Gå til innhold

Vista og wired 802.1x


Anbefalte innlegg

Hehe, det er nok meg, ja. ;)

 

Wired autoconfig-tjenesten er satt på automatisk. Virker som dette med å skrive brukernavn og passord hver gang er Vista-relatert problem.

 

I tillegg har jeg altså problemet med å måtte sette inn kabelen på nytt for å få tilgang. Har et Abit AB9 Pro-hovedkort med Realtek-nettverk (selvsagt med nyeste Vista-drivere fra Realtek.)

7890849[/snapback]

 

forøvrig tror jeg ikke dette med å skrive brukernavn og passord hver gang er ansett som et problem, men måten man egentlig skulle ha det med sånn 802.1x autentisering. har sett noen sider som påstår at problemet med at windows xp husker passordet, er løst i vista.

 

for min del så hadde det forsåvidt vært helt greit om jeg bare måtte skrive det inn på nytt hver gang, jeg vil bare slippe å måtte lete etter bobla selv. hvis bobla kommer, skriver jeg gjerne inn det jeg må;o) vi måtte jo gjøre det før også, med telnet og unlockme... Ser for meg mange lange sinte telefoner fra samboer som lurer på hvorfor han ikke kommer på nett...

meg: du må fylle inn brukernavn og passord

han: hvor da?

meg: i bobla som kommer når du har høyreklikket på nettverksikonet, åpnet nettverkssenteret, klikket på status - properties - authentication - eap - OK - OK - lukk - OK - lukk

han: men da må jeg ha admin-passord

meg: ja, det er *****

han: OK. hva skulle jeg gjøre nå igjen?

... og repeter i det uendelige... hver gang han skrur på datamaskinen.

 

jeg vil ha bobla automagisk!

 

;o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her på sogn studentby får jeg over 1.1 MB/s nedlastningshastighet fra usenet (1.1 MB/s = 8.8 Mb/s), noe som er veldig bra vil jeg si. I XP fikk jeg mye mindre, ble faktisk 70% kjappere etter jeg installerte Vista. (det er selvsagt ikke helt sikkert at det er Vista som forårsaker det, mulig de oppdaterte noe annet på nettverket også som førte til hastighetsøkningen).

Lenke til kommentar
Her på sogn studentby får jeg over 1.1 MB/s nedlastningshastighet fra usenet (1.1 MB/s = 8.8 Mb/s), noe som er veldig bra vil jeg si. I XP fikk jeg mye mindre, ble faktisk 70% kjappere etter jeg installerte Vista. (det er selvsagt ikke helt sikkert at det er Vista som forårsaker det, mulig de oppdaterte noe annet på nettverket også som førte til hastighetsøkningen).

7906904[/snapback]

 

Kanskje de har fjernet den funksjonen i Vista som var i XP som reserverte 20-30% prosent av båndbredden til et eller annet? Husker ikke hva det heter nå, men det var jo en teit funksjon. Jeg hadde den funksjonen avskrudd i XP, og har samme hastighet nå med Vista.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen endring, lilleninni?

Jeg har ikke fått sjekket selv, siden jeg for tiden bruker laptopen med Win XP.

8060425[/snapback]

 

Hos oss funker det nå greit med nettilgangen, har klart å overtale autentiseringssaken til å huske oss. Så nå må vi bare vente en stund når vi logger på, også har den koblet til internett helt av seg selv.

 

Eneste gangene det blir problemer er når begge er logget på maskinen samtidig (bare benytter "bytt bruker"). Da går den i krøll og glemmer alt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hos oss funker det nå greit med nettilgangen, har klart å overtale autentiseringssaken til å huske oss. Så nå må vi bare vente en stund når vi logger på, også har den koblet til internett helt av seg selv.

 

Eneste gangene det blir problemer er når begge er logget på maskinen samtidig (bare benytter "bytt bruker"). Da går den i krøll og glemmer alt.

8060691[/snapback]

 

Hvordan fikk du den til å huske innloggingsdetaljene? Jeg må skrive inn brukernavn og passord hver gang jeg starter maskina - faktisk to ganger. (Men må vente et par minutter før den dukker opp)

Lenke til kommentar
Hos oss funker det nå greit med nettilgangen, har klart å overtale autentiseringssaken til å huske oss. Så nå må vi bare vente en stund når vi logger på, også har den koblet til internett helt av seg selv.

 

Eneste gangene det blir problemer er når begge er logget på maskinen samtidig (bare benytter "bytt bruker"). Da går den i krøll og glemmer alt.

8060691[/snapback]

 

Hvordan fikk du den til å huske innloggingsdetaljene? Jeg må skrive inn brukernavn og passord hver gang jeg starter maskina - faktisk to ganger. (Men må vente et par minutter før den dukker opp)

8296884[/snapback]

 

Aner ikke hvordan den husker oss, men det gjør visst det... Jeg mener den plutselig begynte med det etter en god stund... Lekte meg litt med de to avkrysningsboksene som ser ut som om de skal hjelpe windows å huske meg, men vet ikke sikkert om det var det som gjorde susen.

 

Før den begynte å huske oss, måtte jeg aktivt inn for å hente nettverkstilkoblingen før den klarte å gjøre noe som helst... (Mulig dette er en av de funksjonene som Vista "lærer seg" at man bruker ofte, og derfor går inn og legger lett tilgjengelig?) Hvertfall tar det nå bare sekunder fra vi kommer inn i Vista til maskinen er på nett.

 

Skal se om jeg finner ut noe mer når jeg kommer hjem i ettermiddag...

Lenke til kommentar

Vista trøbler litt når jeg har 2 nettverk koblet i samtidig.

Ene er 802.1x nettet og det andre er et lokalnettverk i huset.

 

Det som skjer er at om begge er koblet i virker det som om den søker etter nett på lokalnettet og ikke 802.1x nettet.

Så jeg må deaktivere lokalnettet for å få nett, og så kan jeg koble i lokalnettet igjen.

 

Veldig pussig siden det funker smertefritt i både xp og ubuntu.

 

Angående autentisering så funker det av og til av seg selv, og andre ganger må jeg skrive inn på nytt.

Lenke til kommentar
Vista trøbler litt når jeg har 2 nettverk koblet i samtidig.

Ene er 802.1x nettet og det andre er et lokalnettverk i huset.

 

Det som skjer er at om begge er koblet i virker det som om den søker etter nett på lokalnettet og ikke 802.1x nettet.

Så jeg må deaktivere lokalnettet for å få nett, og så kan jeg koble i lokalnettet igjen.

 

Veldig pussig siden det funker smertefritt i både xp og ubuntu.

 

Angående autentisering så funker det av og til av seg selv, og andre ganger må jeg skrive inn på nytt.

8307883[/snapback]

 

Hva slags Vista er det snakk om ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...