_ART_ Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Vurderer å legge penger i et Tamron 17-50 2.8 og jeg lurer på om noen av dere her inne har noen erfaringer med dette objektivet. Jeg kommer til å bruke det som er walkaround-objektiv samt til å dekke konserter og lignende. Hvordan er det i forhold til mitt 18-70 d70s kit objektiv? Er det skarpt og lyssterkt? Vil jeg kunne bruke det på konserter med dårlig lys? Stemmer det at det støyer på autofokus?
Black Star Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Både skarpere og mer lyssterkt enn Nikon 18-70. Muligens noe tregere på autofokus, ja, og lager nok noe mer støy. Men de færreste lar seg irritere av dette. På konserter med dårlig lys kan det være at det er nok, men for å være sikker bør du nesten bruke en 50/1,4 her. Men med 17-50/2,8 og høy nok ISO, får du nok til det meste.
engekri Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Ikke innebygget AF støyer litt og D70s er ikke overveldende rask. Skarpt når du blender det litt ned, typiske alternativ er Nikon 17-55, mn på pris kan ikke disse sammenlignes. Nikon er litt skarpere på 17mm 2,8 er litt i minste laget på konsert, men det går fint stort sett med litt stødig hånd og høy ISO. Jeg gjorde den samme oppgraderingen selv, og har ikke angret. Endret 30. januar 2007 av engekri
_ART_ Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Skrevet 30. januar 2007 Har kjøpt meg et 50mm 1.8, men jeg tror at jeg blir nødt til å returnere det. Tror ikke fast brennvidde er hensiktsmessig til den typen jobber jeg skal gjøre. Konsertbildene jeg tar skal først og fremst brukes i avis, og da er vel ikke høy iso et stort problem?
engekri Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 ISO-støy er allitd problem, men avistrykk er så reva at det betyr mye mindre. Spørr om å få bytte 50mm til et 35mm i stedet. Mye mer anvendelig på konsert enn 50mm.
_ART_ Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Skrevet 30. januar 2007 Ja, men jeg vil gjerne bruke objektivet til mer en konserter, og da blir 35 litt lite. Og et annet spørsmål; vil denne linsen fungere sammen med min sb 600 blits?
_ART_ Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Skrevet 30. januar 2007 Ingen som vet om tamron linsa er kompatibel med lysmålingen i sb 600 blitsen?
engekri Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Ditt utolmodige beist! All den nevnte optikken er fullt kompatibel med SB-600, men blits til konsertfoto blir det samme som å skyte deg selv i foten. Det funker dårlig! Flatt lys på scenen, og ødelagte bilder pga. røyken som stopper lyset fra blitsen. Ville selv gått for 50mm som du allerede har, det er mer optimalt med et 35mm eller 85mm til konsertbruk synes jeg selv, men lystyrken til 50 på f1,8 er helt klart å foretrekke. Til dagligdags bruk er Tamronobjektivet glimrende, men vet samtidig også om mange som dropper zoom-objektvet til fordel for en 35mm som allround. Definer behovet ditt litt bedre, så blir det lettere å se hva du faktisk trenger.
_ART_ Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Skrevet 30. januar 2007 Ja. litt utålmodig. Bestillingen må gjøres senest i morra om jeg skal få linsa før jobben jeg skal gjøre på lørdag. Behovet mitt? En lyssterk vidvinkel jeg kan bruke på konserter og forestillinger+et godt allround objektiv for å ta bilder av alskens intervjuobjekter. Og ja, selvsagt vet jeg at man ikke bruker blits på konserter. Grunnen til at jeg spurte var at jeg hadde blitt særdeles skuffet om det viste seg at mitt nye walkaround-objektiv ikke var fullt kompatibel med min nye blits.
pederk Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Jeg har Tamron 17-50 og er veldig fornøyd med det. Dugde for konsert også. Dessverre har jeg sannsynligvis fått mitt andre svarte får blant haugen med Tamron 17-50'er som selges unna. Det første laget en stadig error på kameraet som gjorde skyting nærmest umulig. Det andre jeg har nå er bare 1/5 så skarpt. Stor nedtur når det første var sylskarpt på 2.8. Jeg får vel ta en ny runde med klaging på fotovideo snart.
