Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT ADSL2+ i Fyllingsdalen


Anbefalte innlegg

Nå har BKK :thumbdown: gjort det igjen. Reduserer innholdet i tjenesten, og krever mere penger dersom du vil ha det du i utgangspunktet hadde. Nå skal de ha 1200 kr i året for fast ip og muligheten til å bruke port 25 til andre enn bkk's smtp.. :no: Begeret mitt er nå så og si stappfullt, og jeg er begynt å kartlegge alternativer. Kommer til å savne uthastighet på 4 mb, men det får jeg heller leve med.

 

Så spørsmålet - jeg tok en kapaks på tlf, og fikk dette

 

Total linjelengde inkludert inntak: 1226 meter

Lengde på inntak: 13 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: ALCASH, ALCAUD

 

Jeg har sett den "standard tabellen" over forvented hastighet, men lurte bare på om det er noen i Fyllingsdalen som faktisk har erfaringer med hastigheten til 2+. Har forstått det slik at ofte vil sentralen være begrensning og ikke linja videre til meg. Og hvilken ut hastighet kan jeg forvente meg? Klarer linja 100K (store K). Regner med NGT sin adslruter/modem har muligheten for alle porer åpne, slik at jeg kan selv være sjef med min egen brannmur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil kunne ha full kontroll på NATing via NGT sin ruter ja.

 

Hva hastighet du får er alltid vanskelig å forutsi får du har en linje som går ann å måle på, men utifra 1200m og 0,4 linje (som regel betyr variende tråddiameter at det er 0,4 mesteparten av veien), så ville jeg anslått et sted mellom 12-18Mbit (downstream) i utgangspunktet. Upstream vil nok sansynligvis komme nær maks på en såpass kort linje, mao. ca 1400Kbit/sec brutto.

 

Sentralen er ikke flaskehalsen. Det vil være linjen ut til din husstand (viktigst er avstanden og kobberdiameteren) som avgjør hvor sterkt signal som linjen kan bære, og dermed også hvor raskt informasjon kan overføres.

 

Håper det gir deg noe bedre idè om hva som er mulig, men husk at alle dise tallene er bare tatt fra erfaring, og det er i praksis umulig å gi noen spesiellt nøyaktige estimat før du har en linje å teste mot.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Du vil kunne ha full kontroll på NATing via NGT sin ruter ja.

 

Hva hastighet du får er alltid vanskelig å forutsi får du har en linje som går ann å måle på, men utifra 1200m og 0,4 linje (som regel betyr variende tråddiameter at det er 0,4 mesteparten av veien), så ville jeg anslått et sted mellom 12-18Mbit (downstream) i utgangspunktet. Upstream vil nok sansynligvis komme nær maks på en såpass kort linje, mao. ca 1400Kbit/sec brutto.

 

Sentralen er ikke flaskehalsen. Det vil være linjen ut til din husstand (viktigst er avstanden og kobberdiameteren) som avgjør hvor sterkt signal som linjen kan bære, og dermed også hvor raskt informasjon kan overføres.

 

Håper det gir deg noe bedre idè om hva som er mulig, men husk at alle dise tallene er bare tatt fra erfaring, og det er i praksis umulig å gi noen spesiellt nøyaktige estimat før du har en linje å teste mot.

 

-Stigma

7843646[/snapback]

 

sålenge adsl2+ er utbygd så skulle det ikke bli noen begrensinger i sentralen nei :)

Lenke til kommentar

kapasitet i sentralen er helt uforbundet med om det er mulighet for adsl2+ eller ikke. Alt du trenger for 2+ er jo bare et kompatibelt linjekort. Dessuten går 5 vanlige linjer som er aktive 24/7 mye lengre mot å makse båndbredden enn 100 2+ linjer som bare brukes normalt. Det er nok full kontroll og logging over hvor mye båndbredde som er brukt mot hver sentral. Jeg ville bare si at det skjeldent er fra sentralen og ut av flakehalsene oppstår for ADSL :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Linjen min syncer på 20mbit og min linjelengde er 1463m med variabel diameter.

7844670[/snapback]

 

Nice, men da er du litt heldig altså ;)

 

Jeg har 1850meter på 0.6 (dvs. mye bedre enn 0.4) og syncer akkurat på 20, men min linje regnes som "heldig" i forhold til linjelengden.

