Gå til innhold

Hvor mye trener du med i markløft?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grippers hjelper ikke på grepet i markløft.
Forklar meg gjerne hvorfor ikke det.

Jeg er heller ikke helt enig i det han sier. Tar man captains of crush 4, eller 3 så klarer man nok også å holde masse kg i mark. Men det finnes andre grepsøvelser som er mye bedre å trene for grepet i markløft. Dette er fordi grepet er ekstremt øvelsesspesifikt. Det er så mange forskjellige muskler som er involvert og man aktiverer forskjellige muskler med grippers og grepstrening i mark (noen av de samme også selvsagt). Faktisk får man ikke så veldig mye igjen for å være god til å holde en smal stang når man skal går over til en tykkere stang for da går grepet mer over på tommelen og da blir det også en del andre muskler som aktiveres.

Lenke til kommentar
Grippers hjelper ikke på grepet i markløft.

Selvsagt hjelper det på grepet. Sterke underarmer hjelper på de fleste øvelser, så jeg er heller ikke helt enig. Men å trene f.eks farmers walk, rolling thunder eller trene pinch grip med vektplater hjelper mye på tommelen. Man får også kjøpt thickbars som man kan bruke istede for tynne vektstenger. Men å trene grippers alene gir ikke en fullstendig allround for grepet, det må nesten være noe som tar tommelen også.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Grepstrenere hjelper selvsagt på grepet i mark, men jeg tenker han mener reimer eller kroker.
Reimer hjelper da også på grepet om man sliter. Jeg pleier å trene uten kalk (vet da søren hvorfor, må snart kjøpe). Grepet er ikke akkurat solid som jern, men om jeg enten bruker reimer eller kalk så klarer jeg greit å holde det jeg trener med selv på tunge sett.
Lenke til kommentar

Joda, man får surret armene fast til stanga med reimer, men man får ikke trent opp grepsstyrken på denne måten. Det var det jeg mente, tror jeg.

 

Om du fortsatt holder til i Trondheim, så har de mye fin kalk på klatrebutikken "Ute", som ligger rett ved gamle bybro. Selv handla jeg sånn flytende kalk der, funker fjell. Både på gymmet og hjemme til coc'ene.

Lenke til kommentar

Jeg mener og ha lest på treningsforum at grippers ikke hjelper på grepet i markløft, fordi det er en annen type "styrke" enn når du holder ei stang. Jeg trekker tilbake det jeg skrev tidligere om at det ikke hjelper i det hele tatt, men hjelper det like mye på markløftgrepet som å markløfte?

 

Since much of this has been discussed before, I'd just like to point out that the different types of grip strength are fairly separate and distinct. I think this is the most misunderstood point with regards to training the hands.

 

For example, you may excel at closing a heavy gripper, but perform poorly on exercises like farmer's walks where high amounts of supportive grip are required. In addition, I've observed that the correlation between hanging onto a thick bar and a normal diameter bar is very low, despite them both being supportive grips. As the barbell diameter increases, the hand is forced open, which shifts emphasis to the thumb.

Endret av Mikal
Lenke til kommentar
Dere som løfter markløft tungt regelmessig. Bruker dere noe kalk / kalsium i hendene? Jeg sliter med at hendene mine sklir så veldig når jeg blir svett..

 

Trenger noen tips til hvor man kjøper slikt, helst på nett..

 

Gammelt innlegg, men siden ingen har nevt det til ham så får vel jeg gjøre det!

 

Hansker! Jeg svetter som en gris, også på hendene, så jeg er nødt til å bruke noe for å få bedre grep, og ikke bare på markløft.. Kjipt, men sånn er jeg laget! :)

 

I tillegg tillegg trener jeg på et sted hvor man må bruke rosa tettsittende t-shorter og voks i håret (eller rosa caps!) så magnesium er fy fy :D

 

 

Men fra spøk til revolver; hansker fungerer fantastisk bra for meg, og det er deilig å kunne slippe å tenke på at hendene kan begynne å skli og må begynne å korrigere grepet etter hvert.

 

Vet at mange misliker hansker, men for slike som oss er det helt genialt. Selvsagt bruker man kun hansker på de øvelsene man trenger det, og om man ikke har et stort svetteproblem / sklir på stangen, så trener man selvsagt uten!

 

Og siden dette er markløfttråden, så får jeg vel legge til at jeg trener med 3x6 130kg. Markløft er noe alle burde trene, helt fantastisk øvelse om man vil bli sterk!

Lenke til kommentar
Ja, det var jo noe av dette jeg skrev lengre oppe. Men poenget er jo at selv om det ikke hjelper mye, så hjelper det litt. Dobler du grepsstyrken din med grippers dobler du ikke grepsstyrken din i mark, men den forbedres nok litt likevel.

 

Det egentlig det jeg mente, men jeg skrev det på en toskete måte :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bruker å trene på 130kg 5x5. Sliter også litt med grepet, men jeg bruker å snurre papir rundt stanga. fungerer greit. Tror jeg skal gå til inn kjøp av magnesium.

 

Veldig viktig å løfte rett når man tar markløft. Klarte selv å løfte helt feil selv her en dag. løftet 130 kg så si med ryggen. Var vondt i ryggen et par dager etterpå ja. :(

Vet godt hvordan man skal løfte, men klarte på fantastisk vis å løfte helt feil. Auau.

Endret av Gaut1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...