom det skulle vise seg å være penger rett ut av vinduet.

 

- Plomma

7853105[/snapback]

 

Hei!

 

Manuelle funksjoner kan være nyttige, som nevnt av dags over.

Jeg vil legge til at manuell fokus kan være ekstremt nyttig i dårlig lys f eks, hvor autofokusen ikke greier jobben.

 

Stig

Lenke til kommentar

Unnskyld, var nok litt kjapp i besvarelsen. Overså dette med manuell fokus. Jeg var i et bryllup forleden, satt nederst ved bordet med brudeparet rett fram. Jeg tok en del bilder som til min store overraskelse viste seg å være uskarpe. Hvorfor det tro? -Jo, foran meg på bordet sto det flere høye blomster dekorasjoner, og på automatisk AF valgte systemet å fokusere på disse framfor brudeparet (pga. lysforhold, kontrast, etc. som manskow beskriver over).

Det finnes derimot kamera som man kan låse autofokus punktet til en spot-måling (de fleste baserer seg på sentrumsnært gjenomsnitt). Med en slik løsning forbigår man problemet.

En annen faktor er at størrelsen på bildebrikken til de aller fleste kompakte digitalkamera er så liten (og nære) i forhold til objektivet at fra ca. 2 meter blir alt forholdsvis skarpt.... (hyperfokalplan).

Dersom du likevel bestemmer deg for et kamera som er "auto basert" i økonomiklassen, bør du se nærmere på dette: http://www.digit.no/wip4/fujifilm_finepix_f10/tt55715/

Prisen er ca: 2000,- hos FotoVideo (som har butikk i Oslo, Bergen og Trondheim, men også grei nettbutikk..)

Lenke til kommentar
Det finnes derimot kamera som man kan låse autofokus punktet til en spot-måling (de fleste baserer seg på sentrumsnært gjenomsnitt). Med en slik løsning forbigår man problemet.

7855378[/snapback]

Nå er du ute og sykler. Spotmåling og sentrumsveid gjennomsnitt er metoder for lysmåling, ikke autofokus. Det er utrolig mange som gjør denne sammenblandingen, så du er ikke alene. :)

 

Autofokussystemene i kompaktkameraer fungerer ved å måle kontrasten mellom nabopixler i et lite område, og så justere fokus til den stillingen som gir maksimal kontrast. Typisk på nyere kameraer er at de måler på flere steder. Powershot A540, og sikkert de fleste andre Canon-kompakter måler på 9 steder (et 3x3 rutenett på bildeflaten) og standard er at de så velger å fokusere på det objektet i én av disse 9 sonene som er nærmest. Dette lurer mange som ikke har satt seg inn i hvordan ting fungerer.

 

Det man oftest (alltid?) kan gjøre er å låse kameraet til bare å bruke det AF-punktet som er i sentrum (mer avanserte kan sikkert velge å bruke andre enn senter). Jeg regner med at det er her sammenblandingen med sentrumsveid lysmåling oppstår, men de to tingene har altså ingenting med hverandre å gjøre.

 

Når man låser AF til sentrum, så er det lettere å vite hva kameraet driver med, og ikke la seg lure av automatikken. Det har dog ingenting med manuell fokus å gjøre.

Lenke til kommentar
Det finnes derimot kamera som man kan låse autofokus punktet til en spot-måling (de fleste baserer seg på sentrumsnært gjenomsnitt). Med en slik løsning forbigår man problemet.

7855378[/snapback]

Nå er du ute og sykler. Spotmåling og sentrumsveid gjennomsnitt er metoder for lysmåling, ikke autofokus. Det er utrolig mange som gjør denne sammenblandingen, så du er ikke alene. :)

 

Autofokussystemene i kompaktkameraer fungerer ved å måle kontrasten mellom nabopixler i et lite område, og så justere fokus til den stillingen som gir maksimal kontrast. Typisk på nyere kameraer er at de måler på flere steder. Powershot A540, og sikkert de fleste andre Canon-kompakter måler på 9 steder (et 3x3 rutenett på bildeflaten) og standard er at de så velger å fokusere på det objektet i én av disse 9 sonene som er nærmest. Dette lurer mange som ikke har satt seg inn i hvordan ting fungerer.

 

Det man oftest (alltid?) kan gjøre er å låse kameraet til bare å bruke det AF-punktet som er i sentrum (mer avanserte kan sikkert velge å bruke andre enn senter). Jeg regner med at det er her sammenblandingen med sentrumsveid lysmåling oppstår, men de to tingene har altså ingenting med hverandre å gjøre.

 

Når man låser AF til sentrum, så er det lettere å vite hva kameraet driver med, og ikke la seg lure av automatikken. Det har dog ingenting med manuell fokus å gjøre.

7855485[/snapback]

Faktisk ikke. Jeg har flere kompakte digitalkamera. Mitt eldste til daglig bruk en Olympus C-5050 har denne funksjonen (kan velge mellom AF som legger vekt på gjenomsnittsberegning av et større sentrumsområde ELLER eksakt sentrums målt AF). Mitt andre, Fujifilm S9500 lar meg velge selvvalgte definerte alternative punkter for AF foruten eksakt sentrumsstyrt AF. Så AF kan gi flere alternativ i funksjon, ergo sum tror jeg deg er deg som er ute å sykler!

Lenke til kommentar

Funksjoner til lysmåling og fokus kan være lett å gå litt surr i, men en del kamera gir litt flere bruksmuligheter enn hva folk vanligvis tenker på.

Utgangspunktet er fra min 4 år gamle Olympus C-5050z: http://www.digit.no/wip4/test_detail.epl?i...&refresh=&cur=A

Først litt om lysmåling.

Alternativene er som vanlig gjenomsnitt for 18% gråtone, sone (Olympus variant av matrise) og spot. Uavhengig valg av disse også AE-lock.

Så til selve fokuseringen.

Her kan man velge AF eller manuell fokus.

Under AF kan man velge sentrum eller selvvalgt punkt, MEN man har også valgmulighet her til å velge enten spot eller gjenomsnittsberegning av område.

Jeg skal illustrere:

Oppe på toppen av kamerahuset mitt til venstre er det en knapp for valg av fokusering (AF/"Macro"/MF). 1) Trykk denne inn for å få under meny. I den undermenyen som da kommer fram 2) Velg AF. Samtidig med dette 3)Trykk på Meny knapp (OK). Da kommer det opp en ny under meny som heter "AF mode". I denne kan du velge mellom "iESP" og "spot" (velg via piltast og "OK").

Håper dette kan virke oppklarende på evt. misforståelser...

Lenke til kommentar

A530 kommer i ny utgave. Tror den skulle hete A550. Har sett og holdt i den, og den er dønn lik. Eneste større forskjellen jeg kunne se, var en megapiksel mer. Hvordan prisen blir i forhold til A540, og om det lønner seg å vente, gjenstår å se.

 

Personlig ville jeg valgt A540 som har flere manuelle funksjoner, eller ventet på en evt. erstatter til denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...