Gå til innhold

Hvilken loweproveske skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden en Lowepro Rezo 140 AW med en Lowepro Lens Case 1N hengende på siden. I vesken har jeg et Canon 400D. Med 50mm-objektivet påmontert ligger 17-40mm-objektivet i linsepungen, mens alt får plass i vesken når 17-40mm-objektivet er påmontert. Solblenderen til 17-40mm-eren må ligge hjemme.

 

I tillegg til de nevnte dingsene har jeg nå fått fingrene i en 580EX-blits, og jeg vil i løpet av året gå til anskaffelse av et Canon 70-300mm DO-objektiv.

 

Jeg tenkte derfor å oppgradere til en litt romsligere veske, gjerne i samme serie som den jeg har, ettersom kapasiteten er det eneste jeg har å utsette på den jeg har, og jeg har i den anledning noen spørsmål:

 

Er det noen her med nok kunnskap og erfaring til å si om Rezo 180 eller 190 vil være egnet til mitt bruk? Det er kanskje umulig å si, men jeg tenkte noen her kanskje hadde lett etter en veske til nøyaktig det samme utstyret jeg snakker om, eller tilsvarende.

 

Er det noen andre vesker som vil gjøre jobben like godt eller bedre? Jeg liker at vesken åpner seg "feil vei". Er dette vanlig på nye fotovesker?

 

For ordens skyld kan jeg oppsummere utstyret jeg har lyst å dra rundt på:

- Canon 400D

- 50mm-objektiv 73,8mm x 50,5mm (diameter x lenge)

- 17-40mm-objektiv 83,5 x 96,8

- 70-300mm-objektiv 82,4mm x 99,9mm

- Canon 580EX-blits

- Solblendere til de to zoom-objektivene

- Litt ekstra batterier, fjernutløser, etc.

 

Det er ikke urimelig å ta med seg dette under armen, er det det?

 

Enda et spørsmål i farten: Det følger ikke tilfeldigvis solblender med 70-300-millimeteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med så mye utstyr du planlegger å drasse rundt på vil det vel bli ubehagelig tungt med en ren skulderbag? Jeg tror du bør satse på en sekk eller slik som jeg har kjøpt; en Løwepro Slingshot 300. Fordelen med den er at du ikke trenger å ta av sekken for å få tak i kameraet raskt. Den rommer foreløpig 350'en med batterigrep, 17-85 påmontert solblender, 70-300 IS påmontert solblender i tellegg til 580ex. Ennå er det masse plass. Jeg har registrert at flere på forumet ikke er særlig begeistret for slingshotkonseptet, men jeg er veldig fornøyd. Det beste råd er vel å ta seg en tur innom en løweproforhandler for å prøve ut sakene. Lykke til!

Lenke til kommentar

I min Toploader 75AW sleper jeg med meg følgende:

 

D70

18-70 kitzoom m/solblender

Sigma 70-300 APO m/solblender

Nikkor 50/1.8

Sigma 30/1.4 m/solblender

Sigma EF500 DG blitz

...for tiden kjemper Tokina 12-24 med 18-70'n om plassen.

 

dog skal det sies at to objektiver da ligger i de supersmarte baggene Sigmaobjektivene ble levert i, som henger på hver side av baggen. Funker veldig bra - sikkert som en sånn Lens Case. Jeg liker toploaderkonseptet veldig godt.

 

Regner ikke med at det er et aktuelt oppsett for trådstarter, men ifht. å ha det over skulderen, så må jeg si meg enig med Benoni - skulderbag er neppe noen god idé om baggen skal brukes til annet enn transport fra bil til stue. Toploaderen min kan brukes både som "slingshot", skulderbag og "brystsekk", og det er ikke tvil om hva som er mest komfortabelt.

