Gå til innhold

Vista og wired 802.1x


Anbefalte innlegg

Jeg sitter på et nettverk som krever 802.1x autentisering.

Dette funker fint i XP, men den vil ikke godkjenne meg i Vista.

 

Har skrudd på Wired AutoConfig i Services og konfigurert alt slik at det er likt XP.

Ender da opp med å skrive inn user/pass men den vil ikke godkjenne det og sparker meg tilbake til innloggingsmenyen.

 

Vet at f.eks FreeRadius ikke hadde full støtte for Vista inntil siste patch (se f.eks uio.no)

Nå vet jeg ikke om nettverket her kjører freeradius eller hvilken versjon, men er det noen som kanskje vet om andre problemer som kan lage krøll.

Er visstnok andre i nettverket som skal ha fått tilgang med Vista (RC2 riktignok), så det er litt underlig at det ikke vil fungere for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har skrudd på Wired AutoConfig i Services og konfigurert alt slik at det er likt XP.

Ender da opp med å skrive inn user/pass men den vil ikke godkjenne det og sparker meg tilbake til innloggingsmenyen.

7830802[/snapback]

Hva mener du med innloggingsmenyen? Jeg er i Sogn studentby (Oslo) og har ca. samme problem som deg. Når jeg har konfigurert instillingene slik de er i XP får jeg opp en boble nede i systray som sier at jeg må autentisere meg. Hvis jeg klikker på den og skriver inn brukernavn og passord så kommer det opp en ny boble som sier "could not connect" elns. Jeg blir ikke sparket tilbake til noen innloggingsmeny.

 

Uansett, håper du sier ifra hvis du finner ut av dette, da jeg gjerne skulle fått internett til å fungere på Vista :)

Lenke til kommentar

sendte like godt mail til Usit jeg... her er svaret jeg fikk:

 

> Hei.

>

> Har dere lagt opp støtte for Vista i den nye autentiseringsløsningen ennå?

> Jeg stilte samme spørsmål i høst da RC1 ble lagt ut, og da fikk jeg beskjed

> om at det ikke var ordnet ennå. Lurer derfor på om dette er i boks nå, eller

> om vi bør vente med å oppgradere til Vista. Det kunne forøvrig vært en grei

> opplysning å legge ut på studentbynett-sidene, da jeg regner med det er

> mange som lurer på det samme.

 

 

Hei.

Autentiseringsserveren (radius) blir faktisk oppdatert med ny software i

dag, så forhåpentligvis vil 802.1X fungere med Vista i kveld.

 

 

 

--

Lars Rød-Eriksen

Studentby-drift

USIT/SINT

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem som deg, og sitter på nett i studentby i Tromsø. Var innom Orakeltjenesten i går, og da sendte de meg guiden for oppsett av 802.1x med Vista. Legger den med som vedlegg. Kan legge til at jeg enda ikke har fått det til å fungere, hverken med eller uten guide...

 

Edit: Gi gjerne en beskjed tilbake når/hvis det skulle funke for deg...

802.1x_manual_for_vista_norsk.pdf

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar

Nå har jeg også fått innstallert Vista, fulgt instruksjonene for autentisering og kommet på nett...

 

Jeg kommer imidlertid bare på nett for én pålogging av gangen. Dvs at når jeg logger av, evt bytter bruker, må jeg igjen inn og trykke på innstillingene i nettverkstilkoblingen, klikke på Peap-innstillinger og gå ut igjen, før den bobla kommer opp.

 

Bobla kommer altså ikke automatisk opp under oppstart/pålogging til Vista.

 

Har noen samme problem, eller er det noe tull lokalt hos meg? Jeg sitter på Pilestredet studenthus.

 

lilleninni

Lenke til kommentar

Jeg bor på Bjølsen studentby og kjører Vista 64-bit. Jeg må trekke ut TP-kabelen for hver gang jeg restarter Windows, og deretter skrive inn brukernavn og passord på nytt for å få logget meg på.

 

Jeg bygde ny PC før jul, og hadde forsåvidt samme problem i XP med det nye systemet mitt, bortsett fra at jeg ikke måtte skrive inn brukernavn og passord igjen da. Men både da og nå må jeg ta ut og sette inn igjen kabelen for at systemet skal "forstå" at jeg ønsker å koble meg til. Upraktisk!

Lenke til kommentar
Jeg bor på Bjølsen studentby og kjører Vista 64-bit. Jeg må trekke ut TP-kabelen for hver gang jeg restarter Windows, og deretter skrive inn brukernavn og passord på nytt for å få logget meg på.

 

Jeg bygde ny PC før jul, og hadde forsåvidt samme problem i XP med det nye systemet mitt, bortsett fra at jeg ikke måtte skrive inn brukernavn og passord igjen da. Men både da og nå må jeg ta ut og sette inn igjen kabelen for at systemet skal "forstå" at jeg ønsker å koble meg til. Upraktisk!

7890764[/snapback]

 

Heisann:o) Kjentfolk her? eller er jeg helt på jordet nå?

 

hos oss funket det helt fint i xp, vi kjører gjennom en miniswitch for å kunne være på nett begge to... men i vista må jeg altså innom nettverksinnstillingene for å få bobla i det hele tatt... har ikke prøvd å trekke ut og inn kabelen... sendte mail til studentby-drift, og han skulle undersøke om han fant noen forklaring...

 

har du satt opp wired autoconfig til å starte automatisk? vet ikke om det kunne hjelpe deg?

 

lilleninni... ;o)

Lenke til kommentar

Hehe, det er nok meg, ja. ;)

 

Wired autoconfig-tjenesten er satt på automatisk. Virker som dette med å skrive brukernavn og passord hver gang er Vista-relatert problem.

 

I tillegg har jeg altså problemet med å måtte sette inn kabelen på nytt for å få tilgang. Har et Abit AB9 Pro-hovedkort med Realtek-nettverk (selvsagt med nyeste Vista-drivere fra Realtek.)

Lenke til kommentar
Hehe, det er nok meg, ja. ;)

 

Wired autoconfig-tjenesten er satt på automatisk. Virker som dette med å skrive brukernavn og passord hver gang er Vista-relatert problem.

 

I tillegg har jeg altså problemet med å måtte sette inn kabelen på nytt for å få tilgang. Har et Abit AB9 Pro-hovedkort med Realtek-nettverk (selvsagt med nyeste Vista-drivere fra Realtek.)

7890849[/snapback]

 

da ville jeg bare sendt en mail til studentby-drift(a)usit.uio.no for å sjekke om de har møtt den problemstillingen før... har som sagt en kar på saken min idag, de er veldig flinke til å finne ut av ting. og klarer de ikke fikse det med innebygde programmer/innstillinger i OS, så pleier de bare lage et lite script eller noe... snille nerdene på blindern;o)

 

hovedkortet ditt vet jeg ingenting om. mitt har imidlertid to nettverksinnganger, og det er bare en av dem som er i nærheten av å funke med noe som helst...

 

lilleninni

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...