engekri Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Mitt er krem i allefall, så det kan være lurt å prøve det før du kjøper det ja. Skummelt stor variasjon på 3. parts optikk!
pederk Skrevet 31. januar 2007 Skrevet 31. januar 2007 Ja, jeg har erfart det jeg og nå. Huff og huff.
bengh Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Mitt er krem i allefall, så det kan være lurt å prøve det før du kjøper det ja. Skummelt stor variasjon på 3. parts optikk! 7837364[/snapback] Og hvordan får du prøvd det i praksis. Flere Web-shopper lar deg ikke ta et bilde (f.eks MPX) og hvordan er det med fotobutikker. Gir de hjemlån ?
k-ryeng Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Og hvordan får du prøvd det i praksis. Flere Web-shopper lar deg ikke ta et bilde (f.eks MPX) og hvordan er det med fotobutikker. Gir de hjemlån ? Uskarpe objektiver eller objektiver med fokus-feil er vel å regne som reklamasjonssaker uansett - dersom de ikke går på angrerett. At Tamron og Sigma sliter med produktvariasjon i seriene sine, skal ikke gå utover deg som forbruker. Jeg tror de fleste er villige til å betale litt ekstra for Tamron og Sigma-objektiver, dersom man kan være trygg på av kvaliteten er bra. En seriøs fotobutikk vil gi deg nytt objektiv på stedet, dersom det er dårlig det du får, og sende det tilbake. En useriøs vil nok også gi deg nytt, men forsøke å selge det til nestemann som kommer...
_ART_ Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Skrevet 1. februar 2007 Til nå har jeg utelukkende handlet hos japan foto og deres service har jeg ingenting å si på. Den 50 millimeteren jeg har nevnt tidligere ble returnert i går etter en kort telefonsamtale. Ingen problemer der altså.
Eyefitness Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Kjøpte nylig Tamron 17-50 f2.8 og testet det på konsert på Gamla i Oslo. Det var ganske uheldig belysning der, så objektivet virket heller ikke spesielt lyssterkt i den settingen. Kan ikke si jeg opplevde det som skarpt på blender f2.8. Vil det si at jeg har fått et dårlig eksemplar, eller er det normalt under slike forhold? tenker på utsagnet til pederk lenger opp her, som sier at han hadde et eksemplar som var sylskarp allerede på f.2.8. Gjelder dette under optimale forhold, eller skal det være skarpt i det store og hele på f2.8, så lenge lukkertid ikke er for treg? Jeg tok bilder med lukkertider rundt 1/120 så vidt jeg husker. Hvordan bør en foreta test for å finne ut om obektivet er skarpt nok på blender f2.8?
pederk Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Mitt første opplevdes som sylskarpt så lenge jeg traff med fokusen og lukkertiden ikke var for lang. Det jeg har nå gir sjeldent inntrykk av å være skarpt. Hvor kjøpte du ditt, Datagnomen? Og hvordan presterer objektivet under mer OK lysforhold på f/2.8?
Eyefitness Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har ikke fått testet det noe særlig under ok forhold, så vet ærlig talt ikke. Skal prøve litt senere i uka, eller mulig i kveld om jeg rekker. Fint hvis du kan gi litt info om hvilke forhold du testet under. Samt at jeg ønsker info om hvordan jeg bør teste for at det skal ha noen verdi / være noe diskusjonsgrunnlag. Fint hvis noen kan gi info her eller linke? Kjøpte mitt eksemplar på Japanphoto.
svenni84 Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 dette var interessant lesning. Har lyst på dette objektivet selv, i stedet for 18-55 kit, og er lite lysten på å kjøpe katten i sekken...
engekri Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Godt argument for å kjøpe orginalt Nikon/Canon i alle fall. Sigma har enda større variasjon på produktene sine enn Tamron.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå