Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bye. Bye Telenor


Anbefalte innlegg

Ringte på fredag og sa opp mitt ISDN-abonnement hos Telenor :smile: :smile: . Trenger det ikke lenger, nå når jeg har ADSL. Siste "telleskrittregning" fra Tele2 var på kr 100,- for 3 mnd. ringing. Ringte kundeservice 05000 hos telemonopolisten, og satt på venting med irriterende musikk i over en halv time. Endelig var det noen i andre enden, og denne personen presterte å påstå at jeg ikke kunne si opp mitt ISDN-abonnement, for da ville jeg miste min ADSL forbindelse (som ikke kjøpt hos Telenor). Ble ganske forbanna av å bli prøvd lurt av Telenor enda en gang, og ba om å få navnet til personen jeg snakket med, og navnet til denne personens sjef. Plutselig fikk fløyten en annen tone, og det var ikke lenger noe problem at jeg sa opp mitt telefonabonnement, og selvfølgelig ville jeg jo ikke miste min ADSL linje, noe alle jo vet, at ADSL og telefonabonnementet ikke har noenting å gjøre med hverandre. Den eneste (tror jeg) leverandøren av ADSL som forlanger at du har et telefonabonnement er telenor, og dette forlanger de selv om de vet at disse to produktene ikke er avhengige av hverandre.

 

Er det rart jeg hater telenor ? ;-( ;-(

 

Bye Bye Telenor :smile: :- )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og dette trengte vi å vite fordi ....?

 

Det at telefonlinje og ADSL er totalt uavhengig av hverandre, stemmer nok ikke.

 

Teknisk sett, var det slik at når Telenor introduserte ADSL, var det av bakenforliggende årsaker. Nå er Telenor i ferd med å bevege seg bort fra dette. Studenter har i dag tilbud om ADSL fra Telenor uten telefonab., og resten vil komme.

 

Nå skal det sies, at det er de eksisterende kobberlinjene i boligen din som benyttes for ADSL. Ergo hadde du fått et helvettes problem hvis det aldri hadde vært innlagt telefon i huset/leiligheten. Hva skulle du gjort da? Satt opp radiolink fra nærmeste sentral?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 10:26, skrev kabelsatan:

...og dette trengte vi å vite fordi ....?


Det at telefonlinje og ADSL er totalt uavhengig av hverandre, stemmer nok ikke.


Teknisk sett, var det slik at når Telenor introduserte ADSL, var det av bakenforliggende årsaker. Nå er Telenor i ferd med å bevege seg bort fra dette. Studenter har i dag tilbud om ADSL fra Telenor uten telefonab., og resten vil komme.


Nå skal det sies, at det er de eksisterende kobberlinjene i boligen din som benyttes for ADSL. Ergo hadde du fått et helvettes problem hvis det aldri hadde vært innlagt telefon i huset/leiligheten. Hva skulle du gjort da? Satt opp radiolink fra nærmeste sentral?



 

Ehmmm... nå tror jeg ikke du helt leste riktig her...

Telefonabonnement har INGENTING med ADSL å gjøre. Selve kobberlinjen er noe annet, den ligger jo der allerede.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 10:26, skrev kabelsatan:

...og dette trengte vi å vite fordi ....?


Det at telefonlinje og ADSL er totalt uavhengig av hverandre, stemmer nok ikke.


 

Nei, men det er heller ingen som påstår dette da, men du kan ikke påstå at ADSL er avhengig av og ha summetone og telefon.

Grunnen TN har brukt for denne koblingen er at telefonabb skal betale for vedlikeholdet og den videre utbyggingen av linjer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 10:40, skrev agvg:


Nei, men det er heller ingen som påstår dette da, men du kan ikke påstå at ADSL er avhengig av og ha summetone og telefon.

Grunnen TN har brukt for denne koblingen er at telefonabb skal betale for vedlikeholdet og den videre utbyggingen av linjer.


 

Formulerte meg kanskje litt feil der. Det er riktig at man ikke trenger å høre "duuuuuuuuuuuuuu" når man løfter av røret på telefonen for å få ADSL, men hadde ikke telefonen vært der (fra begynnelsen av), kunne man enkelt og greit aldri benyttet seg av DSL. Så man kan godt si at telefonabonnementet er/var med på å finansiere ADSL.

 

Så vidt jeg har forstått, er årsaken til at man måtte ha begge deler et noe keitete system (fakturering, etc) som har gjort det slik. Telenor har borti 2 millioner kunder, og man skal være litt forsiktig med å trikse for mye her før det skjærer seg (det er jo bare å forestille seg hva som hadde skjedd hvis Telenor hadde pumpet ut gale fakturaer til alle kundene...). Dette er ikke noe god unnskyldning i mine øyne, men jeg kan leve med det så lenge de velger å gå bort fra det.

 

Som sagt, studenter kan kjøpe ADSL uten tlf-ab., som et "pilot-prosjekt" for å teste fakturasystemer, etc. Deretter kommer resten.