 

Med såpass mye utstyr på langtur er det fint å ha den på brystet (som en ryggsekk), for kortere turer (et par timer) fungerer "slingshot" finfint, selv om man blir sliten, mens skulderbag kun er for det helt korte transportetappene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Med så mye utstyr du planlegger å drasse rundt på vil det vel bli ubehagelig tungt med en ren skulderbag? Jeg tror du bør satse på en sekk eller slik som jeg har kjøpt; en Løwepro Slingshot 300. Fordelen med den er at du ikke trenger å ta av sekken for å få tak i kameraet raskt. Den rommer foreløpig 350'en med batterigrep, 17-85 påmontert solblender, 70-300 IS påmontert solblender i tellegg til 580ex. Ennå er det masse plass. Jeg har registrert at flere på forumet ikke er særlig begeistret for slingshotkonseptet, men jeg er veldig fornøyd. Det beste råd er vel å ta seg en tur innom en løweproforhandler for å prøve ut sakene. Lykke til!

7844040[/snapback]

 

Nå er vel ikke Lowepro 300AW å få kjøpt i Norge enda vel?

Måtte få min fra USA siden den ikke var å oppdrive i Norge enda.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Denne slingshotløsningen virker interessant. Forhåpentligvis har butikken en slik inne, så jeg får prøvd en. Jeg har nok aldri vurdert noe annet enn skulderveske, men det er nok mer på grunn av vane enn noe annet.

 

Hvis jeg skal benytte meg av terminologi fra programvareutviklingen, kan man se for seg tre hoved-use-caser:

 

- UC1- Korte turer eller dagsturer: Her er det vel mest interessant med 17-40 og 70-300 pluss solblendere. 50mm og blitsen kan ligge hjemme. Kanskje jeg heller vil ha med et stativ? (Bonusspørsmål: Hvor mye må man ut med for et bra stativ man kan ha på ryggen en hel dag?) Her høres det ut som en ryggsekk-/slingshot-sak er best.

 

- UC2 - Innefotografering: Her må 50mm-eren med, samt blitsen. 17-40mm kan vel også være interessant, eller hva? Telelinsen lar vi ligge. Her kan en skulderveske gjøre jobben.

 

- UC3 - Frakt: Skal jeg ut å reise må alt være med. Her er rask tilgjengelighet mindre viktig; tingene kan flyttes over i mer egnede vesker og punger. Dette kan også løses med en skulderveske (hvis den er stor nok) eller en koffertlignende sak.

 

Kamera og ekstrautstyr er alltid med.

 

Kanskje jeg bare må innse først som sist at jeg ikke kan tilfredsstille alle disse behovene med bare én veske. Kanskje det er en idé å ha en slags ryggsekk/slingshot for UC1 og en stor skulderveske for UC2 og UC3?

 

Hvordan fungerer det med stativ? Bæres dette i en egen sekk, eller stroppes det på fotovesken/-sekken?

Lenke til kommentar
Er det andre forskjeller på 200 og 300 enn kapasitet? Det virker som om 200-en er stor nok for min del, eller...?

7847629[/snapback]

 

 

I utgangspunktet så er den vel det ja.

Hadde 200 selv og var MEGET fornøyd med den.

Men den ble for liten, derfor jeg kjøpte en 300.

Det morsomme er at selv om jeg bestilte den fra USA så ble den billigere enn prisen blir i Norge når den kommer. Det er selv etter frakt og mva betalt. :)

(I følge Fotovideo så vil den koste 1295.-)

 

Noe sier meg at Lowepro er overpriset i europa. (Regnestykke: 930 kr + 25% mva)

De 930 kronene er prisen + ekspressfrakt via UPS, det tar 3 dager ca.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Årsaken til at jeg valgte 300 foran 200 var at jeg ville ha plass til 70-300'ern med solblenderen påmontert. Fant ut at 200 ikke rommet dette. Dermed blir "sekken" ganske stor. Jeg anbefaler igjen at du prøver ut før du kjøper.

