Gå til innhold

Hvor fort løper dere 3000m?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emnetittelen sier vel det meste. Selv løper jeg den på 15min. blank ( dette var i 8 klasse )

 

Så jeg lurer på om dette er utrolig elendig i forhold til deres resultater :dontgetit:

 

-MathiasF

7847645[/snapback]

Har aldri hatt noe sterkt forhold til trening, men trener dog litt innimellom. (1 - 2 ganger i uka)

 

Løp 3000M på 12min blank i 9 klasse.

(nå går jeg 2 klasse videregående og løper fortsatt på det samme)

 

Obs! løp MYE dårligere i 8 klasse, da jeg hadde ELENDIG teknik, og det er svært viktig hvordan løpet legges opp, hvordan du er forberedt osv..

 

Så det er absolutt ikke bare kondis som teller inn på klokka, men de første gangene man løper "cyper-testen" eller 3000meter, så har det mye med teknikk/ og hvordan løpet er lagt opp. ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Hva anbefaler du? Åssen skal jeg legge det opp? Spise god frokost før jeg løper? Hva må til?

7848120[/snapback]

Tja, dette er litt opp til hver person, og er nok noe du finner ut selv etterhvert.

*Prøve og feile*

 

1. Selv tokk jeg også noen "øvelserunder" (noen dager/uker før vi skulle ha testen), der en venn av meg tokk tiden per runde, slik at jeg visste hvilket tempo jeg skal holde hver runde. (da det er viktig at du har et mest mulig jevnt tempo hele veien)

f. eks: Bruker du 96 sekunder per 400meter/runde (de fleste løpestadioer er på ca 400m) så vil du klare 7 og en halv runde, noe som tilsvarer 3000meter på 12 minutter.

 

Om du ikke løper i sirkler/stadio (f. eks en rett strekning på 3000meter) så blir dette dog litt vanskelig.

 

2. Har du mulighet, så drikk litt vann underveis.

(drikk deg "halvfull" med vann før du skal løpe)

 

3. Spis sunt og mat med nok energi dagen du skal løpe. (en god frokost altså)

Ps: Hurtige kalorier som godteri, brus osv.. må du styre unna!

 

4. Finn en person som du vet løper ca like bra som deg/litt bedre.

Hold deg rett bak han hele veien, slik han han presser deg til å holde tempo oppe og hvis du holder deg "rett bak" så vil du også minske luftmotstanden. ;)

(litt sleipt for han forran, men slik er det i verden ;))

Bytt gjerne på hvem som løper først...

 

5. 30 sekunder før tiden er ute/150meter før mål, så tar du en skikkelig innspurt.

 

6. IKKE begynn å gå eller stopp opp i løpet. Gjør du det, så har du holdt for høyt tempo. Uansett hvor mye det frister!

 

7. Har også syntes det hjalp en del og puste rolig og "presist" hele veien. (ivhertfall halvparten av løpet) Hvis du kjenner at du begynner å puste veldig fort, så bare ro ned og ta noen dype drag. Mot slutten, så er det ikke så viktig og da er det bare viktig å holde tempoet oppe. Dette er for at lungene ikke skal bli utslitt før du er ferdig.

 

Obs: Dette er det JEG synes fungerer best for MEG, og du blir nok nødt til å finne ut hva som passer deg best. Ellers lykke til. :thumbup:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

har altid hatt unaturlig dårlig kondis i forhold til det jeg brude ha, på ungdsomskolen var jeg ganske atletisk, veldig rask(over kort strekinger, 60m-100m) og i høydehopp og lengde osv. men når jeg skulle jogge eller løper over lengre strekinger gikk det ikke.

folk som er 30kg tyngere enn meg løp bedre.

Lenke til kommentar

Rundt 12 blank. Klart ca 3050m på Cooper-testen for 1 år siden. Skal gjøre det mye bedre til våren. :)

 

Man må holde seg på 1,36 runder for å klare 3000m, men personlig har jeg erfart at det er lettere å åpne mye fortere, dvs rundt 1,20-25 de 3 første rundene. Folk her har sikkert merket det, det er ca etter 3 runder man begynner å merke det skikkelig UANSETT OM man har "spart litt krutt" i starten. Da kan man heller slippe seg opp på 1,40-45 runder på de 4-5 siste.

Lenke til kommentar

I fjor løp jeg på rundt 10min, huska ikke helt nøyaktig. Men var i god form da. Har blitt lite med trening i det siste året, faktisk ingenting utenom gymtimene på skolen. Men etter sommerferien eller i sommerferien har jeg bestemt meg for å begynne å trene litt kondis igjen, samt styrke som jeg begynte å trene nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...