 

Uansett har nok ikke dette vært noe kjempeproblem, ettersom det kun er en brøkdel som ikke har hjemmetelefon i dag. Slik det har utviklet seg med mobiltelefon er det nok flere og flere som går bort fra det, men inntil nå har det iaf ikke vært noe problem (med mindre du er som jeg; student).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 10:26, skrev kabelsatan:

...og dette trengte vi å vite fordi ....?


....


 

Fordi Telenor har ord på seg til å sette linjen i karantene dersom du sier opp telefonabonnementet. Noe som vil medføre at du sitter uten noen som helst oppkobling i lengre tid (flere uker). Derfor er det meget bra at noen forteller hva de gjøre for å slippe å bli lurt av Telenor.

 

Beklagelivis så benytter vi telefonen såpass i huset vårt at jeg ikke har mulighet til å si opp telefonabonnementet. Men den dagen det kommer et reelt alternativ, f.eks. IPtelefoni eller rimeligere mobiltelefoni, så er det flere som sier opp abonnementet.

 

Ripset, takk for at du deler informasjon som kan være svært nyttig i nærmeste fremtid :smile:

 

_________________

Byggeren

slappsicon12.bmpslapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-12-01 10:57 ]

Lenke til kommentar

Herregud...

 

Jeg blir like lei hver gang jeg leser slike innlegg som dette der folk angivelig "hater Telenor" og lignende dumme utsagn.

 

Prøv å komme gjennom til Support @ NextGenTel hvis dere har problemer en helg for eksempel... Eller Tele2. Det nytter ikke.

 

Telenor tar seg godt betalt fordi det er tross alt Telenor som bygger ut nettet her i Norge, mens de andre aktørene leier linjene.

 

Og - Telenor er ikke vanskelige å ha med å gjøre... Det eneste du må gjøre er å være S A K L I G når du skal legge frem noe for de. Men igjen - Det gjelder jo alt!

 

Så - Hvis dere synes at Telenor er så forbanna dårlig - Hvorfor velge det i første omgang? Fordi det er den eneste aktøren som leverer ADSL sier mange... Hvis det da er den eneste, og kanskje nødvendigvis den dyreste, med dårligst service, support osv. osv. som så mange av dere klager på, hvorfor velge det? Dere legger jo opp til det selv.

 

Vær så grei å forhold dere saklige, slutt å kall Telenor for Telenor, Telenor og andre teite pseudonymer, det hjelper ingen...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 10:48, skrev kabelsatan:



Formulerte meg kanskje litt feil der. Det er riktig at man ikke trenger å høre "duuuuuuuuuuuuuu" når man løfter av røret på telefonen for å få ADSL, men hadde ikke telefonen vært der (fra begynnelsen av), kunne man enkelt og greit aldri benyttet seg av DSL. Så man kan godt si at telefonabonnementet er/var med på å finansiere ADSL.


Så vidt jeg har forstått, er årsaken til at man måtte ha begge deler et noe keitete system (fakturering, etc) som har gjort det slik. Telenor har borti 2 millioner kunder, og man skal være litt forsiktig med å trikse for mye her før det skjærer seg (det er jo bare å forestille seg hva som hadde skjedd hvis Telenor hadde pumpet ut gale fakturaer til alle kundene...). Dette er ikke noe god unnskyldning i mine øyne, men jeg kan leve med det så lenge de velger å gå bort fra det.


 

Selvfølgelig, men da hadde man heller ikke hatt behov for ADSL i utgangspunktet, xDSL har jo bare en skikkelig fordel fremfor andre løsninger, nemlig at den bruker de utdaterte kobberlinjene og man slipper og bygge noe nytt.

Og jeg må ærlig innrømme at jeg aldri i mitt liv har sett et firma som roter mer en TN+ med faktureringen, det er nesten håpeløst og få forandret noe, sier man f.eks opp noe og skal ha refusjon eller sluttfaktura kan man sette av mange timer de påfølgende månedene til og ringe, maile og i værste fall fakse fakturakopier og krangle om inkasso. De er ekstremt uproffe og mangler totalt oversikt og de kan umulig ha et skikkelig kundeoppfølgingsprogram.

 

[ Denne Melding var redigert av: agvg på 2002-12-01 11:15 ]

Lenke til kommentar

Telenor er i utgangspunktet interessert i å ha totalkunder, så tidligere var policien at hvis du skulle ha ADSL, var det påkrevd at du hadde telefonabo (ka-tsching!) og et svindyrt Internett-abo (ka-tsching) - For teknisk uinvidde (som bla meg selv på tidspunktet) hørtes dette plausibelt ut, og jeg tror det er en del tele-aboer i norges land som er prakket på folk uten at det er nødvendig, for å si det slik.

En annen ting er at Bravida (telenor) er linjeselskapet, og eier dermed fysisk kobberet i veggen, som på papiret ikke ville installere ADSL fra en annen leverandør, før kobberet hadde vært i 6 mnders karantene (!!!) - heldigvis så ble ikke dette tatt så tungt av montørene...

