Gå til innhold

Win2k eller 98?


P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Hei.

Har litt problem med å bestemme meg for hvilket OS jeg skal instalere. Fikk lånt xp av en kamerat en liten stund, men syns det var tei, og i alle fall ikke verdt de 700kr de vart kostet. Så nå har jeg 98 ssom jeg har lisens på. Men så er det slik at jeg kan innstalere 2k helt lovelig. Altså har jeg valget mellom 98 oh 2k.

1)La merke til at xp nesten ikke kresja(noe man ikke kan si om 98). Er 2K også like stabilt?

2)Xp var på mange måter vansklig fordi den skulle gjøre alt automatisk, men så når det ikke funket var det ett ******* å fikse det, 2K vell ikke slik?

3) Har sett på 2K som ett litt sært server OS som ikke funket till så mye annet. Hvordan kjører det spill o.l i forhold til 98?

 

4)Mitt drømme OS er like stabilt som xp, men 98 på det andre. Liker ikke å føle at jeg siter i en lekegrinn. Er da 2K OS et for meg?

Noen som har erfaringer og som kan komme med for/mot 2K i forhold til 98

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

1)La merke til at xp nesten ikke kresja(noe man ikke kan si om 98). Er 2K også like stabilt?


2k og XP er tilnærmet like stabilitetsmessig. Ser man enkelt på det er WinXP Win2k med sminke. :wink:

Quote:


2)Xp var på mange måter vansklig fordi den skulle gjøre alt automatisk, men så når det ikke funket var det ett ******* å fikse det, 2K vell ikke slik?


Det meste er vel konfigurerbart selv om det ikke er det ved første install. Etterpå kan du tilpasse ting etter dine ønsker.

Quote:


3) Har sett på 2K som ett litt sært server OS som ikke funket till så mye annet. Hvordan kjører det spill o.l i forhold til 98?


Med tilstrekkelig minne og en kjapp prosessor vil ikke Win2k by på nevneverdig ytelsesreduksjon i spill i forhold til Win98. I tillegg vil maskinen din kjøre på et langt tryggere operativsystem, da til den grad det lar seg gjøre med et Microsoftprodukt.

Quote:

4)Mitt drømme OS er like stabilt som xp, men 98 på det andre. Liker ikke å føle at jeg siter i en lekegrinn. Er da 2K OS et for meg?


Er ikke helt med på hva du mener her. Er det manuell konfigurering av hardware og dets ressurser du tenker på, kan du disable ACPI og ta konsekvensene og ulempene med dette.

 

Jeg har en gammel Pentium 166 som kjører Win98. Den brukes for det meste til surfing og IRC av venner som er innom. Funker helt fint til uviktige ting og krever ikke alt for mye av maskinen. Men til din bruk ville jeg foretrukket enten XP eller Win2k.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 23:16, skrev Dikky:

Hvis du ikke har lyst til å laste det ned ulovlig må du nok kjøpe det. Jeg anbefaler allikevel å IKKE kjøpe windows xp, heller windows 2000 siden du da slepper registrerings tullet.. Eneste merkbare forskjellen er de unødvendige fargene og runde vinduene .. ;-D



 

Registreringstullet er bare noe problem for de som piratkopierer xp da!

Det er en del forskjeller mellom xp og 2k, men kjernen er omtrent den samme.

Kortfattet:

- Hvis du skal spille => kjøp xp.

- Hvis du skal kjøre kontorapplikasjoner som office, adobe photoshop osv. => kjøp 2k

 

De 'runde vinduene' kan du forøvrig slå av, slik at xp ser ut som windows alltid har sett ut, ihvertfall siden 95 :smile:

Jeg var svært skeptisk til å gå over til xp selv, syns det virket så 'brukervennlig' at det ble vanskelig, men jeg har ikke angret ett sekund! Stabilt som bare pokker på min maskin!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...