 

Det er som sagt veldig variabelt. Jeg har sett linjer på bare et par hundre meter slite med å komme opp i selv 8mbit, men det er jo selvfølgleig også utenfor normen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Men hva mener dere - gjør jeg noe dumt dersom jeg går i fra en BKK 6000/4600 linje til 690 pr mnd til en NGT 20000/1400 linje til 499 pr mnd? I verste tilfelle så får jeg jo uansett 12 ned og 1 opp iflg "erfaringene". Er den ekstra ut hastigheten virkelig verdt så mye tapt inn hastighet og 2500 kr i året?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var selv skikkelig irritert på BKK når de kom med den nyheten at vi må betale 1200kr per år for fast IP (noe som allerede lå i eksisterende abo).

 

Var nok til at mitt beger også fløt over. Har avsluttet mitt abo hos BKK og gått over til NextGenTel.

 

Uansett bedre dersom du ikke har behov for mye uthastiget.

 

Får nå på itavisen ca 9-10Mbit mens en reell download ligger på 1.7Mbyte/s (noe som tilsvarer 13-14mbit). Dette er uansett 3 ganger bedre nedlasting enn 4600/2000 aboen hos BKK (550Kbyte/s).

 

Fast IP løste jeg ved å flytte domenet mitt til No-IP så har jeg et fast navn som til enhver tid peker til rett dynamisk ip jeg får.

 

Kommer uansett til å styre unna BKK så fremt de ikke kommer til å tilby 100mbit eller noe annet langt over konkurrentene, men tviler på de gjør det. Sjekket med dem og de hadde ingen planer om noe større oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Har allerede ADSL 6500, G.992.5 Annex B

 

Hva tror dere jeg kan forvente med følgende linje hvis jeg bestiller ADSL2+?

 

Total linjelengde inkludert inntak: 1151 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: ALCAHU

Lenke til kommentar
Har allerede ADSL 6500, G.992.5 Annex B

 

Hva tror dere jeg kan forvente med følgende linje hvis jeg bestiller ADSL2+?

 

Total linjelengde inkludert inntak: 1151 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: ALCAHU

8142672[/snapback]

 

ITU-T G.992.5 er ADSL2plus. :)

Lenke til kommentar

dere snakker om linjeavstand og kobberdiameter, finnes det en nettside for oss uinvidde for å sjekke dette, eller er det kun forbeholdt "bransjefolk" ? (husker fra min tid i NGT at vi brukte en nettside for linjesjekk, men den var kun for bransjefolk med brukernavn og passord, 5 år siden jeg jobbet der så jeg husker hverken brukernavn/passord, eller nettsida)

Lenke til kommentar
dere snakker om linjeavstand og kobberdiameter, finnes det en nettside for oss uinvidde for å sjekke dette, eller er det kun forbeholdt "bransjefolk" ? (husker fra min tid i NGT at vi brukte en nettside for linjesjekk, men den var kun for bransjefolk med brukernavn og passord, 5 år siden jeg jobbet der så jeg husker hverken brukernavn/passord, eller nettsida)

8150899[/snapback]

https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ søk på digital ethernet for å se linjelengde.

Lenke til kommentar
Den infoen der er oppdatert. Var overhodet ikke nevnt i mail og på websiden den gang det ble anonsert. Ble heller ikke nevnt i min mail-"chat" med bkk angående det. Så vil tro det er endring i planene.

8152328[/snapback]

 

Stemmer det. Jeg ringte til BKK og bestilte fast IP i og med at det var gratis ut året, tenkte jeg kunne bruke den tiden til å forbrede "overgang" til alternativ leverandør. De sa da heller ingen ting om at det ikke gjaldt "boretslagskunder" - de bare bekreftet at ordre på fast ip var lagt inn. Først en uke eller to etter oppdaterte de infoen med at det ikke gjald oss. Men da var jeg jo allerede "hisset" opp.

 

BKK har jo ikke vært snill med meg :

 

Først 10/10 mb 430 kr

Så 8/8 mb 430 kr

Så 2/2 mb 430 kr

-> Med mulighet for å betale 690 og få 4/4

Når adsl2 dukket opp økte BKK hastigheten til 6/4.6 og der står jeg i dag.

 

I den samme tiden har jo alle andre gått stikk motsatt vei. Så da de skulle kreve 1200 for fast ip og muligheten til å bruke anne smtp rant det over.. Når de nå allikevel ikke skal kreve det for meg, får jeg revurdere om jeg skal skifte eller ikke.. Men BKK er på tynn is - finner meg ikke i noen nye sprell fra dem nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...