Nei, ikke stol på telenor et sekund er moralen, jeg har selv jobbet der, og eier ikke ett eneste abo fra de - av fornuftige årsaker.

 

NGT- saved my life - sjekk studentabo der du bor - jeg er proforma student ved ntnu, og sparer på den måten 6000 kroner i året ;o) - 450 for 2mbit - nicht slecht!

 

sta|emate

Lenke til kommentar

Den 2002-12-01 11:13, skrev oysfaerg:

 

 

Telenorplus bygger ingen linjer.

Problemet er jo at man f.eks i fakturaspørsmål må legge det frem gang på gang i ukesvis før man får rettet opp i rotet, dette er ikke særlig bra og de innrømmer det de som sitter hos TN men systemet er ikke bedre.

Ja, dessverre så lever mange i den troen, de burde sjekke bluecom, tiscali m.f.

 

Ikke lett dette her gitt når man er vant til news...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: agvg på 2002-12-01 11:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 11:13, skrev oysfaerg:

Herregud...


Jeg blir like lei hver gang jeg leser slike innlegg som dette der folk angivelig "hater Telenor" og lignende dumme utsagn.


Prøv å komme gjennom til Support @ NextGenTel hvis dere har problemer en helg for eksempel... Eller Tele2. Det nytter ikke.


Telenor tar seg godt betalt fordi det er tross alt Telenor som bygger ut nettet her i Norge, mens de andre aktørene leier linjene.


Og - Telenor er ikke vanskelige å ha med å gjøre... Det eneste du må gjøre er å være S A K L I G når du skal legge frem noe for de. Men igjen - Det gjelder jo alt!


Så - Hvis dere synes at Telenor er så forbanna dårlig - Hvorfor velge det i første omgang? Fordi det er den eneste aktøren som leverer ADSL sier mange... Hvis det da er den eneste, og kanskje nødvendigvis den dyreste, med dårligst service, support osv. osv. som så mange av dere klager på, hvorfor velge det? Dere legger jo opp til det selv.


Vær så grei å forhold dere saklige, slutt å kall Telenor for Telenor, Telenor og andre teite pseudonymer, det hjelper ingen...



 

Der sa du vel stort sett det jeg mente :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 11:19, skrev stalemate:

En annen ting er at Bravida (telenor) er linjeselskapet, og eier dermed fysisk kobberet i veggen, som på papiret ikke ville installere ADSL fra en annen leverandør, før kobberet hadde vært i 6 mnders karantene (!!!) - heldigvis så ble ikke dette tatt så tungt av montørene...


 

Med mindre jobben din i Telenor bestod i å levere frukt i en Telenor-kantine, bør du vite at Bravida _ikke_ er Telenor, men et konsern Telenor benytter seg av til f.eks. innstallasjon (Telenor eier i underkant av 50%, noen svensker eier resten).

 

Forøvrig er det ikke Bravida som eier kobberet i veggen, men Telenor Networks. Og nei, det er ikke det samme som Telenor Plus :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 11:25, skrev firstmiland:

Og da er det klinkende klart at Telenor ikke har anledning til å skape problemer, når du sier opp telefonabonnementet (analogt eller ISDN) og samtidig har en annen ADSL-levrandør som leier kobberledningen?


 

Endelig en som forstår problemet !!!!

 

:wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 11:22, skrev oysfaerg:

Dere er så naive mange av dere, at det nytter ikke uansett hvor mye en prøver å vise at det ikke bare er Telenor som er "den store stygge ulven"...


 

De er ikke den eneste ulven, men de er hvertfall størst og om de er styggest er jo opp til vær enkelt bedømme.

Men det er jo latterlig og se hvor rosenrødt endel vil ha Tn til og være.

Se litt på hva PTT må gjøre for og holde liv i det norske frie telemarkedet, et eksempel er jo at TN nektet NGT og levere på delte linjer i lang tid mens de selv tjente fett på denne løsningen, det finnes mange gode eksempler på lignede sabotasje av TN noe som _ikke_ kommer oss kunder til gode.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 11:21, skrev ripset:

Quote:


Den 2002-12-01 11:13, skrev oysfaerg:

Vær så grei å forhold dere saklige, slutt å kall Telenor for Telenor, Telenor og andre teite pseudonymer, det hjelper ingen...



 

Ja her var det mange morsomme pseudonymer

 

:smile:

 

Hehe, ser ut som HW.no forumet har tatt vekk muligheten til å kalle Telenor annet enn Telenor ... hehe :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 11:13, skrev oysfaerg:


Så - Hvis dere synes at Telenor er så forbanna dårlig - Hvorfor velge det i første omgang? Fordi det er den eneste aktøren som leverer ADSL sier mange... Hvis det da er den eneste, og kanskje nødvendigvis den dyreste, med dårligst service, support osv. osv. som så mange av dere klager på, hvorfor velge det? Dere legger jo opp til det selv.



 

Fordi det ikke finnes noen alternativer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...