7847802[/snapback]

 

Jeg fikk plass til en 1D2n med 70-200 2.8 jeg, men det var alt også i tilfelle da :D

 

Kjøpt din fra BH PhotoVideo du også?

 

Andreas

Lenke til kommentar

Ja, jeg prøver jo helst denne typen ting før jeg kjøper. Dessverre er utvalget hos lokale fotoforhandlere ofte begrenset, og da må en jo bare se på bilder og denslags.

 

Slingshot200_stuffed_L.jpg

 

Dette er en 200 AW. Vet noen hvilket kamera som er avbildet, og hvor stort et 400D er i forhold?

 

Jeg ser jo egentlig at denne fort kan bli litt liten. Hvis jeg skulle gå for en 300, hvor er det best å kjøpe? Ebay?

Lenke til kommentar

 

- UC1- Korte turer eller dagsturer: Her er det vel mest interessant med 17-40 og 70-300 pluss solblendere. 50mm og blitsen kan ligge hjemme. Kanskje jeg heller vil ha med et stativ? (Bonusspørsmål: Hvor mye må man ut med for et bra stativ man kan ha på ryggen en hel dag?) Her høres det ut som en ryggsekk-/slingshot-sak er best.

 

- UC2 - Innefotografering: Her må 50mm-eren med, samt blitsen. 17-40mm kan vel også være interessant, eller hva? Telelinsen lar vi ligge. Her kan en skulderveske gjøre jobben.

 

- UC3 - Frakt: Skal jeg ut å reise må alt være med. Her er rask tilgjengelighet mindre viktig; tingene kan flyttes over i mer egnede vesker og punger. Dette kan også løses med en skulderveske (hvis den er stor nok) eller en koffertlignende sak.

 

Kamera og ekstrautstyr er alltid med.

 

Kanskje jeg bare må innse først som sist at jeg ikke kan tilfredsstille alle disse behovene med bare én veske. Kanskje det er en idé å ha en slags ryggsekk/slingshot for UC1 og en stor skulderveske for UC2 og UC3?

 

Hvordan fungerer det med stativ? Bæres dette i en egen sekk, eller stroppes det på fotovesken/-sekken?

7847049[/snapback]

 

UC1 - Der er en slingshot grei å bruke.

UC2 - Se svar over

UC3 - Der bruker jeg en Kata R-103 sekk. Beste sekken jeg har hatt EVER!!

Til den følger det med stativmontasje etc.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Ja, jeg prøver jo helst denne typen ting før jeg kjøper. Dessverre er utvalget hos lokale fotoforhandlere ofte begrenset, og da må en jo bare se på bilder og denslags.

 

Slingshot200_stuffed_L.jpg

 

Dette er en 200 AW. Vet noen hvilket kamera som er avbildet, og hvor stort et 400D er i forhold?

 

Jeg ser jo egentlig at denne fort kan bli litt liten. Hvis jeg skulle gå for en 300, hvor er det best å kjøpe? Ebay?

7847855[/snapback]

 

Jeg ville kjøpt den på BH PhotoVideo seriøst firma som får masse skryt over alt.

 

Får den levert på døren etter ca 3 dager.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg var på butikken i dag og kikket på en Slingshot 200 AW. Den så veldig pen ut, men i minste laget. Hadde det ikke vært for den lange leveringstiden på Slingshot 300 AW hadde jeg kjøpt den hos Stavanger foto på grunn av den unikt gode kundebehandlingen jeg stadig opplever der.

Lenke til kommentar
...Noe sier meg at Lowepro er overpriset i europa. (Regnestykke: 930 kr + 25% mva)

De 930 kronene er prisen + ekspressfrakt via UPS, det tar 3 dager ca.

Andreas

7847687[/snapback]

Så man betaler moms av frakten også? Sekken koster $99, som burde gi ca 625NOK i momsgrunnlag..., men forundrer meg ikke at vi må betale moms av frakt også.

 

fikk du bestilt den toblix?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...